Wat moet ik weten voor dat ik een volvo 164 ga kopen

Lees meer
21-02-2012 16:34 #110864 door Caspar Overgaag
Hallo allemaal

Ik ben me aan het oriënteren op een Volvo 164. Nu ik 18 jaar ben en het rijbewijs heb zou ik wel graag een Volvo oldtimer willen hebben dit heeft mij altijd heel erg leuk geleken (ik zag de 164 en was gelijk verkocht). Ik zal de auto ook zeker bij houden met plekjes maar zeker ook motorisch en wassen. Nu ben ik (natuurlijk) flink aan het zoeken geweest naar antwoorden, maar ik had toch nog een paar vragen.

Ik heb geen plaats om hem binnen te zetten of onder een afdakje, maar ik zou hem toch graag op de oprit willen zetten. Dit is natuurlijk niet bevorderlijk voor de auto maar kan het wel?

Wat ik me ook afvroeg is wat zijn nou de standaard kwalen aan deze Volvo 164?

Ik heb gehoord van iemand die ooit een Volvo 140 heeft gehad dat het uitlaad spruitstuk wel snel kon scheuren vanwege de lange 6 cilinder, is dit ook zo bij een 164?

Ik vind de serie uit 1969 het mooist vanwege de klassieke uitstraling. Zelf vroeg me ook af maakt het nog veel uit of je een uit het begin serie neemt, want later is ook de B30E uitgekomen maar die vind ik al weer te modern worden aan de buiten en binnen zijde.

En wat moet je eigenlijk aan periodiek onderhoud doen. Bijvoorbeeld hoe vaak vervangen van de zuiger veren of het schoon maken van de carburateurs?

Als er nog andere dingen zijn die je me graag zou willen vertellen over onderhoud waar ik rekening mee moet houden dan hoor ik het graag.

Ik ben al naar een Volvo club geweest waar meer liefhebbers zijn waardoor ik veel inspiratie op kan doen met betrekking tot onderhoud.

Alvast bedank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2012 16:53 #110868 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Wat moet ik weten voor dat ik een volvo 164 ga kopen
Welkom en een goede keuze, Caspar. Ik weet niet waar je woont, maar er zijn vast mensen bij je in de buurt die je wat kunnen laten zien aan een 164. Of een 144, want die zijn toch in grote mate gelijk.
Roest is het grootste aandachtspunt, dit geldt ook bij de 164.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2012 17:03 #110869 door Caspar Overgaag
Beantwoord door Caspar Overgaag in topic Wat moet ik weten voor dat ik een volvo 164 ga kopen
Dank je wel voor je reactie rob . Ik woon in de buurt van Arnhem en ben daar al naar een club geweest, maar nog niet toen er veel mensen waren. Dat ga ik nog wel eens doen. :)
Maar ben ook benieuwd wat meer mensen zeggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2012 17:17 #110871 door Oscar Keur (GAST)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic Wat moet ik weten voor dat ik een volvo 164 ga kopen
In de buurt van Arnhem kan je heel goed bij Ed van der Zee terecht.
www.sbkarnhem.nl/klassiekers/
Neem eens contact met hem op

Hij is momenteel dacht ik bezig met een 164..

En een erg goede keuze!
Als je naar eentje gaat kijken, trek ook de vloerbedekking even omhoog,
De afwateringsgaten in de bodem zijn een pracht uitvinding,
zolang iemand ze niet heeft dicht gesmeerd en er dus vanzelf een nieuw afwateringsgat ontstaat! (:()

En let inderdaad op de bekende plekken met roest,
wat zijn dat dan, die 'bekende plekken'? (Ja, iedereen heeft het er altijd over, jammer als je er door schade achter komt ;) )
De felsranden van de schermen, reservewiel bakken, binnenschermen achter, prik even met een sleutel oid vanuit de wielkast richting de achterbank..
En bij de 144/164 een venijnige; kijk ook bij de aansluiting van de scharnieren van de motorkap op de body,

Succes ermee, je zal hier en op andere volvofora genoeg informatie vinden (;

Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2012 18:49 #110878 door Caspar Overgaag
Beantwoord door Caspar Overgaag in topic Wat moet ik weten voor dat ik een volvo 164 ga kopen
Ik ben blij dat jullie het allebei een goede keuze vinden. Maar Oscar wat bedoel je met "De felsranden van de schermen"?
Bedankt voor je tips ik heb inderdaad al contact gehad met Ed van der Zee, ben ook ook al even langs geweest was echt de plaats voor klussen aan je oldtimer! :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2012 16:57 #110926 door Vilmar Dijkstra
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic Wat moet ik weten voor dat ik een volvo 164 ga kopen
Hallo Caspar,

Prachtig dat je op deze leeftijd klassiek wil gaan rijden!

Mocht je in Arnhem in de hal gaan klussen dan spreken we elkaar nog wel.

Tot dan en groet, Vilmar

Amazon 1960 two tone 6 volt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2012 17:01 #110927 door Oscar Keur (GAST)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic Wat moet ik weten voor dat ik een volvo 164 ga kopen
De felsranden zijn plekken waar het plaatstaal is "omgevouwen" en evt vastgelast,
laat duidelijk zijn dat zich de roestduivel daar heerlijk kan nestelen (:

Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.