Toe aan een nieuwe turbo - wie kan helpen?

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2020 10:51 #1109958 door Joost Ruizendaal
Toe aan een nieuwe turbo - wie kan helpen? is gemaakt door Joost Ruizendaal
Mijn 940 B230FT uit 1991 (M46OD) heeft nu 290.000 km op de teller en ik denk dat de turbo zijn beste tijd gehad heeft. Er is nog goed met de auto te rijden, maar bij flink gas geven zit er af en toe een lichte hapering in. Hij heeft ook wat moeite om de turbodruk dan een tijdje vast te houden, ik vraag me ook af of hij die 0,6 bar nog wel haalt. Verder zit er aardig wat olie in de buis naar de intercooler en inlaat. Niet extreem veel, het olieverbruik is ook niet slecht (1 op 7.500 km).
Op zich is een nieuwe of gereviseerde turbo nog wel te vinden, maar ik wil ook graag iets meer power. Ik rijd nog wel eens met een aanhanger en wat extra's is dan niet verkeerd.

Op dit forum lees ik veel verhalen over grotere turbo's en 250-300 pk. Dat vind ik echt teveel. Ik zou graag zo'n 200 pk en 300 Nm koppel willen, ietsje minder mag ook maar zeker niet meer. Bij normaal gebruik rijd ik erg rustig dus het is echt voor de situaties waarin de auto flink wat extra kilo's moet meesleuren.

Wat denken jullie? Toch maar voor een originele turbo gaan en de druk iets opschroeven? Of toch voor een grotere turbo gaan? En is 200 pk zoveel dat er ook andere chips nodig zijn? Ik doe normaal gesproken het onderhoud aan de auto zelf, maar met turbo's heb ik geen ervaring. Wie weet er een betrouwbaar en vakkundig bedrijf of adres dat me kan helpen aan de juiste turbo (gereviseerd of 100% goed, zomaar een turbo van de sloop vind ik geen optie) en deze kan inbouwen?

Alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2020 11:03 #1462000 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Wessdan
Laatst met Daniel - Wessdan op het forum - berichten uitgewisseld over Turbo's voor onze Volvo's. Hij weet een bedrijf dat Subaru Turbo's (meen ik) aanpast voor gebruik. Stuur hem eens een berichtje.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2020 14:30 #1462004 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Maar ik zou eens beginnen met
Maar ik zou eens beginnen met een 'stage 0' aanpak. Eerst zorgen dat alles op orde is in originele staat, voordat je denkt aan tunen.
Je geeft al aan dat er olierestanten in de inlaatbuis zitten, dat betekent hoogstwaarschijnlijk dat je intercooler er ook vol mee zit. Die zou ik eerst eens spoelen, om maar eens iets te noemen. En de carterventilatie vernieuwen is vast ook geen slecht plan.
Verder: om aanhangers te trekken of met volgeladen auto's te rijden heb je nul komma nul extra PK's nodig: je hebt meer koppel nodig, en dan vooral onderin het toerenbereik. Ik heb nog nooit met een aanhanger het soort toeren gedraaid waarbij een redblock z'n maximale vermogen afgeeft, maar wel vaak het maximale koppel. En met een automaat gaat het soepeler door de koppelomvormer.

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2020 15:41 #1462007 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Daar heb je helemaal gelijk
Daar heb je helemaal gelijk in. Dat heb ik inmiddels ook gedaan. Ontsteking vernieuwd, pakking van het inlaatspruitstuk vernieuwd (zat een scheurtje in), toen ook de pot van de carterventilatie vernieuwd, nieuwe koppeling en distributie etc. Dat is nu dus allemaal wel in orde.
Dat je geen extra pk's nodig hebt maar alleen koppel, deel ik niet helemaal. Koppel is belangrijk maar ik trek wel degelijk ver door als ik bijvoorbeeld een korte invoegstrook heb. Met alleen pk's red je het weliswaar niet maar het moet wel wat in balans zijn. Ik heb eens een diesel gehad met veel koppel maar weinig pk's, reed niet echt lekker met de aanhanger erachter.

Aan de intercooler spoelen heb ik nog niet gedacht, goede tip. Gewoon met wasbenzine?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2020 16:18 #1462009 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien
Misschien is het makkelijker om met iemand te praten die zowel turbo's reviseert als compleet nieuwe turbo's bouwt naar de wensen van de klant en ook de rest van de tuning zoals chippen e.d. kan doen. En zelf zeer bekend is met onze oude dames.

Bastian hummel, doe hem is een berichtje op facebook, zo ben ik ook met hem in contact gekomen.
www.facebook.com/bastian.hummel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2020 18:47 #1462012 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opties zat.
Na 290.000 de turbo versleten is relatief snel. Is de hapering wel echt te relateren aan de turbo?

De originele 13C in combinatie met een MBC en chip voor de jettronic is goed voor 190pk. Je zou de huidige turbo kunnen laten reviseren, of een gereviseerd exemplaar kopen.

Een andere optie zou zijn om nette 15G turbo te scoren.

Als je echt veel vermogen wilt een 2JZ swap doen ;-)

• Justin Kiers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2020 20:17 #1462016 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Lucacarmods
of Bastian Hummel inderdaad even een berichtje doen!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2020 10:31 #1462021 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eerst turbodrukmeter
Monteer als 1ste een turbodrukmeter. Dan weet je echt wat je turbodruk doet. Bovendien, als je tóch meer turbodruk wilt dan kan je niet zonder een meter.
Aansluiting op het inlaatspruitstuk maken. Timen Smit heeft ook altijd turbo,s liggen. Zelf rijd ik met de originele turbo, nu net 300.000km, een mbc en chips can bijlsma innovations rond, chips van deze mannen zijn echt aan te raden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-07-2020 19:39 #1462214 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kkk24
Heb hier een kkk24 liggen . Is dat misschien wat?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2020 16:42 #1462300 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic turbo
hallo
Gewoon een 15g met een snellere billett compressor wiel monteren

Gaat als een raket!

Mvg chris

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC