984 ECU uit een handbak, gaat dat passen in een automaat?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2021 19:36 #1110377 door V700 register
Dus, geachte Volvisti, wie heeft voor mij het antwoord? Gaat een 984 ECU uit een 98er met handbak zonder aanpassingen passen in mijn 96er automaat? Ik las iets over eventueel gedoe met E-fan en immobilizer? mijn plan is dan om deze te gebruiken om evt. andere chip in te zetten (rij op LPG met 0,8 bar) zodat ik de originele gewoon origineel kan houden. Graag uw reactie.

Groet, Ånne

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2021 21:46 #1464751 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Originele origineel houden?
Kan de chip niet zonder aanpassingen geplaats worden bij de af fabriek ECU? Dan is het toch niet spannend om die over te zetten? In plaats van de gehele unit vervangen voor een andere?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2021 22:32 #1464754 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja
dat kan. Ik dacht alleen, dan heb ik de laatste en snelste versie ecu. En kan ik die met nieuwe chip gebruiken. Als er dan iets niet lekker gaat, is het alleen een kwestie van ecu omzetten en klaar.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2021 23:42 #1464759 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Zonder problemen
Volgens mij zou dat zonder enkel probleem moeten kunnen. De automaten in de 940 zijn bijna volledig mechanisch en zonder ECU en er vind geen communicatie plaatst tussen automaat en motor ECU.

Er gaat alleen een klein signaaltje naar de ECU bij een automaat als deze in D of R word gezet zodat de motor ECU het toerental ietsjes doet verhogen.

Verder zijn ze hetzelfde.

De immobilezer heeft een eigen ECU kastje bij het stuur zitten. Deze communiceert met de ring om het slot en bij OKAY geeft ie een signaaltje aan de ECU dat die mag beginnen. De sleutelcode zit dus NIET in de motor ECU verstopt en kan je dus wissellen.

(Bij de nieuwe chip kan je ook aanvragen of daarbij de immobilzer functie uitgeschakeld kan worden & dacht ook wel dat je extra software bij in kan zetten om een electrische ventilator te bedienen, even overleggen met je chip bouwer)

Groeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2021 07:17 #1464766 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thanks!
Gerben, dank voor deze duidelijke uitleg. Precies de dingen die ik mij afvroeg uitgelegd.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
05-01-2021 09:04 #1464768 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Toerentalverhoging bij R en D is wel fijn hoor
Mijn aw71 inde 242 met carb heeft het niet en ik vind dat hinderlijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2021 09:27 #1464769 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toerentalverhoging
Het is een beetje dubbel, toch? De toerentalverhoging is -neem ik aan- om de kleine verlaging in toeren te compenseren, die ontstaat vanwege slip / weerstand bij de koppelomvormer (als je automaat in D of R zet). Maar de CIS-klep doet dat ook!

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2021 09:34 #1464770 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Fan toont ongewenst gedrag
Ik heb er een in mijn 96er.
Er moeten een paar draadjes gewisseld worden bij de ecu en dan werkt het prima net zoals in een 98er.

volvo700vereniging.nl/pagina/984-ecu-modeljaar-voor-97

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
05-01-2021 11:22 #1464771 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic hij slaat niet af hoor
Maar ik denk dat de ecu veel sneller reageert op de R en D dan de CIS klep. dus je voet dan waarschijnlijk meer een bonk bij het inschakelen. Vast persoonlijk, maar ik vind het niet prettig / ik vindt de 940 veel prettiger zonder de bonk (en met de turbo en de airco en tijdens verhuizingen), maar dat zijn details. Hij is weer minder in de belasting en de verzekering.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2021 18:33 #1464782 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toerental
Thanks. Is die toerentalverhoging dan te regelen in de evt. nieuwe chip, of zit dat op een andere plek ingebakken?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC