remmerij

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2020 00:19 #1459621 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Volg ik ook
En is ook bekend in tegenstelling tot bij anderen hier. ( sorry dat ik het zeg maar zag gewoon onwaarheden langskomen). Kennis is belangrijk hierbij dus vandaar dat ik er juist naar vraag. (vind het dan ook wat minder als een "rommelaar" gezien te worden getuige het citaat van mezelf: "Heb ik niet ( ABS) dus of het al een goed idee is ?

Maar desalniettemin heb je bij afdoppen van 1 remleiding nog steeds een gescheiden remsysteem volgens de richtlijnen.

Ik ben het met je eens dat je het liefst bij een storing op beide voorwielen remwerking wil hebben.

"Kennis maakt kunde" gaat hier op. En dat werkt twee kanten op.
Door gebrek aan kennis iets niet doen terwijl het prima kan is zonde,
en door gebrek aan kennis iets doen wat niet kan is simpelweg niet verstandig,

De afweging van Volvo om met ABS naar een basic remscheiding terug te gaan kan je trouwens ook vraagtekens bij stellen.
Gaat er iets mis met je remscheiding dan heb je nog wel ABS, Tsja of dat nu zo'n grote extra geruststelling is ? kan je je ook afvragen.
Het zijn ook verschillende concepten voor verschillende mogelijke problemen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2020 07:58 #1459623 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Volgen en begrijpen is twee
Oude systeem is duidelijker te begrijpen.
Dubbel systeem met druk op twee triangels van leidingen.
Ieder triangel 2 voorwielen en 1 achterwiel.
Volvo gaat er van uit dat het belangrijkste is dat de auto bestuurbaar blijft en niet in een slip raakt.
Bij abs wordt scheeftrekken anders opgelost. Wat abs doet bij leidingbreuk oid: geen idee.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
13-03-2020 11:40 #1459627 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic De 700/900's hebben ALTIJD
De 700/900's hebben ALTIJD een gescheiden systeem.

Niet-ABS van voor 1989 is de traingel/driehoek variant waarbij 2 voorwielen en 1 achterwiel op 1 systeem zitten.

ABS tot 1989, en alles vanaf 1989 heeft een over de assen gesplitst systeem.
Dat wil zeggen dat de vóór- en achter-as van elkaar gescheiden zit.

Beide systemen waarborgen dat er nooit op 1 voorwiel geremd wordt.

Met het oude systeem wordt altijd op beide voorwielen geremd, en bij een defect ook nog op 1 achterwiel. Gevolg is een lichte onbalans tussen links en rechts.

Met het nieuwe systeem valt bij een defect de voor of achterkant compleet uit. Je remt dan op maar 2 wielen, maar er is geen onbalans (links/rechts) meer.

Zal de plaatjes er zo eens bij zoeken....

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
13-03-2020 11:44 #1459628 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Zie plaatjes:

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2020 11:14 #1459648 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic ABS en vanaf 92
Met ABS lopen er gescheiden leidingen vanaf de ABS-unit naar de voorwielen.

Is het zeker dat beide voorremmen uitvallen bij de breuk van een leiding?

Remmen met alleen de achterwielen geeft een zeer matige vertraging.
Aan de andere kant remmen op een voorwiel brengt de auto snel in een slip.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2020 16:13 #1459649 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Helder
Dankzij de nuttige bijdragen van een aantal mensen volg én begrijp ik het.
Waarvoor dank.

Heb trouwens nog nooit gehoord dat iemand zegt:
Ik volg het niet maar begrijp het wel of
Ik begrijp het niet maar volg het wel.

Dus de strekking van dat volgen en begrijpen twee verschillende dingen zijn volg ên begrijp ik niet zo. Maar goed.
Ik weet genoeg over de remmen voor de juiste beslissingen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2020 19:27 #1459781 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic 287 mm
287 mm gemonteerd ipv 260.
Had de grotere brackets voor de klauwen nog liggen.
Ik houd het hierbij. Toch een leuke upgrade

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2020 17:35 #1459788 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic achter ook meer
Omdat je voor meer remkracht hebt kan je kan nu achter ook grotere klauwen monteren. 40 mm ipv 36mm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2020 19:19 #1459790 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Goede tip !
Die ga ik eens onderzoeken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2020 19:41 #1459792 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Apart
Als ik kijk bij bv estate zie ik maar 1 type
Voor een hele reeks volvo's waaronder 7 en 9.
En dat is een 38 mm.
Geen 36 , geen 40.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD