Wegligging beladen Duett

• Kees van der Heiden (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-08-2007 11:10 #51008 door Kees van der Heiden (GAST)
Wegligging beladen Duett is gemaakt door Kees van der Heiden (GAST)
<p>We zijn net terug uit Zuid-Frankrijk. Mooie tocht en de Duett heeft zich goed gehouden. Maar ik was eigenlijk niet zo te spreken over de wegligging van het Duettje. Er zitten nieuwe schokbrekers rondom en ook nieuwe veren voor en achter. Maar hij deint behoorlijk, schraapt in scherpe bochten (ik denk de spatlappen) en de bladveren piepen flink. De belading was een gezin van zo'n 200 kg en ruwweg geschat 150 kg bagage. Nou heb ik de volgende vragen:</p><p>- Wat is eigenlijk de maximale last die hij mag dragen? Ik kan dat in mijn documentatie nergens terug vinden, maar ik heb dan ook geen handboek. 350 kg lijkt me echter niet veel.</p><p>- Ooit, lang geleden, heb ik op een beurs iemand met verzwaarde bladveren gezien. Zouden die nog ergens te koop zijn?</p><p>- Wat zijn de ervaringen van andere mensen wat betreft het rijgedrag van de Duett?</p><p>- Zijn er nog betere schokbrekers te koop dan die standaard Volvo dingen?</p><p>- In scherpe bochten bij zwaar overhellende carrosserie was er een luid knarsend geluid, net of er iets aanliep. Is dat het geluid van de spatlappen? Veel slijtage zie ik niet aan die dingen.</p><p>Alles bij elkaar genoeg om weer een wintertje in de garage door te brengen :-)</p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• J.L.M. Bruin
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-08-2007 11:31 #86230 door J.L.M. Bruin
Beantwoord door J.L.M. Bruin in topic Wegligging beladen Duett
Ik heb destijds de bladveren voor mijn Duett opnieuw laten maken bij Eeltink in Heemskerk, www.eeltink.nl . Toen heb ik er 1 of 2 bladen extra bij gekregen, weet niet meer precies, is al zeker 8 jaar geleden. Het advies kreeg ik van Eeltink zelf. Of het een verbetering was kan ik niet over oordelen daar ik met de auto voor de restauratie niet/nauwelijks gereden heb. Of ze bestaande veerpaketten achteraf nog kunnen verzwaren weet ik niet.

PV544C - 1964
P1800S - 1967
240DL - 1987
C40 - 2021

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-08-2007 15:00 #86229 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Wegligging beladen Duett
<p>Hallo Kees,</p><p>
enkele cijfers uit Olyslager's "Vraagbaak voor Uw Volvo - Een complete
handleiding voor de typen PV 544, P 210, P 1800, P 1200, P 120, P 220, P
130 1958-1970":</p><p> </p><p>Voor P 210:
"P 210 960 kg; max belastbaar gewicht 1385 kg.
Asdrukverhouding, rijklaar, alle typen 52/48.</p><p> </p><p>Maw, met je 200+150=350 kg zit je dicht bij max. lading van 425 kg!</p><p> </p><p>Voor P 130 (1968-1970), P 220 (1968-1969) daarentegen:</p><p>"Leeg gewicht: 1090 kg
Max. toelaatbaar gewicht: 1550 kg"</p><p> </p><p>hier dus 460 kg max. lading, en vergelijkbaar met P 210.
</p>

• Leo Staats
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-08-2007 17:00 #86228 door Leo Staats
Beantwoord door Leo Staats in topic Wegligging beladen Duett
<p>2e poging! eerste lijkt niet geplaatst.</p><p>Ik rijd al vele jaren Duett. Overhellen hoort bij de Duett. Spatlappen horen bij normale belasting de grond niet te raken. Ik neem aan dat jouw Duett gewoon hoog op zijn wielen staat. Op bijeenkomsten valt het mij vaak op dat achter veren vaak ingezakt zijn. Bij een eerdere Duett van mij is een keer een bladveer (de langste) spontaan gebroken. Dit kan zeer vervelende gevolgen hebben. </p><p>Volgens instruktie boekje leeg 1200kg, en maximum 1720kg. 520 kg laadvermogen dus.</p><p>Om piepen te voorkomen kan je vet tussen de veerbladen smeren. Zeker bij de uiteinden. </p><p>Mijn Duett heeft circa 8 jaar oude (100.000km) veren. Voor instelbare Koni's op bijna maximale demping, achter niet instelbare Monroe dempers. Standaard 165SR15 banden. De rubber bussen voor zijn vervangen door harde bussen.</p><p>De banden spanning is bij de Duett kritisch. Zeker in beladen toestand moet de spanning achter niet te laag zijn. 2,5 Bar is mooi. 2,2 Voor. Hogere drukken gaan ten koste van het comfort. Zeker iets om mee te experimenteren.</p><p>Het overhellen is te beperken door een stijvere torsie stang voor. Dit vergt wat aanpassingen. Is jouw torsie stang nog goed? Niet te veel speling op d erubbers?</p><p>Net terug van een lang weekend VROM Gotenburg. Met 4 man plus bagage en apparatuur, plus volle LPG en benzine tank viel de wegligging zeer mee. Zowel op de autobahn als op Zweedse binneenwegen. (VROM tocht van Uddevalla naar Volvo museum in Gotenburg.) Volgens navigatie systeem een topsnelheid van 136km/uur op de autobahn.</p><p>Groeten</p><p>Leo</p>

• Kees van der Heiden (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-08-2007 21:20 #86227 door Kees van der Heiden (GAST)
Beantwoord door Kees van der Heiden (GAST) in topic Wegligging beladen Duett
<p>Hartelijk dank voor de ervaringen. Ik zal eens zien of ik nog Monroes voor achter krijgen kan. Vooral dat deinerige gedrag vond ik tamelijk storend. Koni's voor de voorkant staan nog wel in de prijslijsten. Bandenspanning had ik al flink verhoogd. Mijn stabilisator stang en rubbers zijn nog prima. Ik weet dat een Duett nooit een Ferari zal worden. Maar iets stabieler zou geen kwaad kunnen.</p><p>Ook bedankt voor het adres van Eeltink. Hopelijk hebben ze nog steeds verstand van Duett veren.</p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD