Uitlaatsysteem 940 Turbo.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2020 07:11 #1461311
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Standaard achterdemper is een
Standaard achterdemper is een schottendemper.
Dit is een flinke restrictie.
Door een absorbtiedemper te plaatsen of een buis zal je zeker iets meer power krijgen.
Met een turbo wil je juist minder tegendruk, spoelt ie beter op en kan zn warmte ook beter kwijt.
Dit is een flinke restrictie.
Door een absorbtiedemper te plaatsen of een buis zal je zeker iets meer power krijgen.
Met een turbo wil je juist minder tegendruk, spoelt ie beter op en kan zn warmte ook beter kwijt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2020 08:20 #1461313
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic In het algemeen geldt
In het algemeen geldt inderdaad bij een turbo: hoe minder weerstand, hoe sneller die opspoelt. De turbo zelf zorgt voor de tegendruk die de motor nodig heeft om vermogen te leveren.
Maar: de achterste demper levert in principe de minste weerstand, omdat de uitlaatgassen daar al heel sterk afgekoeld zijn. Of dus die schottendemper zo inefficient is, durf ik niet te zeggen. Het kan ook zijn dat katalysator, voorpijp of eerste demper grotere bottlenecks zijn.
Als ik bij een turbo vermogenswinst zou willen door een uitlaatwijziging, zou ik voor een complete sportuitlaat gaan, inclusief goed bemeten en stromingsgunstige kataysator. Nooit voor het simpelweg weglaten van uitlaatdelen, tenzij dat als snelle test bedoeld is. Maar reken maar dat de standaard uitlaat bij een standaard auto best goed bemeten is, en er niet veel meer dan twee of drie pk echte winst te halen is.
Maar: de achterste demper levert in principe de minste weerstand, omdat de uitlaatgassen daar al heel sterk afgekoeld zijn. Of dus die schottendemper zo inefficient is, durf ik niet te zeggen. Het kan ook zijn dat katalysator, voorpijp of eerste demper grotere bottlenecks zijn.
Als ik bij een turbo vermogenswinst zou willen door een uitlaatwijziging, zou ik voor een complete sportuitlaat gaan, inclusief goed bemeten en stromingsgunstige kataysator. Nooit voor het simpelweg weglaten van uitlaatdelen, tenzij dat als snelle test bedoeld is. Maar reken maar dat de standaard uitlaat bij een standaard auto best goed bemeten is, en er niet veel meer dan twee of drie pk echte winst te halen is.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2020 16:46 #1461333
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Standaard kat is niet
Standaard kat is niet verkeerd, zit ook onder de 850 met 200+ pk.
Middendemper heeft niet de hoge weerstand die de einddemper heeft.
Zeker is een complete sportuitlaat beter, zeker in combi met een 100cpi kat.
Er gaat diverse verhalen rond op t internet maar ik kan uit ervaring spreken dat een niet extreme sportuitlaat (brs/simons 2,5", 100cpi kat en een gepoort uitlaatspruitstuk echt een flink verschil is (standaad downpipe van 2,5").
Zo'n verschil dat mn vrouw zelfs schrok toen ze er voor het eerst mee reed hoe de auto reageerde.
AAD940 lekker bezig.
Grtz Daniel
Middendemper heeft niet de hoge weerstand die de einddemper heeft.
Zeker is een complete sportuitlaat beter, zeker in combi met een 100cpi kat.
Er gaat diverse verhalen rond op t internet maar ik kan uit ervaring spreken dat een niet extreme sportuitlaat (brs/simons 2,5", 100cpi kat en een gepoort uitlaatspruitstuk echt een flink verschil is (standaad downpipe van 2,5").
Zo'n verschil dat mn vrouw zelfs schrok toen ze er voor het eerst mee reed hoe de auto reageerde.
AAD940 lekker bezig.
Grtz Daniel
Moderators: Jerry Stam