- Berichten: 91
ruil fusees?
- Edgar Beekhuyzen
- Premium lid
-
Minder
Meer
02-05-2007 16:53 #51284
door Edgar Beekhuyzen
ruil fusees? is gemaakt door Edgar Beekhuyzen
<p>hallo ik ben pas in het bezit van een 544 uit 61</p><p>de fusees moeten vervangen worden, nou heb ik revisiesets gezien en ruil fusees.</p><p>kan iemand mij enige uitleg geven wat ruil fusees zijn.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02-05-2007 18:10 #85095
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic ruil fusees?
<p>Omdat sommige onderdelen niet meer gemaakt worden, worden ze alleen nog gereviseerd. In deze gevallen moet je je eigen versleten onderdelen inleveren op het moment dat je nieuwe koopt. Dit wordt bedoeld met ruil fusees.</p><p>Jouw oude fusees worden dan weer professioneel gereviseerd. Het voordeel is echter dat je ruilt met "nieuwe" en dus niet letterlijk op de revisie van je eigen onderdelen hoeft te wachten.</p><p>Dit ruilsysteem wordt bijvoorbeeld ook (vaak) toegepast op motorblokken, remklauwen, remschijven, remtrommels, etcetera.</p>
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Edgar Beekhuyzen
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 91
02-05-2007 20:39 #85094
door Edgar Beekhuyzen
Beantwoord door Edgar Beekhuyzen in topic ruil fusees?
<p>IS EEN REVISIESET MAKKELIJK TE MONTEREN OF LOOP IK DAN TEGEN EEN HOOO PROBLEMEN?</p><p>WIE HEFT ER TIPS? ALVAST BEDANKT</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 392
02-05-2007 21:38 #85093
door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic ruil fusees?
<p>Het verwisselen van gereviseerde fusees is nu niet een klusje wat je even doet, en zeker niet als je geen sleutel ervaring hebt.</p><p>Ten eerste moet de remtrommel, remschoenen, en ankerplaat gedemonteerd worden, de ankerplaat kun je met een draad ophangen zodat de remleiding niet los gemaakt hoeft te worden. Ten tweede moet de stuurkogel en de schokbreker losgemaakt worden. Vervolgens ga je de bovenste en onderste spindel er uit draaien, de onderste draagarm ondersteunen met een krik zodat je deze kunt laten zakken als de onderste spindel er uit is. In de regel zijn de spindelbussen ook versleten en dus moeten deze ook vervangen worden, totaal vier per kant.</p><p>Als alles weer gemonteerd is moet de auto uitgelijnd worden (wielstanden controleren) hiervoor is een speciale sleutel voor nodig, de uitlijn bedrijven hebben deze sleutel niet, deze moet je zelf meenemen.</p><p>Zelf de fusees reviseren is zeer speciaal werk en je moet daar speciaal gereedschap voor hebben, dus lijkt mij dit voor jouw niet de juiste oplossing.</p><p>Dit is heel in het kort de werkzaamheden, wanneer je geen sluitel ervaring hebt, en daar lijkt het op, zou ik dit zeker uitbesteden aan de vakman.</p><p>succes Kees Vos Bennekom </p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 799
03-05-2007 00:04 #85092
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic ruil fusees?
<p>tot het speciale gereedschap behoort o.a. een lange gepaste "ruimer" om de
koperen/bronzen bushings onder en boven tegelijk heel nauwkeurig uit te
frezen, zodat de nieuwe fuseepen ("king pin") er met een voorgeschreven
weerstand/spanning in draait (staat oa. beschreven in service manuals). </p><p> </p><p>Zo'n ruimer heeft ooit in VOD lijst als volgt te koop gestaan:</p><p> </p><p>"9991171 ruimer (spec.ger.) 1150.00" [:gulden, en zonder BTW],</p><p> </p><p>dus reken maar zo'n 600Euro BTW in, maw. vele keren meer als een paar
ruilfusees (nu in VOD: 210Euro zBTW). Alleen al het verwijderen vd oude
fuseepen gaat niet zonder ervaring, anders eindigt men met brokken.</p><p> </p><p>Zoals Kees zegt is revisie van fusee (dus na alle door hem vermelde
voorafgaande niet alledaagse werkzaamheden) echt specialistenwerk, en zelfs
grotere Volvo dealers hebben het gepaste gereedschap niet meer in
huis, maw daar kan men PV rijders niet meer helpen.</p><p> </p><p>Dus maar vlug paar ruilfusees aangeschaft! (Wat daarbij moet ingeruild
worden komt men oa. in VOD te weten). </p><p> </p><p>Succes met 544.</p>
koperen/bronzen bushings onder en boven tegelijk heel nauwkeurig uit te
frezen, zodat de nieuwe fuseepen ("king pin") er met een voorgeschreven
weerstand/spanning in draait (staat oa. beschreven in service manuals). </p><p> </p><p>Zo'n ruimer heeft ooit in VOD lijst als volgt te koop gestaan:</p><p> </p><p>"9991171 ruimer (spec.ger.) 1150.00" [:gulden, en zonder BTW],</p><p> </p><p>dus reken maar zo'n 600Euro BTW in, maw. vele keren meer als een paar
ruilfusees (nu in VOD: 210Euro zBTW). Alleen al het verwijderen vd oude
fuseepen gaat niet zonder ervaring, anders eindigt men met brokken.</p><p> </p><p>Zoals Kees zegt is revisie van fusee (dus na alle door hem vermelde
voorafgaande niet alledaagse werkzaamheden) echt specialistenwerk, en zelfs
grotere Volvo dealers hebben het gepaste gereedschap niet meer in
huis, maw daar kan men PV rijders niet meer helpen.</p><p> </p><p>Dus maar vlug paar ruilfusees aangeschaft! (Wat daarbij moet ingeruild
worden komt men oa. in VOD te weten). </p><p> </p><p>Succes met 544.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Edgar Beekhuyzen
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 91
03-05-2007 18:03 #85091
door Edgar Beekhuyzen
Beantwoord door Edgar Beekhuyzen in topic ruil fusees?
<p>allen bedankt voor deze toch nuttige informatie</p><p>voor mij is alles nieuw</p><p>nu kan ik rustig bedenken over hoe ik het moet (laten) doen.</p><p>groeten ed</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.