Volvo winterklaar!

  • Jules van Haaren (GAST)
  • Jules van Haaren (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-11-2010 15:25 #98174 door Jules van Haaren (GAST)
Volvo winterklaar! is gemaakt door Jules van Haaren (GAST)
Zoals het er tot nu toe uitziet zal het een koude winter worden met zelfs deze week! al sneeuw en vrieskou. Ik ben zelf eigenaar van een Volvo 144 in redelijke staat, omdat ik de auto een paar keer per week gebruik zou ik graag wat tips ontvangen over doorrijden in de winter.
Ik heb een aantal beginende roestplekjes op de carroserie.
Hoe kan ik de onderkant het beste beschermen tegen pekel?
De auto is altijd redelijk vochtig (binnen) dus vaak beslagen ruiten.

Nog meer mensen die gewoon doorrijden in de winter?

Volvo 144 B18A uit 1968

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2010 17:06 #98176 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Volvo winterklaar!
Vochtig binnen is dodelijk. Voorruit zal lekken. Heb ik zelf ook net ontdekt, meestal merk je dat niet met een binnenslaper. Ik heb mijn voorruit voor deze winter aan beide zijden van de alu strip gekit (tixophalte, plakt als de ziekte). Dan lekt het tenminste niet meer. Gevolg van lekkage is natte bekleding. Eruit halen en drogen.
Verder zou ik die roestplekjes zoveel mogelijk nalopen. Zelf ook net gedaan met water en fertan. Dat heeft ff tijd nodig om te reageren, zeker als het kouder is. Dus binnenkort alleen aan de onderzijde meer beschermlagen. Die krijgt de meeste narigheid voor zijn kiezen. En ik heb de binnenkant, de holle ruimten van de motorkap met water en fertan bespoten. Als het goed is wordt de roest daarmee gefixeerd.
Binnenschermen doen wonderen, maar dan moet er geen narigheid achter zitten.

En je kokerbalken doorspuiten, schoonmaken en beschermen.

Daarmee ben je al ff zoet...

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2010 17:12 #98177 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Volvo winterklaar!
in "Met een volvo doorrijden in de winter" in "Babbelbox" staat ongeveer alles
daarover.

Volgens mij is het echter verstandigst niet door te rijden in slechte
weersomstandigheden, men verschiet hoe vlug roest en andere narigheden,
zoals door anderen beschreven, onverwacht toch verschijnen.
Openbaar vervoer, of 2de niet klassieke auto/Volvo is tijdelijk alternatief

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2010 17:13 #98178 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Volvo winterklaar!
Mijn 144 moet gewoon dienst doen, de Amazon Combi blijft in z'n hutje bij regen en pekel.

Wat ik doe:
Onderkant goed schoon maken en antiroest behandelen of tectyl bijwerken, alles goed smeren dat gesmeerd dient te worden, ontsteking fris houden, brandstofmengsel afstellen inclusief kleppen, zorgen voor goed massacontact (onder de auto tussen startmotor en chassis) Ik heb trouwens een extra massa van de accu naar het motorblok gemaakt. Verder alle roestplekjes schoonmaken en behandelen met een roestomvormer en lak. De plaatsen waar zand en modder blijft zitten steeds goed schoonhouden (binnenkanten van de wielranden, binnenin de wielkasten: de achterkanten en bovenkanten van de schermen) De gaatjes onderin de deuren en onderin de dorpels goed openhouden, koelvloeistof controleren op antivries-werking, anders vernieuwen. Motorolie 10 of 15/40 erin.

Ik zou inderdaad wél even gaan zoeken waarom je auto nat is van binnen: da's bepaald niet goed voor de auto en héél lastig in de winter!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2010 17:21 #98180 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Volvo winterklaar!
ik wilde mijn voorgaand bericht wijzigen maar kan dit niet, weer in
tegenstelling tot vroeger. Ik wilde dan mijn laatste zin als volgt wijzigen:

"Openbaar vervoer, of 2de niet klassieke auto/Volvo is tijdelijk alternatief".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2010 18:01 #98186 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Volvo winterklaar!
alsjeblieft.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jules van Haaren (GAST)
  • Jules van Haaren (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-11-2010 12:59 #98220 door Jules van Haaren (GAST)
Beantwoord door Jules van Haaren (GAST) in topic Volvo winterklaar!
Ik wil de voor en achter ruit sowieso al gaan afkitten, kan ik daar ook gewoon Sikaflex voor gebruiken? wat raden jullie aan?

Volvo 144 B18A uit 1968

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-11-2010 13:46 #98221 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Volvo winterklaar!
Rob is er kennelijk blij mee, maar ik heb alleen maar slechte ervaringen met het afkitten: de lekkages worden meestal veroorzaakt doordat de sponning roest. Roest zet uit en drukt het rubber weg. Dan kun je wel kitten, maar afgezien van het feit dat het bij mij nooit lang hield, verhelp je er de oorzaak niet mee.
Verder: de stalen klemmetjes waarmee de originele sierstrip vastzit, gaan roesten en die veroorzaken allerlei ellende. Ik heb er inmiddels een strip van een 240 opzitten, dan ben je in ieder geval van die klemmetjes af (Heb ik er allemaal afgestoken en roest behandeld) De geplakte voorruit van je 1972 140 kan trouwens ook gezakt zijn doordat de rubber blokjes onder de ruit (achter de sierstrip zijn verschoven. De ruit ligt namelijk gewoon op de sponning op een plakstrip!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-11-2010 14:27 #98222 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Volvo winterklaar!
Het kitten naast het alu is voor deze winter, Tom. De ruit moet er op termijn uit, want die stomme klemmetjes roesten uiteraard. Maar nu ff niet. Ik heb nu dus alleen de open aansluitingen tussen glas, alu en staal dichtgekit.
Het rubber op de kunststof klemmen van de 240 kan inderdaad, maar daar ben ik ook niet echt gelukkig mee. Die rubbers trekken vaak lelijk in de hoeken.
Ik weet nog niet hoe ik het ga doen. Maar ik heb ook nog geen nieuwe ruit...

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-11-2010 14:46 #98224 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Volvo winterklaar!
Snap ik Rob, voor tijdelijk moet je wat hé? En bij mijn auto zit de strip heel behoorlijk hoor, maar als jij een betere oplossing weet, hou ik me aanbevolen!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.