984 ECU uit een handbak, gaat dat passen in een automaat?
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-01-2021 18:58 #1464783
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic CIS
De CISklep is de enige manier waarop de ECU het toerental van de motor kan beinvloeden, ook bij in D en R gebruikt de ECU de cisklep om het verschil te compenseren. Voor alle toerental variaties gebruikt de ECU de cisklep. Op andere manieren kan de ECU uberhaupt niet de lucht toevoer richting de motor veranderen.
De enige reden waarom er een signaal kabeltje vanaf automaat naar de ECU gaat is omdat de "overgang" dan soepeler is. (dezelfde functie is er ook wel voor de AC pomp als die aanslaat).
Om het proberen uit te leggen:
Als die signaal kabel er niet is, gebeurt er dit:
Automaat word in D gezet > Toerental zakt naar beneden > ECU merkt dit > ECU stuurt CISklep aan om te compenseren, hierdoor is er dus een "bonk" voelbaar bij inschakelen van D of R.
Met signaalkabel, gebeurt er dit:
Op het moment dat de automaat in D of R word gezet, nog voordat alle hydraulic is ingeschakeld (of tegelijkertijd) krijgt de ECU al signaal (de ECU weet dus van te voren dat er een toerental dip aankomt voordat die er is) en de ECU doet dus meteen de CISklep aansturen om de "bonk" op te vangen. Dit zorgt dus voor een soepelere overgang.
Volgens mij moet dit software matig in de chip wel aan te passen zijn.
Groeten,
Gerben
De enige reden waarom er een signaal kabeltje vanaf automaat naar de ECU gaat is omdat de "overgang" dan soepeler is. (dezelfde functie is er ook wel voor de AC pomp als die aanslaat).
Om het proberen uit te leggen:
Als die signaal kabel er niet is, gebeurt er dit:
Automaat word in D gezet > Toerental zakt naar beneden > ECU merkt dit > ECU stuurt CISklep aan om te compenseren, hierdoor is er dus een "bonk" voelbaar bij inschakelen van D of R.
Met signaalkabel, gebeurt er dit:
Op het moment dat de automaat in D of R word gezet, nog voordat alle hydraulic is ingeschakeld (of tegelijkertijd) krijgt de ECU al signaal (de ECU weet dus van te voren dat er een toerental dip aankomt voordat die er is) en de ECU doet dus meteen de CISklep aansturen om de "bonk" op te vangen. Dit zorgt dus voor een soepelere overgang.
Volgens mij moet dit software matig in de chip wel aan te passen zijn.
Groeten,
Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-01-2021 20:12 #1464784
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ah!
Heldere uitleg Gerben. Je kan het ook voelen. Als je vanuit 'N' de schakelpook richting 'D' beweegt, maar de pook nog net niet helemaal in 'D' zet merk je dat het toerental iets omhoog gaat. Wat ik niet wist is dat die toerentalverhoging ook via de CISklep verliep. Weer wat geleerd.

- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-01-2021 13:23 #1464796
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Uitwisselingsmogelijkheden
Wanneer je zowel een 96er hebt als een 98er dan heb je met de aanpassing van de bedrading van de 96er de mogelijkheid om de LH en eventuele chip met de 98er te kunnen uitwisselen.
Het is vooral de poort 14 aansturing die gewijzigd is.
Bij de 96er geeft een plus op poort 14 aanpassing van het toerental , bij de 98er een minsignaal.
Of dit ook met de chip op te lossen is weet ik niet. De gebroeders Bijlsma kunnen je dat wel vertellen lijkt me.
Het is vooral de poort 14 aansturing die gewijzigd is.
Bij de 96er geeft een plus op poort 14 aanpassing van het toerental , bij de 98er een minsignaal.
Of dit ook met de chip op te lossen is weet ik niet. De gebroeders Bijlsma kunnen je dat wel vertellen lijkt me.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-01-2021 14:51 #1464800
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Automaat of handbak maakt
Automaat of handbak maakt niet uit.
In alle ecu's zit t stukje mbt toerentalverhoging weggeschreven.
Dit pinnentje wordt bij schakelauto gewoon niet gebruikt.
Met airco wordt de toerental compensatie overigens ook toegepast.
Ik rij met een 984 ecu in een 1995 (origineel 954).
Deze dan wel met een bti lpg chip, ik heb geen immo dus moest zoizo chip wisselen.
Hoefde geen verdere aanpassingen te doen.
Heb dit in eerste instantie wel gedaan maar veroorzaakte juist wel problemen.
Wanneer je de originele 984 chip gaat gebruiken kan het zijn dat je wel de aanpassing in die pin 14 moet doen.
Aansturing van pin gebruik zit m nl in de chip.
Ik ga er vanuit dat je nu een 977 hebt (die overigens ook erg goed is).
Wanneer je lpg chip wilt dan gewoon niet chip op basis van 984 nemen.
Ik rijd op basis van 967 en werkt prima.
Leergedrag is idd sneller van een 984, deze is adaptiever.
Of je echt verschil gaat merken met je 977 waag ik te betrwijfelen.
Grtz Daniel
In alle ecu's zit t stukje mbt toerentalverhoging weggeschreven.
Dit pinnentje wordt bij schakelauto gewoon niet gebruikt.
Met airco wordt de toerental compensatie overigens ook toegepast.
Ik rij met een 984 ecu in een 1995 (origineel 954).
Deze dan wel met een bti lpg chip, ik heb geen immo dus moest zoizo chip wisselen.
Hoefde geen verdere aanpassingen te doen.
Heb dit in eerste instantie wel gedaan maar veroorzaakte juist wel problemen.
Wanneer je de originele 984 chip gaat gebruiken kan het zijn dat je wel de aanpassing in die pin 14 moet doen.
Aansturing van pin gebruik zit m nl in de chip.
Ik ga er vanuit dat je nu een 977 hebt (die overigens ook erg goed is).
Wanneer je lpg chip wilt dan gewoon niet chip op basis van 984 nemen.
Ik rijd op basis van 967 en werkt prima.
Leergedrag is idd sneller van een 984, deze is adaptiever.
Of je echt verschil gaat merken met je 977 waag ik te betrwijfelen.
Grtz Daniel
Moderators: Jerry Stam