Uitlaatsysteem 940 Turbo.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-06-2020 16:23 #1109859
door V700 register
Uitlaatsysteem 940 Turbo. is gemaakt door V700 register
Beste liefhebber,
Het uitlaatsysteem onder mijn 940 zit er nu 220.000 km onder, vaak korte ritten mee gereden door de vorige eigenaar. De flens op de einddemper was losgescheurd en ontstond daar een lek. In eerste instantie wilde ik dit gewoon lassen echter bij het ondersteboven houden van de demper viel de complete inhoud op de grond. Nu valt mij op dat het geluid erg acceptabel is zonder de einddemper en er zelfs iets meer vermogen aanwezig lijkt te zijn. Mijn plan is nu om op de pijp waar eerst de einddemper opzat een rechte eindpijp te maken en de demper dus weg te laten. Mijn vraag is: kan dit zonder enig probleem, tegendruk is niet nodig toch (turbo motor)? En weet iemand met ervaring of dit erg gaat dreunen op de snelweg?
Het uitlaatsysteem onder mijn 940 zit er nu 220.000 km onder, vaak korte ritten mee gereden door de vorige eigenaar. De flens op de einddemper was losgescheurd en ontstond daar een lek. In eerste instantie wilde ik dit gewoon lassen echter bij het ondersteboven houden van de demper viel de complete inhoud op de grond. Nu valt mij op dat het geluid erg acceptabel is zonder de einddemper en er zelfs iets meer vermogen aanwezig lijkt te zijn. Mijn plan is nu om op de pijp waar eerst de einddemper opzat een rechte eindpijp te maken en de demper dus weg te laten. Mijn vraag is: kan dit zonder enig probleem, tegendruk is niet nodig toch (turbo motor)? En weet iemand met ervaring of dit erg gaat dreunen op de snelweg?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-06-2020 17:32 #1461198
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kiek hier eens
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-06-2020 18:00 #1461199
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Iknow
Advertentie al gezien. Staat ook op marktplaats. Dit is echter alleen een eindstuk voor aan de einddemper, zoals in mijn tekst staat wil ik een rechte eindpijp vanaf de midden demper.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-06-2020 18:56 #1461200
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ja,
Ja, uitlaten, die moet je af en toe vervangen.
Ik heb in 2002 een Ferrita RVS systeem laten monteren na de kat, ik heb nou al twee keer een klem moeten vervangen en ik heb voor garantie een setje stickers van ze gekregen, voor op het achterruit.
Ik laat hem voorlopig maar zitten, de uitlaat dan wel te verstaan.
Groeten,
Ton.
Ik heb in 2002 een Ferrita RVS systeem laten monteren na de kat, ik heb nou al twee keer een klem moeten vervangen en ik heb voor garantie een setje stickers van ze gekregen, voor op het achterruit.
Ik laat hem voorlopig maar zitten, de uitlaat dan wel te verstaan.
Groeten,
Ton.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-06-2020 08:01 #1461203
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Wat acceptabel is, en wat
Wat acceptabel is, en wat niet, dat verschilt heel erg per persoon. Persoonlijk krijg ik zware hoofdpijn op een lange rit in een auto met teveel lage uitlaatdreun, maar ik heb dat soort ritten gemaakt met eigenaren die nergens last van hadden.
Een officiele sportuitlaat onder een turbo, zoals de Ferrita van Ton, kan een fijne stille uitlaat zijn, maar ook een flinke bak herrie. Weglaten van willekeurig welke demper uit een standaard uitlaat werkt voor mij altijd averechts, maar ik heb bij mijn vorige 940GL wel de katalysator leeggemept (zat verstopt) zonder gevolgen voor het geluid.
Een officiele sportuitlaat onder een turbo, zoals de Ferrita van Ton, kan een fijne stille uitlaat zijn, maar ook een flinke bak herrie. Weglaten van willekeurig welke demper uit een standaard uitlaat werkt voor mij altijd averechts, maar ik heb bij mijn vorige 940GL wel de katalysator leeggemept (zat verstopt) zonder gevolgen voor het geluid.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-06-2020 10:08 #1461208
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Juist
Dat dreunen en nare lage tonen ga ik ook niet gelukkig van worden. Ik ga het eens proberen zonder de laatste demper. Mocht dat toch niets zijn komt er alsnog weer een demper dan wel een sport demper onder.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-06-2020 18:40 #1461210
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Genieten
Omdat Slurpje niet elke dag gebruikt wordt heb ik de laatste demper ook weggehaald.
Als ik er dan mee ga rond toeren dan wil ik ook genieten van de V6 .
Er zit ook een sierstuk aan het eind van de buis die het geluid versterkt.
Ik heb hier nog een "kant en klaar"stuk liggen en een bescheiden rond chrome eindstukje van Simons.( Bij interesse een Pb.)
Als ik er dan mee ga rond toeren dan wil ik ook genieten van de V6 .
Er zit ook een sierstuk aan het eind van de buis die het geluid versterkt.

Ik heb hier nog een "kant en klaar"stuk liggen en een bescheiden rond chrome eindstukje van Simons.( Bij interesse een Pb.)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-06-2020 11:11 #1461229
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gewoon omdat het kan
Omdat het kan heb ik bij onze 940 ook de einddemper vervangen door een rechte rvs pijp die ik bij de lokale oud-ijzer boer heb gehaald. De pijp heb ik met een zelf gemaakte beugel netjes opgehangen aan het originele uitlaatrubber. Voor het mooie moet je dan wel de bocht over de achteras een paar graden draaien (die kan behoorlijk vastzitten aan de middendemper) omdat de pijp anders niet recht naar achteren wijst.
Als je interesse hebt wil ik wel een paar foto's maken en posten.
De auto maakt iets meer geluid maar nooit storend voor mij. Ook geen dreun op de snelweg. Wel een leuk burpelend geluid bij gas loslaten. Anderen zouden dit als puberaal kunnen bestempelen en da's helemaal prima voor mij.
Waarschijnlijk maakt een turbo uitvoering minder geluid omdat de turbo ook geluiddempend werkt.
En alles is (natuurlijk) in een handomdraai terug te brengen naar de originele staat.
Als je interesse hebt wil ik wel een paar foto's maken en posten.
De auto maakt iets meer geluid maar nooit storend voor mij. Ook geen dreun op de snelweg. Wel een leuk burpelend geluid bij gas loslaten. Anderen zouden dit als puberaal kunnen bestempelen en da's helemaal prima voor mij.
Waarschijnlijk maakt een turbo uitvoering minder geluid omdat de turbo ook geluiddempend werkt.
En alles is (natuurlijk) in een handomdraai terug te brengen naar de originele staat.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-06-2020 11:15 #1461231
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geslaagde actie.
Geluid is eigenlijk nauwelijks veranderd, iets dieper. Heb wel het idee dat de trekkracht in minimale mate is toegenomen. Maar met name het nieuwe achteraanzicht is erg aantrekkelijk, al zeg ik het zelf...
Linkjes met gebruikte onderdelen:
-https://www.winparts.nl/uitlaatsysteem/63-5mm/c922/buis-1000mm/p166438.html
-https://www.winparts.nl/uitlaatsysteem/uitlaatsysteem/doe-het-zelf/universele-delen-staal/63-5mm/c922/drietraps-verloop-63-5-57-50-8-mm/p166476.html
-https://www.winparts.nl/uitlaatsysteem/uitlaatsysteem/zelfbouw-uitlaat/uitlaat-montage-universeel/c2080/uitlaatklem-64mm--/p166482.html?zoek=uitlaatklem+64mm
-En een 60mm klem die had ik nog liggen.
Linkjes met gebruikte onderdelen:
-https://www.winparts.nl/uitlaatsysteem/63-5mm/c922/buis-1000mm/p166438.html
-https://www.winparts.nl/uitlaatsysteem/uitlaatsysteem/doe-het-zelf/universele-delen-staal/63-5mm/c922/drietraps-verloop-63-5-57-50-8-mm/p166476.html
-https://www.winparts.nl/uitlaatsysteem/uitlaatsysteem/zelfbouw-uitlaat/uitlaat-montage-universeel/c2080/uitlaatklem-64mm--/p166482.html?zoek=uitlaatklem+64mm
-En een 60mm klem die had ik nog liggen.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2020 00:45 #1461308
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Indruk
Hallo Volvisti
Zo'n demper stopt Volvo er natuurlijk niet onder, omdat ze dat leuk vinden, dus het ding heeft zeker een doel. Vergeet ook niet, dat "meer geluid" vaak aanvoelt als "meer vermogen" of "meer trekkracht". Toen ik de dB-killer nog niet in de uitlaat had, wekte m'n B234F ook de indruk dat ie meer vermogen c.q. trekkracht leverde. Dat het ding daarbij klonk als een racewagen en dat zelfs als je pubertijd al een paar decennia achter je ligt, uitnodigt om wat sportiever te rijden, zal gegarandeerd invloed op dat gevoel hebben gehad. En op het brandstofverbruik overigens.
Dat betekent uiteraard niet dat je auto zonder achterste demper moet klinken als een racewagen, maar het geluid wordt gegarandeerd een paar dB luider. Anders had Volvo die achterste demper nooit gemonteerd.
groetjes
Mathy
Zo'n demper stopt Volvo er natuurlijk niet onder, omdat ze dat leuk vinden, dus het ding heeft zeker een doel. Vergeet ook niet, dat "meer geluid" vaak aanvoelt als "meer vermogen" of "meer trekkracht". Toen ik de dB-killer nog niet in de uitlaat had, wekte m'n B234F ook de indruk dat ie meer vermogen c.q. trekkracht leverde. Dat het ding daarbij klonk als een racewagen en dat zelfs als je pubertijd al een paar decennia achter je ligt, uitnodigt om wat sportiever te rijden, zal gegarandeerd invloed op dat gevoel hebben gehad. En op het brandstofverbruik overigens.
Dat betekent uiteraard niet dat je auto zonder achterste demper moet klinken als een racewagen, maar het geluid wordt gegarandeerd een paar dB luider. Anders had Volvo die achterste demper nooit gemonteerd.
groetjes
Mathy
Moderators: Jerry Stam