Doen of niet doen? Volvo 245gl

Lees meer
29-05-2013 15:29 #128051 door Sanne Horsting
Doen of niet doen? Volvo 245gl is gemaakt door Sanne Horsting
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik een Volvo 245gl uit '79 bezichtigd. Omdat ik er niet heel veel verstand van heb zou ik graag jullie mening willen horen over deze eventuele aankoop.

De auto staat te koop voor €1400 en er zit 2 jaar APK op. Hij loopt op LPG, maar doet het ook niet op benzine. De man die de auto verkoopt had het over een mengselprobleem, gasnaald voor de distributie van het mengsel moet vervangen worden, komt dit iemand bekend voor?

Het is niet bekend hoeveel km de motor al heeft gelopen, de eigenaar hiervoor heeft de motor vervangen en de huidige eigenaar heeft de teller vervangen, dit is dus ook niet te achterhalen.

Verder zag het er onder de motorkap schoon uit. Alleen de luchtafvoer van de motor ligt los onder de motorkap en komt uit in een los blikje. Heeft iemand dit vaker gezien?

Er zit één roestplek bij één van de achterwielen van de auto, ter grootte van een vuist, hier zit ook een klein gaatje. Verder heeft de auto aan de buitenkant weinig roest. De verkoper gaf aan dat het er al een jaar hetzelfde uit zag.

Onder de auto waren een aantal oliedruppels te zien, de verkoper gaf aan dat de auto een klein beetje lekte. Er lagen nadat hij weg was geen oliedruppels op de grond. Verder waren bij de voorwielen de onderste armen verroest. Ook de uitlaat verroest.

Verder heeft de bestuurdersdeur iets speling, bij de andere deuren is dit niet het geval. De deuren en ramen sloten wel allemaal goed af.

Binnenkant ziet er op zich netjes uit, paar kleine gaatjes in de hemel, maar niets groots. Toen ik de mat onder de bestuurdersstoel optilde voelde dit wel licht vochtig, aan de andere kant was dit niet. De deuren zien er van de binnenkant ook redelijk uit.

Daarna hebben we een stukje gereden, stuurde heel zwaar en de stuurkolom kraakte, weet iemand of dit vaker is? Verder trilde de versnellingspook in de vrij en in alle versnellingen, de auto zelf trilt niet. De auto rijdt verder prima, geen rare geluiden, remt goed, schakelen gaat soepel. De verkoper zei dat de auto ongeveer 130 haalde en ook nog startte met -5 (dit hebben we uiteraard niet kunnen testen), hij wordt nu ook dagelijks gebruikt. De auto loopt 1 op 8 op gas, hij tankt bij 250 km bij. Op benzine zou hij iets zuiniger zijn, maar dan moet hij wel op benzine kunnen lopen...

Op zich lijkt het mij een prima auto, als hij straks ook op benzine rijdt in ieder geval, ivm de nieuwe regelingen. Wat vinden jullie?

Graag zie ik jullie reacties tegemoet!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-05-2013 16:07 #128055 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Doen of niet doen? Volvo 245gl
Dat lijkt me deze auto link.marktplaats.nl/671320357
Als ik jouw verhaal lees en de foto's bekijk zou ik als ik jou was nog even doorzoeken.
Als dit hem is, dan heeft de huidige eigenaar hem sinds oktober 2011.
De tekenen zijn er niet naar dat hij de afgelopen periode veel onderhoud heeft gehad.

- Wat verstaat de verkoper onder een "klein beetje" olielekkage?
- Vocht onder de matten is het begin van het einde
- Hij is inderdaad toe aan een carburateur revisie zo te horen
- Roest laten herstellen is duur en altijd meer dan je ziet

Prijzen van deze categorie auto's kon nog wel eens verder gaan zakken met de nieuwe regels.
Er zijn een stuk minder mensen die voor 120 euro per jaar belasting 9 maanden op benzine willen rijden dan er waren die belastingvrij op LPG wilden rijden.

Persoonlijk vind ik deze veel interessanter link.marktplaats.nl/676541708
De verkoper vroeg eerst 4250, maar inmiddels een redelijk bod.

Ter vergelijk, mijn 245GLE was te koop voor 2000 euro incl. allerlei extra's (nog voor dat de huidige regels bekend waren) en ik raakte hem maar moeilijk kwijt. Uiteindelijk heb ik hem geruild voor een camper

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-05-2013 18:30 #128062 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Doen of niet doen? Volvo 245gl
Eens met Lars, koop nooit een oude Volvo voordat er een kenner naar heeft gekeken, 140/240 zijn berucht om hun roesten
Mocht je in de buurt van Arnhem wonen, bij ons kun je terecht voor een aankoopkeuring.
We bekijken de Volvo mechanisch, body, staat van onderhoud, originaliteit en vertellen je wat het kost om de wagen een jaar te rijden, meestal geeft dit voldoende onderhandelingsruimte met de verkoper.

We zien nu dat er van alles wordt aangeboden, ouder dan 40 jaar, voor veel geld.
Er zitten goede wagens tussen, maar het is de kunst die er uit te pikken.

Succes met je zoektocht,

Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • luuk verburgh (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
30-05-2013 20:12 #128093 door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic Doen of niet doen? Volvo 245gl
Ik denk idd even wachten en elke avond langs marktplaats. De prijzen kelderen per minuut. Enerzijds crisis anderzijds de nieuwe belastingregels voor oldtimers. Ik heb zelf al een 244 met 1 jr APK voor 450 op LPG kunnen kopen (vraagprijs was al lange tijd 1400...). Ook een Saab voor een habbekrats en geen van allen noemenswaardig roest.
Het voorbeeld van Lars zal wel te duur voor je zijn als je budget 1400 is. Maar goed blijven zoeken. Moet wel zeggen dat ik nooit vies ben van roestige auto's zolang ze technisch maar goed zijn. maar ieder zijn smaak. Ik zou zelf die 245 voor max 800 kopen.

groeten van mij en mijn volvo ('s)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.