volvo 240 gl d6 2.4 diesel automaat

  • Christ van den Hoven (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-07-2014 09:37 #142133 door Christ van den Hoven (GAST)
volvo 240 gl d6 2.4 diesel automaat is gemaakt door Christ van den Hoven (GAST)
Hoi allemaal, tijdens het zoeken naar een andere volvo kom ik een volvo 245 gl uit amerika tegen motor is een d6 2.4 diesel met automaat. heeft iemand hier ervaring mee? is het betrouwbaar en wat verbruikt het? graag jullie reactie.

Groeten christ :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
21-07-2014 12:38 #142140 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic volvo 240 gl d6 2.4 diesel automaat
Hoi Christ,

Inmiddels ben ik ervaringsdeskundige na 15 jaar lang met 3 verschillende D24's gereden te hebben :D

Tenzij je heel dringende redenen/motivatie hebt om echt die karakteristieke 6-cilinder te horen lopen moet je het gewoon niet doen in mijn ogen :o

Pluspunten;
-kan best zuinig lopen, 1:14 haalde ik er wel mee
-je gaat vanzelf lekker relaxed en onthaast rijden
-het geluid is gewoon prachtig karakteristiek, eigenlijk gewoon het geluid van een licht vrachtwagentje (daar is het blok ook voor bedoelt geweest.)



Minpunten;
-dieseltechniek is precieze techniek en vraagt best veel kennis ervaring
-onderdelen zijn schaarser dan van de volvo benzinemotoren
-het in orde brengen van een diesel met onbekende historie kost veel geld,zeker als ook de distributie gedaan moet worden (heeft 2 riemen en de timing vraagt wat speciaal gereedschap)

In combimatie met de door jou genoemde automaat zou ik het al helemaal niet aanhalen;

Zeker de oude automaten lieten de motoren best een heel eind in toeren klimmen vóórdat de bak eens een keer opschakelde. Dat is voor de D24's echt desastreus; je moet ze juist eerst zorgvuldig warm rijden voordat je het blok op hogere toeren laat komen. Daar gaat het dus mis want de automaat is de baas...... :twisted:

Op het vovlovo-forum kan je bergen info vinden over geslaagde maar helaas ook minder geslaagde aankopen.
volvolvo.nl/forums/33-Specifieke ... 8VAG-D6%29


Ook het 7+9 -serie forum laat zich niet onbetwist;
www.volvo700vereniging.nl/forum/193

Ik heb er 15 jaar veel lol mee gehad maar ook evenveel ellende, we konden met en eigenlijk ook niet zonder elkaar.
Mijn laatste was een ombouwproject, een D24TIC in een 240.
volvolvo.nl/threads/2788-engine- ... -volvo-245 die is inmiddels gesloopt wegens de verregaande roest aan de koets en de MRB-vrijstelling die verviel. Het was mijn hobbyauto die ik 5000KM/jaar reed, zou op 30ct/KM gaan komen met huidige MRB-tarief.

succes met je overwegingen, groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Christ van den Hoven (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-07-2014 19:14 #142148 door Christ van den Hoven (GAST)
Beantwoord door Christ van den Hoven (GAST) in topic volvo 240 gl d6 2.4 diesel automaat
plus punten zijn mooi maar de min punten doen me twijfelen. ik moet er nog maar eens goed over na denken. bedankt voor je reactie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Christ van den Hoven (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-08-2014 23:47 #142386 door Christ van den Hoven (GAST)
Beantwoord door Christ van den Hoven (GAST) in topic volvo 240 gl d6 2.4 diesel automaat
zijn er nog meer ervaringen te melden door andere rijders?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-08-2014 00:07 #142403 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic volvo 240 gl d6 2.4 diesel automaat
Gezien het aantal reactie's denk ik dat meer info krijgt bij de reeds aangeboden fora's. Hier zit over het algemeen mensen met oudere volvo's. Maar waarom uit Amerika, hier in Nederland worden ze ook aangeboden. Hou er rekening mee dat je qua mrb in de buidel gaat tasten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-09-2014 09:44 #143135 door Geer Huis
Beantwoord door Geer Huis in topic volvo 240 gl d6 2.4 diesel automaat

"Christ van den Hoven" schreef:
zijn er nog meer ervaringen te melden door andere rijders?

Het lijkt er niet op sorry

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-09-2014 14:02 #143158 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic volvo 240 gl d6 2.4 diesel automaat
Vele 245's gehad waarvan 1x een D6: een ramp, de motor rookt altijd, trekt slecht en gaat snel stuk. Het is een VAG motor die ook in hun VW Transporter voor veel ellende zorgde. De latere uitvoeringen met turbo, die in oa de 740 kwamen, zijn blijkbaar wat beter. Niet doen dus. Koop een benzine op LPG, die lopen eeuwig!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Reinoud ter Braake
  • Reinoud ter Braake's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
03-09-2014 14:24 #143159 door Reinoud ter Braake
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic volvo 240 gl d6 2.4 diesel automaat
Het zal ergens in 1988/ 89 geweest zijn toen ik een 240 6 pitter station gebruikt heb gekocht met slechts 170.000km op de teller, hiervoor had ik al een paar golfjes diesel gehad en nooit enige problemen gekend.
Heb de auto ongeveer 2 jaar in bezit gehad, en ondanks dat er niet zoveel mee gereden werd ging er gewoon van alles stuk, gloeipuggen, overdrive kapot en delen vd wielophanging, gebroken deurscharnier electrische storingen, echt teveel om op te noemen, en roesten dat tie deed , echt niet normaal.
Was er bijna elk weekend mee bezig om hem goed rijdende te houden, wat een drama :x
De ruimte in de 240 station was geweldig, maar wat een teleustelling die 240 diesel van toen slechts 6 jaar oud :shock:
Heeft toen veel geld gekost, maar was echt heel blij dat ik daar toen weer vanaf was.
Heb toen tegen mezelf gezegd, eens een volvo maar nooit weer een volvo, tsja inmiddels vele autos verder en al weer de 2e volvo, maar nu als "bijwagen". Alles slijt, en gelukkig maar ;)

Stel niet uit, maar doe het vandaag

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-09-2014 16:04 #143162 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic volvo 240 gl d6 2.4 diesel automaat
De mijne was 5 jaar en had 90.000 op de teller. Bij 120.000 revisie en bij 190.000 was hij eigenlijk weer op.....en toen voor weinig verkocht: als ie maar ops....mieterde!
Met alle Volvo's op benzine en vooral op LPG weinig problemen gehad. De laatste 940 had ik met veel achterstallig onderhoud gekocht, dus die heeft wel wat gekost, maar loopt nu nog steeds als een trein en heeft meer dan 500.000 km gelopen op LPG met de 2.3 liter motor met turbo. Rijdt dagelijks en brengt ons nog steeds heel Europa door.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2014 13:31 #143944 door Rob ter Huurne
Beantwoord door Rob ter Huurne in topic volvo 240 gl d6 2.4 diesel automaat
Ik heb enkele jaren een 244 diesel automaat gehad, en in bovenstaande reacties kan ik me eigenlijk niet vinden. Het belangrijkste is dat onderhoud goed en op tijd wordt uitgevoerd. Ik verving elke 7500km de olie en ook zaken als filters etc moet je gewoon op tijd vervangen. Wel is het zo dat je de motor echt goed warm moet rijden, en is de diesel daardoor eigenlijk alleen geschikt voor lange afstanden. Voor stadsverkeer en alleen korte ritjes kan je beter een 240 op benzine of LPG pakken.

Het leukste voorbeeld vind ik nog de 740 diesel bij de Volvo-specialist waar ik werkte: het ding had bijna 8 ton gelopen en dat was met de eerste motor zonder koppakking-wissels of iets (alleen regulier onderhoud. Bij die bijna 8 ton ging de km-teller stuk en even daarna ging de 740 diesel naar Denemarken omdat de zoon van de eigenaar daar stage ging lopen. Daar ook nog heel veel kilometers gemaakt en later daar verkocht. Of het ding nu nog rond rijdt is niet bekend, maar het ding heeft er in ieder geval nog een paar jaar gereden en zal dus de miljoen kilometers gepasseerd moeten zijn.

Onderdelen ervan zijn net zo makkelijk te krijgen als die van redblocks, maar moet je wel buiten Volvo-kanalen om zoeken omdat het een VW-motor is. In de VW LT liggen dezelfde blokken en daar rijden er nog duizenden van rond. :) De onderdelen ervan zijn erg makkelijk te krijgen: de meeste automaterialenzaken kunnen het zelfs binnen 1 dag leveren is mijn ervaring.

Om een lang verhaal kort te maken: goed onderhoud is belangrijk, en om het kopen van andermans ellende te voorkomen: koop er alleen eentje waarvan (vrijwel) zeker is dat het onderhoud goed gedaan is.

Overigens heb je voor de wissel van de distributieriem geen apart gereedschap nodig: een beetje garage kan het gewoon met brute kracht. :) De achterste distributieriem hoeft niet perse vervangen te worden (vinden garages) en vervangt men pas doorgaans wanneer die breekt (geeft geen schade, de voorste wel) of wanneer er werkzaamheden aan de dieselpomp verricht moeten worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.