- Berichten: 7
volvo 144 aandachtspunten?
- Jean Rutten
- Offline
- Nieuw lid
Nu ik 18 jaar ben en mijn rijbewijs heb gehaald rijd ik vaak in de Amazon '70 van mijn pa.
Hier ben ik zo enthousiast over dat ik ook een oldtimer wil aanschaffen, liefst op lpg.
Nu is mijn oog gevallen op een 144 uit 1967 en wil dit weekend gaan kijken.
Wat zijn de voornaamste aandachtspunten bij deze type's, en waar moet ik extra op letten?
Vriendelijke groet,
Guy Rutten
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Oscar Keur (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 181
Tof dat je een volvo koopt,
fijn die verjonging in de vereniging!
Kijk voor de aandachtspunten even in het topic 4 topics onder deze over de aandachtspunten van een 164,
dat zijn dezelfde
Succes ermee!
Groet,
Oscar
Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
De laatste is drie jaar geldig. Momenteel liggen de handelsprijzen ruim onder de getaxeerde prijs, door de slechte 2e hands automarkt.
Mocht de wagen geen bekende voorgeschiedenis hebben en ben in de buurt van Arnhem, kun je ons een aankoop keuring laten verrichten.
zie www.sbkarnhem.nl . Wij keuren de wagen technisch/motorisch/plaatwerk en maken inzichtelijk wat er aan de wagen zou moeten gebeuren om hem een jaar te rijden en door de APK te krijgen.
Bij ons kun je ook 144/164 modellen zien in diverse stadia van restauratie, om een beeld te krijgen
Op onze site vindt je tevens een verslag van de restauratie van een 144-S
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jean Rutten
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Een aankoopkeuring lijkt me echter niet nodig, gezien het om een auto gaat met een vraagprijs van slechts 1200,-.
Hij wordt (naar zeggen) dagelijks gebruikt en heeft nog apk tot januari 2013.
Of de auto al een getaxeerd is weet ik niet.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
* front & balkje onder radiator
* voorraam sponning (als je er mee aan de gang gaat zet er een 240 ruit in met plastic clips)
* bodemplaat 1 cm aan de binnenzijde van voor - achter
* dorpels bdz hele lengte
* achterwielkasranden
* reservewielbakken
* zingende achteras
* lekkage voor/achterste krukaskering
* ventilatie motor
Succes met de aankoop
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 386
Je bent van plan om een klassieke auto te gaan kopen, als mensen van jouw leeftijd aan mij vragen wat ik er van vind dan stel ik altijd een paar wedervragen. Ten eerste: heb je zoveel kennis van autotechniek zodat je de auto zelf kunt onderhouden, als dit nee is dan is de volgende vraag: heb je de geldmiddelen om het te laten doen, als dit ook nee is dan raad ik je aan om er niet aan te beginnen, de kans is groot dat het financieel verkeerd uitpakt.
Nu ga je kijken bij een Volvo 144 bouwjaar 1967 45 jaar oud en een vraagprijs van 1200 euro.
Een APK zegt niets, op dit forum staan genoeg verhalen van mensen die na aankoop niet eens thuis kwamen, of na een halfjaar er achter komen dat de remmen of motor totaal versleten zijn, zo,n auto wordt niet voorniets verkocht.
Neem je vader mee hij heeft ervaring met een klassieke Volvo, en laat de auto keuren door ervaren sleutelaars, Ed van de Zee bood het al aan, maak daar gebruik van.
Ik wil niet een negatief verhaal brengen maar je behoeden voor heel veel ellende, in de afgelopen 45 jaar dat ik met Volvo,s bezig ben heb ik het nodige gezien en meegemaakt.
Ik wens je veel wijsheid, vriendelijke groet Kees Vos.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Oh, en ik ben een aloude fan van de 140 serie hoor!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jean Rutten
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Tevens heeft mijn pa een Amazon als dagelijks vervoer welke we zelf onderhouden, en dan zal een 144 niet veel moeilijker zijn.
Ik heb gisteren met de man gebeld, een jaar geleden is de reminrichting, stuurstang en banden vernieuwd voor de apk, en er is aan gelast. Zaterdag ga ik kijken en besluit ik of de auto het geld waard is of niet.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Oscar Keur (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 181
dan moet het best lukken.
Laat je niet afschrikken door waarschuwingen,
als je de tijd en motivatie hebt lukt het (uiteindelijk) toch wel!
(Als is het dan natuurlijk wel mogelijk dat je binnen een jaar besluit om een complete restauratie te doen, maar dat terzijde..)
Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.