Velgmaten en banden

• Allert Schokker (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-09-2007 23:29 #50942 door Allert Schokker (GAST)
Velgmaten en banden is gemaakt door Allert Schokker (GAST)
<p class="MsoNormal"><span lang="NL" style="">Naar ik begrepen heb wordt standaard op zowel de 4J velg als de 4,5J velg een 165/80 band geplaatst. Zelf begrijp ik dat niet zo goed. Het lijkt me logisch dat bij elke band voor een optimale geometrie een eigen velgmaat hoort. Als dat niet zo is zou ik graag willen weten wat de invloed van de velgmaat is op de wegligging en hoe dat effect dan tot stand komt. Als het loopvlak van de band hetzelfde blijft zou je toch geen grote merkbare effecten verwachten.
Toch heeft Volvo beide velgmaten naast elkaar gevoerd. Omdat kostprijs overwegingen mij onwaarschijnlijk voorkomen, zullen er zeker andere voor-en nadelen aan breder en smallere velgen kleven.
Bestaat er trouwens ergens documentatie over aanbevolen bandenmaten voor de bredere velgen van 5 tot 6 J<span style=""> </span>? <span style=""> </span>(en waar die te vinden)<o:p></o:p></span></p><p class="MsoNormal"><span lang="NL" style="">Zelf moet ik de voorwielen vervangen en zou daarbij het liefst zo licht mogelijk willen sturen tijdens het inparkeren met mijn Combi. Kan iemand daarbij aanbevelingen doen voor een type / merk band ? Ik kan me voorstellen dat de constructie/stijfheid <span style=""> </span>van de wang van de band daarbij wel een rol speelt.<o:p></o:p></span></p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-09-2007 11:40 #86543 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Velgmaten en banden
<p>Sterker nog, op de 5,5 J velg van de 164 zat ook nog 165/80. De smalle bandjes bevallen me prima tot nu toe, kan er moeiteloos piepend mee door de bocht. Ik zou geen Firestone F560 nemen (slappe band), en alles zo hard mogelijk oppompen.</p><p> www.chris-longhurst.com/carbibles/tyre_bible.html </p><p>Uit een enorme tabel van bandenmaat en velgbreedte, kweenie waar die vandaan komt maar ziet er aannemelijk uit: forums.mightymustangs.net/index.php?show...=15464&mode=threaded </p><p>82 Series
155R12 4.0-5.0
155R13 4.0-5.5
165R13 4.0-5.5
175R14 4.5-6.0
185R14 4.5-6.0
165R15 4.0-5.5
</p>

• Eric van den Ende (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
16-09-2007 14:16 #86542 door Eric van den Ende (GAST)
Beantwoord door Eric van den Ende (GAST) in topic Velgmaten en banden
<p> www.onlinecarshop.nl/shop_content.php/co...e-bandenmaat-aflezen </p><p>Op deze site valt veel te leren over banden en hun coderingen.</p><p> </p><p> www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm </p><p>Op deze site kan je uitrekenen welke andere bandenmaat het dichts bij de originele bandenmaat komt zonder al te veel tellerafwijking te hebben. Suuces.</p>

• Allert Schokker (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-09-2007 18:13 #86541 door Allert Schokker (GAST)
Beantwoord door Allert Schokker (GAST) in topic Velgmaten en banden
Bedankt alvast voor jullie info en links. Ik heb vannacht ook zelf nog doorgezocht en het blijkt dat als je enigszins vasthoud aan gangbare maten ( minder gangbare maten zijn meteen stukken duurder) uitkomt op 165/80 of 195/65 . Ik zou de eerste dan zondermeer op mijn 4,5 J velgen op vooras moeten plaatsen en zou dan voor mijn originele Volvo 5,5 J velgen op de achteras kunnen kiezen tussen beide opties.

Piepend door de bochten lukt me nog niet, maar dat licht aan andere problemen die ik ook nog moet oplossen.
Zo hard mogelijk oppompen is een mooi streven, maar <span style="font-weight: bold;">wat is eigenlijk de juiste bandenspanning voor een Amazone Combi? </span>
De fabrieks gegevens lijken mij niet bruikbaar, want die zijn voor diagonaal banden bedoelt. Voor de huidige radiaal banden zullen andere waarden gelden.
Daarnaast overweeg ik om voor winterbanden te kiezen. Naar ik begreep is er naast een iets verhoogde stijtage tegenwwoordig geen wezenlijk nadeel meer verbonden aan dat type banden. Of klopt dit niet?

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-09-2007 21:59 #86540 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Velgmaten en banden
<p>Voor bandenspanning mik ik op 10% onder de max. inflation op de band zelf, dan is ie redelijk hard.</p><p>Winterbanden remmen iets minder in de zomer, en slijten "aanmerkelijk sneller" volgens de ANWB. Mijn ervaring met de DAF/Volvo 66 (op nog smallere 145/80 banden) is dat ze nog best te rijden zijn in de sneeuw. Zit relatief veel gewicht op het contactvlak met weg. Plus dat de oudere type banden die daaronder gaan nog een "noppen" achtig profiel hadden.</p>

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-12-2007 19:56 #86539 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Velgmaten en banden
Voor licht sturen: ik heb nu Gislaved banden onder mijn 144 en die sturen bij parkeren etc lichter dan de Michelins en Vredesteins die ik daarvoor had. (gewoon standaard 165's)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD