Einddemper vervanger 3,5" (nu met beeld en geluid)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2020 18:24 #1110275
door V700 register
Einddemper vervanger 3,5" (nu met beeld en geluid) is gemaakt door V700 register
Even getwijfeld of deze topic wel onder 'tuning en motorsport' moet, maar ach...waarom ook niet
Ik heb een RVS einddemper vervanger aangeschaft. Feitelijk niet meer dan een buis met verloop naar 3,5" en een ophangbeugel eraan, die in de plaats komt van einddemper + S-vormige eindpijp. De purist kan beter niet verder lezen, want dit betekent dat het zo kenmerkende 'kinderarmpje' verdwijnt en het aanzicht zal veranderen in een rechte 3,5" pijp. Niet dubbelwandig, dubbelpijps, ovaal, verchroomd of een idiote diameter, maar gewoon een enkelwandige ronde RVS pijp, precies zoals ik het graag wil. Aangezien daarmee de einddemper komt te vervallen zal er mogelijk qua geluid ook nog iets wijzigen, en met het verdwijnen van deze restrictie ga ik natuurlijk spectaculair meer pk's ervaren
Geintje natuurlijk, maar ik kijk serieus uit naar deze leuke modificatie. De pk's had ik al (ik rijd op ca 1,0 bar turbodruk) maar een ietsjes minder bescheiden geluid bij accelereren lijkt me heel fijn. Natuurlijk laat ik binnenkort het resultaat even zien, en horen 
[UPDATE]: eindresultaat in beeld en geluid nu te zien op

[UPDATE]: eindresultaat in beeld en geluid nu te zien op
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2020 19:16 #1464108
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volvo onwaardig !!!
Daar hebben we een stikker voor : Volvo Onwaardig !!!
Maar ja, Slurpje en Zoeperd zijn daar wel aan gewend.
Allebei dik boven de 95 Db.
Ik denk dat het wel meevalt met het geluid er zal een iets zwaardere brom aanwezig zijn denk ik.
3.5 " is toch al een idiote diameter ?.
orgineel is ie 2.5 " dacht ik ....
Maar ja, Slurpje en Zoeperd zijn daar wel aan gewend.
Allebei dik boven de 95 Db.
Ik denk dat het wel meevalt met het geluid er zal een iets zwaardere brom aanwezig zijn denk ik.
3.5 " is toch al een idiote diameter ?.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2020 21:17 #1464115
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uit eigen ervaring kan ik
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het met het geluid wel meevalt wanneer je de einddemper vervangt door een buis.
Maakt wel meer geluid maar m.i. niet asociaal. Wel overduidelijk Volvo onwaardig en aanwezig. Vooral ook in de auto.
Wat misschien nog wel het mooiste is, is het rommelen van de uitlaat wanneer je het gas loslaat... echt puberaal... en zo leuk
Met enige regelmaat zet ik de standaard einddemper weer terug om van de rust te genieten. Totdat het weer begint te kriebelen (ongeveer nu dus
)
Mijn ervaring is overigens met een Saugmotor (dus zonder turbo). De turbo schijnt nog wel wat geluid te dempen.
Maakt wel meer geluid maar m.i. niet asociaal. Wel overduidelijk Volvo onwaardig en aanwezig. Vooral ook in de auto.
Wat misschien nog wel het mooiste is, is het rommelen van de uitlaat wanneer je het gas loslaat... echt puberaal... en zo leuk

Met enige regelmaat zet ik de standaard einddemper weer terug om van de rust te genieten. Totdat het weer begint te kriebelen (ongeveer nu dus

Mijn ervaring is overigens met een Saugmotor (dus zonder turbo). De turbo schijnt nog wel wat geluid te dempen.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-11-2020 00:56 #1464119
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic dB-killer
Hallo Volvisti
Turbo of geen turbo maakt heel veel uit qua geluid. Een turbo dempt heel veel geluid. Ik heb een catback RVS systeem van Ferrita (laswerk ziet er niet uit!) met gewoon alle dempers achter een B234F. Dus geen turbo. Zonder dB-killer klinkt het bij stadsverkeer alsof je een Johnnie-bak rijdt, helaas heeft dat ook invloed op je rechtervoet. Bij 140 km/h is ie (zonder dB-killer) muisstil. Ik heb er dus een dB-killer in laten lassen.
groetjes
Mathy
Turbo of geen turbo maakt heel veel uit qua geluid. Een turbo dempt heel veel geluid. Ik heb een catback RVS systeem van Ferrita (laswerk ziet er niet uit!) met gewoon alle dempers achter een B234F. Dus geen turbo. Zonder dB-killer klinkt het bij stadsverkeer alsof je een Johnnie-bak rijdt, helaas heeft dat ook invloed op je rechtervoet. Bij 140 km/h is ie (zonder dB-killer) muisstil. Ik heb er dus een dB-killer in laten lassen.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-11-2020 10:08 #1464120
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic turbo
Ik heb een turbo. Verwacht ook geen spectaculaire dingen qua geluid. Volgens de verkoper van de einddemper vervanger is er bij accelereer iets meer geluid, maar bij cruisen merk je er niets van. Het ziet er m.i. in elk geval een stuk beter uit, ook al realiseer ik me dat de typische S-bocht bij 745's en 945's wel heel kenmerkend is voor het uiterlijk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-11-2020 20:26 #1464140
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic eindbuis
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2020 15:02 #1464147
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En zo klinkt het.....
Gemonteerd! Best een aardige update vind ik zelf, hoewel ik nog even moet wennen aan de toch best grote pijp. Geluid is op constante snelheid beschaafd en niet storend, maar het klinkt wel net iets zwaarder zo en er is een 'bubbelend' geluid bij gas los. 

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2020 08:51 #1464161
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klinkt goed.
Zelf heb ik deze modificatie ook gedaan, echter wel met een iets kleinere diameter pijp. Klinkt bij jou toch nog iets luider door die grotere diameter. Wat ik wel merk is dat die in lage toeren soms een beetje kan gaan dreunen maar dan hebben we het over toerentallen onder de 1500.
Ik zag trouwens op Youtube dat we dezelfde achternaam dragen.
Toch grappig dat ik op het forum zowel mensen met dezelfde voornaam als ook met de zelfde achternaam tegenkom.
Mvg, Adriaan van Pernis.
Ik zag trouwens op Youtube dat we dezelfde achternaam dragen.
Toch grappig dat ik op het forum zowel mensen met dezelfde voornaam als ook met de zelfde achternaam tegenkom.
Mvg, Adriaan van Pernis.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2020 09:27 #1464163
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Adriaan
Wat nog grappiger is, is dat mijn vader's tweede naam Adriaan is. Toeval bestaat niet 
Het dreunen valt bij mij mee, gisteren een flink stuk gereden (zowel snelweg als binnendoor). Enige is best wat meer geluid bij accelereren, maar ik vind dat wel mooi. Echt luid is het gelukkig niet, vooral donker en voor mij passend bij het vermogen en de andere modificaties. En inderdaad, de pijpdiameter is best fors. Had me een beetje verkeken op wat 3,5 inch eigenlijk betekent. Maar ik vind dat de 940 het wel kan hebben.

Het dreunen valt bij mij mee, gisteren een flink stuk gereden (zowel snelweg als binnendoor). Enige is best wat meer geluid bij accelereren, maar ik vind dat wel mooi. Echt luid is het gelukkig niet, vooral donker en voor mij passend bij het vermogen en de andere modificaties. En inderdaad, de pijpdiameter is best fors. Had me een beetje verkeken op wat 3,5 inch eigenlijk betekent. Maar ik vind dat de 940 het wel kan hebben.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
27-11-2020 11:31 #1464169
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik zit zelf al een tijdje te
Ik zit zelf al een tijdje te denken om de achterste demper te vervangen voor een zogenaamde cherry-bomb/glass-pack.
Die dempen vrijwel uitsluitend de hoge tonen.
Kosten geloof ik iets van 40 a 50,- en kunnen met een beetje geluk op de plek van de oude demper gelast worden.
Hoopte eigenlijk dat jij die er tussen had gezet, ben namelijk wel benieuwd hoe dat zou klinken
Zonder de laatste dempers maakt voor mij net iets te veel geluid.
Die dempen vrijwel uitsluitend de hoge tonen.
Kosten geloof ik iets van 40 a 50,- en kunnen met een beetje geluk op de plek van de oude demper gelast worden.
Hoopte eigenlijk dat jij die er tussen had gezet, ben namelijk wel benieuwd hoe dat zou klinken

Zonder de laatste dempers maakt voor mij net iets te veel geluid.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Moderators: Jerry Stam