Concoursstaat

  • Herman Koopman (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-12-2013 12:48 #134589 door Herman Koopman (GAST)
Concoursstaat is gemaakt door Herman Koopman (GAST)
Concoursstaat, wat houdt dit in?
Zijn hier bepaalde eisen voor, kan het niet achterhalen, terwijl genoeg auto's zo worden aangeboden.

Denk dan ook V.n.l. aan de behandeling van de carosserie en de motor.

Hoeveel en welk soort laklagen, enz.?

Wie kan mij hier meer over vertellen of verwijzen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-12-2013 12:58 #134590 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Concoursstaat
Concoursstaat is wat mij betreft niks anders dan een verkoop-term (net als 'in nieuwstaat'). Het dient gelezen te worden als "zou niet misstaan bij een concours" en daarbij met een korrel zout. Nogal subjectief dus, alhoewel je in zulke gevallen mag verwachten dat er in ieder geval geen roest te zien is.. het zegt absoluut niks over de kwaliteit van de lak, of uberhaubt over de kwaliteit van de restauratie.

Over het algemeen lijkt 'concoursstaat' meer te zeggen over het uiterlijk dan over de technische staat van het voertuig.

Niet teveel waarde aan hechten dus, behalve dan dat er direct een alarmbelletje af moet gaan: zet de verkoper het erbij omdat hij op die manier z'n te hoge vraagprijs goed probeert te praten, of gaat het hier echt om een uitzonderlijk mooi exemplaar?

Met andere woorden: gewoon gaan kijken (of laten kijken). Als er geen uitgebreide fotoreportage of andere bewijslast aanwezig is blijft het heel moeilijk om te beoordelen hoe goed de lak bijvoorbeeld is, hulpmiddelen als een magneetje om plamuur op te sporen helpt wel maar niet meer dan dat.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Herman Koopman (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-12-2013 16:07 #134594 door Herman Koopman (GAST)
Beantwoord door Herman Koopman (GAST) in topic Concoursstaat
Het gaat hier om een 1800 S, welke we zelf helemaal willen restaureren.
Deze willen we in concoursstaat brengen, maar wat verstaan we hieronder, welke eisen aan motor, lak, enz?

Gaarne Tips, enz.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-12-2013 18:21 #134600 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Concoursstaat
Maak hem zo mooi en origineel als je zelf wilt of voor noodzakelijk houdt.
Het begrip concoursstaat is, zoals Erik al schreef, niet met vastgelegde eisen beschreven, en ik zou niet weten hoe je iets kunt willen / kan bereiken wat je niet kunt vastleggen .
Het is al de vraag aan welk soort concours je ermee deel wilt nemen (en welke prijskategorie auto): bij de een is het al genoeg als de auto er mooi uit ziet, bij de ander moet elk schroefje origineel zijn (en moet je met een kwastje het stof uit het profiel van je band borstelen nadat je hem van je dichte transportwagen liet afrollen, na starten van de motor is hij niet meer nieuw).
En soms mag hij ook niet beter dan toen de auto nieuw uit de fabriek kwam zijn, er wordt soms heel erg veel geld uitgegeven om een auto zo slecht als nieuw te maken, zie bijvoorbeeld het tijdschrift Oldtimer Markt van januari 2012 voor hoever (te ver?) ze in de VS soms gaan ( www.oldtimer-markt.de/zeitschrif ... kt-12012-0 ), het januari nummer dus niet het april nummer met een aprilgrap.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2013 00:26 #134626 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Concoursstaat
Wat valt er nog toe te voegen?
Op de concoursen van Meguiar en Autoglym wordt beoordeeld op originele staat.
Natuurlijk moet de lak en het chroomwerk perfect zijn, krasjes, poetshalo's zijn uit den boze. Perfectie is ook gevraagd voor de lak aan de binnenkant en voor de bekleding.
Alle onderdelen van de wielophanging dienen de correcte kleur te hebben en niet verontreinigd te zijn door Dinitrol cum suis.
Ook onder de motorkap hoort het er uit te zien zo als het uit de fabriek kwam, maar dan brand- en brandschoon en glimmend.
Denk daarbij ook aan de correcte stickers op de correcte plaats.
Bijgaande foto toont de motorruimte van mijn Amazon pakweg dertig jaar geleden, die presentabel was, maar niet in concoursstaat.
Ten eerste: het is niet brand- en brandschoon. Verder is het reservoir van de ruitensproeiervloeistof duidelijk vergeeld, is het kleppendeksel verchroomd, niet gepolijst, zijn de diverse slangen niet in originele staat en dan heb ik het nog niet eens over de slangklemmen en de kleur van de accu.
Mijn motorruimte is nog steeds enigszins presentabel, maar aangezien ik met mijn Amazon inmiddels meer off-road heb gereden dan menig 4x4 die hier in het Gooi stoer staan te wezen bij de naschoolse opvang en de grootgrutter, hou ik het niet meer zo penibel bij.




Bouw jouw auto op naar jouw standaard, laat je niet gek maken door anderen.
Maar toch... : het is een belevenis als je zo'n Engels concours bezoekt!

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.