Spoorstang los? (deel II) nee, voorwielophanging afgebroken
- Bezoeker
-
23-04-2007 15:36 #51302
door
Spoorstang los? (deel II) nee, voorwielophanging afgebroken is gemaakt door
<p>Beste mensen,</p><p>De afgelopen periode ben al jullie mogelijke oorzaken nagegaan. Ik verwijs hiervoor naar mijn eerste bericht over dit onderwerp. Uiteindelijk bleek dat één van de ophangingspunten van de voorbrug te zijn ingescheurd. De wielophanging hing daardoor aan één kant (bijna) los. Inmiddels al een mooi tweedehands exemplaar bij Tom`s Classics in Enschede gescoord. Vijf jaar geleden gestraald etc en sindsdien 10.000 km afgelegd.</p><p>De nieuwe voorbrug zal volgende week worden gemonteerd. Eerst laat ik de ophangpunten van de voorbrug nog versterken. Dit had me niet op de snelweg moeten overkomen! </p><p>Ik zal een foto maken van de scheur. Die kan mooi dienen als waarschuwing voor de mede-forum gebruikers.</p><p>Oorzaak waren uiteindelijke de verkeersdrempels in combinatie met een 20 jr geleden matig uitgevoerde reparatie aan de voorbrug. Daartegen helpen goede stuurkogels, rubbers, fusee`s etc niet.</p><p>Groet,</p><p>Cander</p><p>Ama Combi, lid nr 10018 (werkt niet om in te loggen)</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-04-2007 21:28 #85007
door Siang Phoa
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Beantwoord door Siang Phoa in topic Spoorstang los? (deel II) nee, voorwielophanging afgebroken
nog een tip: nu alles los ligt, laat ook eeb verstevigingsring lassen bij de bovenste schokbreker ophanging. Doorlassen van de draagarmen wordt ook wel eens gedaan, en vergeet niet om nieuwe schroefveren te monteren, met de leeftijd gaat de rek er een beetje uit.
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-04-2007 22:51 #85006
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Spoorstang los? (deel II) nee, voorwielophanging afgebroken
Dat is best een heftig mankement, heb ik nog niet eerder van gehoord. Idd moet je dat niet bij 100+ overkomen! De zwakke punten die ik ken van de voorwielophanging zijn die Siang al noemde en de bevestiging aan de onderste draagarm van de stabilisator stang. Mocht je een dikkere stabi monteren dan is het raadzaam om deze ook door te lassen. Ben benieuwd naar een fotootje...
- Bezoeker
-
26-04-2007 10:29 #85005
door
Beantwoord door in topic Spoorstang los? (deel II) nee, voorwielophanging afgebroken
<p>Vanwege de iets bredere velgen dan standaard was al een dikkere stabilisatorstang gemonteerd. De bevestiging van de stabilisatorstang is daarbij ook aangepast. De klemmen met de rubbers aan de voorzijde zijn toen uitgerust met twee bouten ipv één. Verder zijn voor verstevigde veren gemoteerd. De krachten op de voorielophanging zullen nu anders zijn verdeeld dan bij de standaard ophanging het geval is. Wanneer alle rubbers in goede staat verkeren, zal dat effect alleen maar worden vergroot. Uiteindelijk heeft de zwakste schakel het begeven...... De 20 jr geleden matig uitgevoerde reparatie aan de voorbrug. </p><p>De auto is inmiddels met de dieplader afgevoerd naar Toncar. Toncar zal de nieuwe voorbrug monteren. Ik verwacht zonder gepast geweld de zes bouten waarmee de voorbrug is gemonteerd los te kunnen krijgen. Voor de nieuwe voorbrug wordt gemonteerd, zal Toncar de wielophangingbevestigingspunten verstevigen.</p><p>Overigens meen ik ooit op het forum te hebben gelezen dat bij het uit- of inparkeren de meeste krachten op de draagarmen vrijkomen. Dat zal wellicht kunnen verklaren, waarom de voorbrug bij het ophangpunt van de draagarm niet is ingescheurd tijdens een rit op de snelweg.</p><p>Groet,</p><p> </p><p>Cander</p><p> </p>