Klassieker

Lees meer
09-01-2013 13:29 #122185 door Jeroen Verrijckt
Klassieker is gemaakt door Jeroen Verrijckt
Beste,


Momenteel beschik ik over geen wagen (heb er ook nog geen nood aan). Maar binnen een klein half jaartje zal dit onmisbaar voor me worden.
En daar ik altijd al gefascineerd ben door oldtimers vraag ik me toch af of dat geen mogelijkheid is. Enorm veel kilometers per dag zullen er niet mee gedaan worden. Het aantal zal variëren per dag of week, dit door variabele werkplaatsen als archeoloog. Laten we stellen dat de maximum afstand 200 per dag zal zijn, maar er zullen veel meer dagen in de maanden zijn zijn dat dit maar 30 kilometer of minder is (en gemiddeld genomen minder dan 50km per dag).
Enige uitzondering zullen vakanties zijn (maar dat is dan maximum 1 maal per jaar).
Maar ik blijf met enkele vragen zitten, waar jullie misschien we raad mee weten.

Mijn budget is niet enorm groot 4000-5000 max.
Maar naast aankoop denk ik dat onderhoud en kosten om met een oldtimer te rijden ook aardig hoog zijn?
Zijn zulke auto's dan verhoudingsgewijs voor regelmatig (al dan niet dagelijks) gebruik wel handig? Of is het beter om een andere recente wagen te kopen en in de toekomst een weekend-oldtimer aan te schaffen?
Verder beschik ik, in zeker het eerste jaar (mogelijk zelfs langer), niet over de mogelijkheid om zo'n auto binnen te stallen. En ik weet niet of dit wel zo'n goed idee is om winter en zomer zo'n oldtimer buiten te laten staan? Moesten ze nu effectief noodweer (bijvoorbeeld -15 graden en een pak sneeuw voorspellen), kan ik eventueel wel enkele dorpen verder bij familie aan een garageplek raken voor enkele dagen.

En misschien wel het belangrijkste punt. Ik ken zelf weinig of niets van automechanica en kan dus zelf niet instaan voor onderhoud, het is op termijn wel de bedoeling mij hier in te verdiepen en eventueel avondschool hierover te volgen, maar dit zal ook het eerste jaar niet mogelijk zijn. Eventueel door andere volvo liefhebbers hier in de buurt wat kennis opdoen zodat kleine klusjes uitgevoerd kunnen worden. Ook voor het klussen kan ik eventueel de stalruimte bij familie gebruiken.

Is het dan toch nog mogelijk om een oldtimer aan te schaffen en te (laten) onderhouden binnen een schappelijk budget? En welke types raden jullie mij aan met de bovenstaande gegevens om de eerste stappen in de oldtimer wereld te zetten. En hierop volgend ook de eerste stappen in het leren werken met oldtimers?

Als ik kijk naar het uiterlijk ligt vooral de amazon Kombi, volvo 145 en volvo 245 pre 1978 (model met ronde lampen) me wel. Ik noem hier bewust station wagons wegens de functionaliteit van een groot kofferruimte.


Als jullie nog aanvullende vragen voor mij hebben hoor ik het graag!

Vriendelijke groeten

Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2013 18:44 #122192 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic Klassieker
Jeroen,
Ik gebruik al 45 jaar klassieke Volvo's als dagelijkse auto. Eerst een PV544 (die ik nog steeds heb) en nu een Amazon combi. En die staat ook het hele jaar buiten voor de deur. Tegenwoordig rij ik niet veel meer. Ik denk minder dan 7.000 km per jaar. Maar in het verleden was dat 20.000 km per jaar.
Inderdaad draagt het buiten staan van een auto behoorlijk bij aan zijn verval. En moet je bijgevolg veel investeren om de carrosserie in goede staat te houden. Als je dat zelf kunt en de plaats er voor hebt, dan is dat te doen. Als je alles moet laten doen, dan kost het goud.
Anders is het met de techniek. Die is simpel en grotendeels zelf goed te doen. Zelfs als je geen garage hebt. De kosten zijn meestal wel te overzien.
De conclusie is duidelijk: koop een auto binnen je budget waarvan de carrosserie in zo goed mogelijk staat verkeert. Maar dat kan wel een tijdrovende zoektocht zijn...
Leo


P544B B16A, P220VE B18A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Jonges (GAST)
  • Marcel Jonges (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-01-2013 18:58 #122195 door Marcel Jonges (GAST)
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic Klassieker
Helemaal mee eens! Technisch zijn deze bolides prima zelf te onderhouden. Reparaties aan plaatwerk, balken, dorpels, etc is prijzig. Zodoende zit ikzelf te denken aan een investering in de vorm van een MIG lasapparaat. Als je dit óók zelf kunt, én leuk vindt zit je gebakken....


Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2013 22:22 #122211 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Klassieker
De grootste uitdaging is om niet een Volvo te kopen omdat je het model mooi vindt, vaak zie ik mensen die de wagen in een opwelling hebben gekocht en daarna pas ontdekken dat hij niet zogoed was als hij eruit zag en de verkoper vertelde.
Juist de combi's zijn wat meer waard dan de sedans, als je er een koopt laat dan een aankoopkeuring doen.

Volvo's van 40 plus jaar oud, kosten meer aan onderhoud dan moderne wagens.
4000 - 5000 euro is best een hoop geld, maar Klassieke Volvo's in deze prijsklasse kunnen verborgen gebreken hebben.
Je koopt vanaf 1750 euro ook een V70, reken maar eens uit wat het je kost om zo'n gebruikte moderne Volvo te rijden.

Bij de SBKA doen we aankoop begeleiding, we zullen de wagen technisch, qua plaatwerk beoordelen en een schatting maken wat een jaar rijden je gaat kosten.
Ev.gebreken kun je gebruiken om met de verkoper te onderhandelen.
We rekenen hier 50 euro voor, we zitten in Arnhem,

Succes met zoeken,

Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2013 23:21 #122217 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Klassieker
naar de toekomst vooruitziend, al eens gedacht aan het aanschaffen van bvb een kombi 945?:
voor slechts +-2500Euro worden tegenwoordig nog bijna in perfecte staat verkerende exemplaren
(inclusief roestvrij!) te koop aangeboden. De rest van je budget volstaat dan, om nog
jaren zo'n betrouwbare wagen te laten onderhouden door garage. Ook mijn 945 van 1992 is, tot mijn
grote verbazing, nog steeds volledig roestvrij, ondanks gebruik in alle weersomstandigheden,
staat wel binnen. Enige nadeel: dure wegenbelasting. Verzekering valt mee, ook verbruik:
+-8.5l/100km benz.95 oktaan.

Bovendien:
* 1 zo'n 945 van begin de jaren '90 is binnen enkele jaren ook al een "klassieke" Volvo,
* en als het zo ver is, heb je ook al heel wat bijgeleerd ivm automechanica
(had zelf daarvoor ook 10tallen jaren nodig!, pas dan, met de nodige kennis en kunde,
is een AM/140/240 goedkoper als een moderne wagen),
* heb je al die tijd puur plezier gehad in het bezitten van, en rijden in, zo'n echt
werkpaard, daar krijg je letterlijk alles in,
* het kan zijn dat die 945's binnen enkele jaren sterk in waarde toegenomen zijn
(de goede bedoel ik),
* en heb je dan een voldoende budget om 1 echt goede kombi AM/140/240 aan te schaffen?,

bvb. zoals er sprake is op forum in

vraagprijs

(aanleiding tot die bijdrages aldaar was iemand "Dennis" genoemd, blijkbaar met 1 heel dikke beurs,
die 1 PV bezat waarvoor zo'n 20 a 30.000Euro geboden werd!?, zoeken naar "vraagprijs" geeft
68 resultaten)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2013 13:48 #122230 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Klassieker
Helemaal mee eens, al rijdt het niet als een klassieker: wij gebruiken de 940 estate elke dag, en hij heeft nu net 470.000 kilometer op de teller (op lpg..). Niet kapot te krijgen, maar dat hebben ze in Afrika inmiddels ook ontdekt, ze verdwijnen bij bosjes die kant uit om de Peugeots en Toyota's te vervangen...Op LPG betaal je natuurlijk wel veel wegenbelasting, maar het onderhoud is goedkoop.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.