Site is offline geweest
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zoals jullie wellicht gisteravond gemerkt hebben is de site vanaf een uur of tien offline geweest. Ik ben gisteravond (en nacht) met de provider in de weer geweest om te achterhalen wat het probleem was. Het blijkt dat de eerst harde schijf van de RAID configuratie problemen gaf. Voor de techneuten onder ons, de schijf logte SMART meldingen welke in feite inhouden dat de schijf vervangen dient te worden.
Dit gaat de provider komende week dan ook doen.
Mochten er verdere ontwikkelingen zijn dan meld ik dat in dit draadje.
Groet,
Támas
Uw webmaster
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar ja, dat kan gebeuren. In de wereld van de automatisering gaat niets vanzelf....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Huh???Even dacht ik dat het aan mijn nieuwe mac lag

- V700 register
- Nieuw lid
-
[/list]Komt dat door een rotte schijf dan?www.volvo700vereniging.nl schreef : Unable to connect to database serverIf you still have to install Drupal, proceed to the installation page.If you have already finished installing Drupal, this either means that the username and password information in your settings.php file is incorrect or that we can't connect to the MySQL database server. This could mean your hosting provider's database server is down.The MySQL error was: Too many connections.Currently, the username is volvo700 and the database server is 62.197.136.34.[*]Are you sure you have the correct username and password?[*]Are you sure that you have typed the correct hostname?[*]Are you sure that the database server is running?
Als er één schijf van het RAID array critical is, hoort je daar verder toch niets van te merken?
(geen verstand van Drupal/MySQL, wel van server hardware)
- V700 register
- Nieuw lid
-
De harde schijf wordt overigens vandaag gewisseld. De site kan er dus even uitliggen...
Groet,
Támas
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vanochtend liep de site nog eens vast op de database. Dit bleek een gevolg van de instabiele schijf welke niet meer correct wegschreef zodat een aantal tabellen beschadigd raakten. Na het vervangen van de schijf en het rebuilden van de RAID configuratie zijn deze beschadigde tabellen meegegaan met het resultaat van vanochtend als gevolg.
Om dit vervolgprobleem op te lossen heeft de provider vanochtend een volledige repair gedaan waarbij de database helemaal stil is gelegd. Het vervangen van de schijf tesamen met de repair op de database moet het probleem dus definitief verholpen hebben.
Vanmiddag wordt de server nog eenmaal herstart waarmee het onderhoud door de provider is afgerond. Ze hebben aangegeven dat ze de database nog een paar dagen extra zullen monitoren. Van mijn kant zal ik dat ook doen.
Rest mij diegenen van jullie te danken die de alerte mails hebben gestuurd die ik heb mogen ontvangen. Fijn te weten dat de gebruikers zo begaan zijn met de site. :thumbsup:
edit: de restart is net uitgevoerd.
Groet,
Támas
- V700 register
- Nieuw lid
-
RAID is een IT term voor simpel gezegd, het gebruik van meerdere schijven, waar hetzelfde op staat.RAID 1 (met twee schijven) is eigenlijk de domste, die maakt een copy.Dus alles wat op schijf 1 staat, wordt 1 op 1 gekopieerd naar schijf 2.
Raid 3 tot en met 5 is voor servers het meest gebruikelijk. (meestal in alle drie de gevallen gemakshalve RAID5 genoemd)Hierbij worden er 3 tot 5 schijven gebruikt, die allemaal een berekening bevatten, van wat er op de andere schijf zou moeten staan of waarmee dit herleid kan worden en de data zelf.Zou zou je kunnen stellen, dat elke schijf 1/5de deel van een foto bevat en de berekening, hoe het op de andere schijven zou moeten staan.Gaat er 1 schijf stuk, is de data meestal nog wel gewoon beschikbaar.Als de kapotte schijf eruit gehaald wordt en vervangen door een lege, moet de lege schijf aan de hand van de op de andere disks aanwezige informatie, weer opnieuw gevuld worden, wat meestal een tijdrovende maar betrouwbare methode is.
Als ik Tamas goed heb begrepen, hebben we, of hadden we, met de laatste situatie te maken.