prototype P1800 in Essen

Lees meer
04-04-2011 20:08 #102057 door Rudi Dortangs
prototype P1800 in Essen is gemaakt door Rudi Dortangs
Hallo allemaal,
omdat niet iedereen in Essen de P1800's heeft kunnen bekijken en het getoonde prototype het meest zeldzame exemplaar was plaats ik hier een aantal foto's ervan.
Zoals op de foto's te zien is, en vooral in het echt te zien was, heeft deze auto veel meegemaakt en is hij zeker niet in gerestaureerde staat. Vooral is mij opgevallen dat hij diverse veranderingen heeft moeten ondergaan, waarschijnlijk om hem rijdend te houden. Ik ken natuurlijk niet alle details van het originele prototype maar enkele dingen waar ik (vrijwel) zeker van ben dat ze vervangen zijn door onderdelen van latere productiemodellen zijn: complete dashboard (past helemaal niet goed aan de ruitkant), uitlaatsysteem achter (niet meer door gaten in achterscherm), achterbumper (nu geen koehoorn vergelijkbaar met voren, de huidige versie zou trouwens niet passen met de originele uitlaat), achterlichten, diverse delen onder de motorkap (onder andere ruitensproeiertankje).
Enkele dingen die meteen opvallen als anders ten opzichte van de productieversie (onvolledig overzicht en zover mij opgevallen): ander embleem voren op de auto en "V" in grille, de grille-inzet past van vorm (in tegenstelling tot het productiemodel waar hij voor mij ernaar uit ziet alsof hij van een andere auto grof pasend gemaakt is), andere koplampringen (of iemand heeft deze later vervangen), de kleine raampjes zijn openklapbaar en het chroom om de ramen is uit 1 stuk, het chroom op de vinnen heeft op het uiteinde een andere vorm, achterscherm anders met uitlaatgaten, nummerplaat in verdiept gedeelte, tankdop rond en rechts, achterklepslot niet in klep, interieur anders en met delen zoals amazon (binnenverlichting, deuropener, raamzwengel), luchtinlaat, motorkapscharnier, radiator, accubak. Zoals jullie kunnen zien had ik het geluk dat iemand de deur en motorkap open mocht maken. Blijkbaar iemand die belangrijk was (helaas weet ik niet wie het was), maar het was ook heel duidelijk dat hij geen verstand ervan had: hij probeerde de motorkap open te maken door aan de chokeknop te trekken (ik heb hem maar verteld dat dit de chokeknop was en dat hij de handel verder onder het dashboard moest gebruiken, ik heb hem ook maar meteen als tip meegegeven dat hij de motorkap niet dicht moest laten vallen maar leggen en dichttrekken). Naast enkele overzichtfoto's heeft hij ook enkele zinlose details zoals niet originele onderdelen gefotografeerd.
Groeten, Rudi






























Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2011 20:10 #102058 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic prototype P1800 in Essen

Bijlage niet gevonden



Bijlage niet gevonden



Bijlage niet gevonden



Bijlage niet gevonden














Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2011 21:12 #102061 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic prototype P1800 in Essen
Ik was als redacteur op de persdag en heb op de homepage ook wat foto's gezet van de X1.

Claes Rydholm gaf aan dat er op het prototype wat details van andere types zijn gebruikt. Het grootste constructieverschil zie je als de voordeur open is (zoals op foto 11 een beetje te zien is): de A stijl heeft onderin een andere vorm dan de productiemodellen. Eén va nde mensen va nde dutiste Volvoclub vertelde dat hij de auto al langer kende en dat de vorige particuliere eigenaar de auto wat had aangepast, en vooral een rijdende auto wilde! Wat nou precies origineel is en wat niet??
Het blijft in ieder geval een interessante auto!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2011 22:59 #102066 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic prototype P1800 in Essen
Het blijft wel de échte prototype X1 en deze wagen was het die Volvo heeft gebruikt bij de presentatie. De B18 lag er al in en de verzamelde pers mocht dit niet zien, omdat er nog Amazons en Kattenruggen werden verkocht met de B16...
Deze wagen hebben we in 1993 in Zweden bij de meeting 20 jaar na stoppen productie (overigens samen met de Duitse 1800 club) al mogen bewonderen, hij was toen nog in particulier bezit.
Op de 1800 Register site staat een artikel met foto's welke ik destijds heb gemaakt. Als je goed kijkt op de foto's, zie je de openingen van de twee uitlaatpijp openingen nog zitten midden op de achterkant.

Er zijn slechts details gewijzigd voordat de productie in Engeland bij Jensen is gestart, dus een unieke 1800.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2011 08:30 #102071 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic prototype P1800 in Essen
Dat ik het ook een bijzondere auto vind blijkt er al uit dat ik me de moeite gedaan heb de foto's te plaatsen. Ik vind het alleen jammer dat het niet duidelijk is wat er later aan veranderd is (en dat dit gebeurd is). Maar als hij niet rijdend gehouden was, was hij er mischien niet eens meer. Dat hij niet gerestaureerd is vind ik geen probleem, dan zou nog meer van het originele verdwenen zijn (wat helaas te vaak met zeldzame auto's gebeurd). Van diverse delen van het prototype vind ik het jammer en soms onbegrijpelijk dat ze niet in de productie overgenomen zijn, bijvoorbeeld de vorm van de grille-inzet.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2011 13:44 #102079 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic prototype P1800 in Essen
Helaas is Volvo met de prototypes nogal laks omgegaan, bijna alle prototypes zijn verkocht en wat er kon worden achterhaald heeft jaren lang in een hangar op het Torslanda terrein gestaan. Het museumin de huidige vorm is pas begin 90-er jaren tot stand gekomen.
Op zich de moeite waard en er staan leuke 1800 modellen, de 1e Jesnen productie wagen. 1e 1800ES, de rocketcaren zeker de moeite als j e in Gothenburg bent om te gaan bekijken.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.