spoortsang los?

• Bezoeker
  • Bezoeker
12-04-2007 09:32 #51338 door
spoortsang los? is gemaakt door
<p>Beste mensen,</p><p>Eergisteren toen ik mijn amazon combi naar huis reed, hoorde ik bij het uitparkeren uit de garage een "klunk". Daarna stuurde de amazon uiterst licht en stond het stuur niet meer in de rechtdoor stand om rechtdoor te rijden. Uiteindelijk met 5 km per uur naar huis gereden. Ritje van 1800m. Dat ging dus nog wel, maar eigenlijk verre van verantoord.</p><p>De amazon zwabberde sterk naar rechts bij het nemen van een oneffenheid in de weg. Bijna botsing met een geparkeerde auto. Sturen had niet of nauwelijks zin. Zelf had ik het idee dat het rechter wiel niet echt meer mee stuurde. Vreemde was dat ik de amazon ik mijn eigen garage wel kon inparkeren. Beide wielen draaien dus nog wel (een beetje). Even onder de auto gekeken en kon zo snel niets vreemds ontdekken. Was overigens geen uitgebreide inspectie; had mijn pak aan. Auto stuurt en spoort voor geen meter. Vanavond ga ik de amazonmaar eens opkrikken. Heben jullie nog tips voor de mogelijke oorzaak en waar zal ik eens opletten.</p><p>Voor de goede orde de amazon verkeert in uitstekende conditie. Wel woon ik in nabij het centrum van Rotterdam. Dagelijks moet ik dus over allerlei obstakels heen crossen. Dat zal ook wel de uiteindelijke oorzaak zijn. </p><p>Ik hoor graag van jullie.</p><p>Groet,</p><p> </p><p>Cander</p><p>lidnr 10018 (werkt niet op de site)</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-04-2007 14:11 #84885 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic spoortsang los?
<p>Hallo Cander,</p><p>mogelijke oorzaak: de meeste AMs hebben gedeelde stuurstang, en misschien
zijn de beide delen niet meer zoals oorspronkelijk stevig aan mekaar
bevestigd (ofwel is bout afgebroken, of zijn er 1 of 2 verdwenen). Daardoor
zou men stuur over een bepaalde hoek kn draaien, zonder dat de wielen nog
meebewegen. Dat zou kunnen verklaren 1) waarom bij wielen "rechtuit" stuur
niet steeds meer in zelfde stand staat, 2) het gevoel van "licht" besturen,
waardoor draaien aan stuur geen effect op voorwielen heeft (zie hiervoor:
"...bepaalde hoek..."), 3) je bewering "Auto stuurt en spoort voor geen
meter." Men zou het kn vergelijken met lucht in remsysteem, waarbij men
enkele keren pedaal moet intrappen vooraleer er geremd wordt.</p><p>
Ik denk niet dat spoorstang los is, want dan is wagen totaal onbestuurbaar.</p><p>
Andere mogelijke oorzaken:</p><p>- in stuurhuis is iets afgebroken?</p><p>- stuur staat los op stuurstang doordat gekartelde gedeeltes in stuur en stang geschonden zijn?</p><p>
Eerst dit stuurprobleem oplossen vooraleer nog op de weg!!</p><p>
Succes met herstelling.
</p>

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-04-2007 22:15 #84884 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic spoortsang los?
Kijk eens naar de hardyschijf die de twee delen van de stuurkolom met elkaar verbinden, deze kan het ook half begeven hebben. Dat is een rubberen schijf die mbv 4 bouten vastzit tussen de twee delen van de stuurkolom. Deze schijf dient ervoor om te zorgen dat er minder vibraties doorgegeven worden aan het stuur. Tegenwoordig zijn deze ook verkrijgbaar in poly urethaan wat veel minder slijtage gevoelig is.

• Leo Staats
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-04-2007 21:19 #84883 door Leo Staats
Beantwoord door Leo Staats in topic spoortsang los?
<p>"Voor de goede orde de amezon verkeert in uitstekende conditie" ??? De stuurinrichting dus niet.</p><p>Als je dit met 120 km/uur op de snelweg was overkomen in een bocht dan had dit wel een stuk minder goed kunnen uitpakken!</p><p>Als klassieke auto rijder moet je altijd uiterst allert zijn op afwijkende geluiden, rijgedrag, enz. Wij rijden in ruim 35 jaar oude autos waar van alles aan kan markeren. Alhoewel de Volvo's degelijk geconstrueerd zijn, kan er door slijtage, roest of metaalmoeheid altijd iets defect gaan. </p><p>Ik ben trouwens zeer benieuwd wat nu de oorzaak was.</p>

• Bezoeker
  • Bezoeker
23-04-2007 13:49 #84882 door
Beantwoord door in topic spoortsang los?
<p>Beste mensen,</p><p>De afgelopen periode ben al jullie mogelijke oorzaken nagegaan. Uiteindelijk bleek dat &eacute;&eacute;n van de ophangingspunten van de voorbrug te zijn ingescheurd. De wielophanging hing daardoor aan &eacute;&eacute;n kant (bijna) los. Inmiddels al een mooi tweedehands exemplaar bij Tom`s Classics in Enschede gescoord. Vijf jaar geleden gestraald en sindsdien 10.000 km afgelegd.</p><p>De nieuwe voorbrug zal volgende week worden gemonteerd. Eerst laat ik de ophangpunten van de voorbrug nog versterken. Dit had me niet op de snelweg moeten overkomen! </p><p>Ik zal een foto maken van de scheur. Die kan mooi dienen als waarschuwing voor de mede-forum gebruikers.</p><p>Oorzaak waren uiteindelijke de verkeersdrempels in combinatie met een 20 jr geleden matig uitgevoerde reparatie aan de voorbrug. Daartegen helpen goede stuurkogels, rubbers, fusee`s etc niet.</p><p>Groet,</p><p>Cander</p><p>Ama Combi, lid nr 10018 (werkt niet om in te loggen)</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD