- Berichten: 7
Overweeg een amazon te kopen...
- Joost Voorhaar
- Nieuw lid
-
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Al die tijd is het blijven knagen: ooit, ooit komt er die klassieker "voor erbij". Een MG misschien, of toch weer een Zweed? Nu hebben we er (financieel gezien) wat meer ruimte voor en kijken uit naar een mooie klassieker. Een P1800 heeft mijn voorkeur, maar ik ben niet alleen thuis - mevrouw wil liever een MG. Ook leuk, daar niet van, maar om de een of andere reden trekt een stoere Zweed mij toch meer

To the point. We hebben (voorlopig) een klein probleem: bij gebrek aan een garage zou de klassieker wellicht het eerste jaar buiten moeten doorbrengen. Een MG valt dus af en een P1800 ook. Maar kan een harde Amazon de uitdaging aan? Kan zo'n ding buiten de winter doorstaan? Ideaal is het natuurlijk niet, maar als er één klassieker is die het kan...
Zo ja, wat zijn de bijzondere aandachtspunten van een Amazon? Bepaalde modellen, modeljaren of blokken die je beter kan laten staan? Bestaat er ergens een lijstje met tips waar op te letten als we op zoek zouden gaan naar een passend exemplaar?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Vaak goed afspoelen, de wielkuipen beschermen met inzetschermen, het chroomwerk (voorzover het niet rvs is) een beetje vet houden, dan kom je heel ver.
En: als je gek bent van de P1800 moet je een P1800 kopen, liefst een latere S of E, waarbij de S waarschijnlijk de minste problemen geeft. En betaal je maximum budget, oftewel koop de beste die je kunt betalen, want restaureren van zo'n 1800 is duurder dan een amazon.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Een carport maakt het voor een oldtimer wel prettiger, maar zonder kan ook. Dan moet je zorgen dat je er een hebt die absoluut waterdicht is, anders is binnen de kortste keren je bodem van binnenuit verrot.
Maar een waterdichte goed geconserveerde Amazon kan het prima aan.
Mijn Amazon begint na de restauratie in 2003 nu weer plekken te krijgen. Ik reed er de laatste jaren wel mee door in de winter, maar hij stond wel onder dak.
Neem bij aankoop iemand mee die de slechte plekken kent en/of laat een aankoopkeuring doen. De techniek is nog best betaalbaar (zelf) uit te wisselen, maar laswerk loopt snel in de papieren.
Overigens is dit een goede tijd/markt om een oldtimer te kopen.
Mijn vader heeft trouwens nog een goede 1967-er te koop.
LPG installatie uit 2010 met flashlube, voorzien van overdrive en APK tot augustus 2014.
Harde body, maar niet de allermooiste.
Getaxeerd in november 2012 op 8000 euro.
Te koop voor 2950 euro.
Meer info en foto's
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
En iemand meenemen met kennis van de auto's is inderdaad geen overbodig iets!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Voorhaar
- Nieuw lid
-
- Berichten: 7

Ergo, een Amazon. Uit '67 (een goed jaar :lol: !) of daaromtrent, B18 of eventueel B20. LPG hoeft niet voor mij, zo heel veel gaan we er niet mee rijden ('t wordt sowieso geen daily driver - daar hebben we ieder onze eigen moderne hokken voor) en we offeren liever geen bagageruimte op (zo af en toe zal er wel eens een golfset mee moeten).
@Lars: die '67'er houd ik even in gedachten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Raf Soef
- Senior lid
-
- Berichten: 45
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Voorhaar
- Nieuw lid
-
- Berichten: 7
Volgende week kijken we naar een 164, in de eerste plaats om het verschil met de Amazon te ervaren. De wagen mist wat mij betreft toch een beetje het gevoel en de uitstraling van de Amazon. De stap naar een wat nieuwer model (een 240 bijvoorbeeld) lijkt dan nog maar heel klein. Mijn eerste gevoel is dat de 164 te weinig "klassieker" is, te weinig "anders" dan een modern vervoermiddel. De kennismaking volgende week zal het uitwijzen!
Wordt het dan toch geen Volvo? Ik vrees er voor. De P1800 blijft trekken (maar de WAF is echt te laag), of toch een goedkoop krengetje voor de winter en dan voor de mooie zomerdagen een MGB of iets dergelijks er bij? Peins peins... :shock:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 890
Een Amazon kan met lichte aanpassingen aan het onderstel een prima rijdersauto zijn. Niet voor niets wordt de Amazon vaak ingezet in lange afstands auto rallies.
Over de 1800 hoor je me niet, daar heb ik geen ervaring mee, maar als je een goede hebt, zie ik niet in, waarom die niet ook buiten zou kunnen slapen zonder in een paar seizoenen in knackebrod te veranderen. Je moet dit ouwe spul wel poetselijk vertroetelen!
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Voorhaar
- Nieuw lid
-
- Berichten: 7
Ach, krap is maar betrekkelijk. Mijn huidige dagelijks vervoermiddel is een DS3, ook niet echt groot te noemen."Boele Braaksma" schreef:
Ik zou zeker met een 1800 gaan proefrijden! Engels is mooi, maar krap.
Ik zou heel graag eens een P1800 proefrijden of zelfs maar met iemand meerijden, al was het maar om het eens te beleven. Ik vind het een schitterende wagen om te zien, heb er even in kunnen zitten (ha, gaan zitten in zo'n ding is al een kunst op zich - LOL) maar rijden, nee dat genoegen (hoop ik) heb ik nog niet mogen smaken. 't Is niet echt een wagen die je op de gemiddelde straathoek bij de autodealer tegenkomt immers. Helaas blijft het een keuze die niet gedeeld wordt thuis

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.