remmerij

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2020 08:42 #1459581 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dan heb je een slang te veel toch
Dacht ik. Kan je 1 slang afdichten voor de 302 remmen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2020 19:32 #1459596 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Dat is zo
Klopt , 1 slang over, Of het erg is ?
En of er nog andere aanpassingen nodig zijn...
Wie het weet mag het zeggen.. Graag zelfs.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
11-03-2020 23:45 #1459607 door Wytze Broerze
Het 1 slang of twee slang systeem heeft een geheel verschillend veiligheids principe.
Eén slang is gebaseerd op elektronisch geregelde ABS.
Twee slang op het old fashioned gescheiden remsysteem.
Google maar eens op "volvo 740 brake system". En dan afbeeldingen. Dan begrijp je het vast wel.
Daar moet je dus gewoon niet mee rommelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2020 00:45 #1459608 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Wat de verschillen zijn
Zoals je ze beschrijft is mij bekend. Hoef daar geen plaatjes voor te bekijken.
Lang genoeg 740s hier om te weten dat er twee remslangen per klauw zijn.
Aan de voorzijde.

Er wordt van alles gemodificeerd aan auto's, ook aan de remmen.
Is modificeren meteen rommelen ?

"gewoon" niet rommelen zegt mij niet zoveel
Bedoel je modificeren of rommelen ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2020 08:16 #1459609 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Als de modificatie betekent
Als de modificatie betekent dat je 1 slang over gaat houden bij je remtang, dan heb je geen gescheiden remsysteem meer. Dan is modificeren meteen rommelen.

Als het doel is om meer remkracht te hebben, dan is het kopen van andere remblokken een makkelijker en veiliger alternatief. En dat is zeker geen gerommel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
12-03-2020 11:42 #1459611 door Wytze Broerze
En de vraag er komt of dat erg is, is rommelen eigenlijk niet meer de juiste omschrijving.
Dan is rommelen nog een understatement.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2020 13:30 #1459612 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Het is onverantwoord.
Het is onverantwoord. Het is voor een 940 verplicht om een gescheiden remsysteem te hebben.

Gescheiden remsysteem, is verplicht vanaf bouwjaar 1 juli 1967 . Dit geldt ook voor geïmporteerde auto's. Op een gescheiden remsysteem is een waarschuwingslampje voor het falen van één der remcircuits verplicht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2020 14:06 #1459613 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helemaal mee eens!
Helemaal mee eens!
(Mijn Amazon Combi is van net voor juli 1967, ik ga hem ombouwen naar een twee-systeem.)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2020 22:28 #1459618 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Volgens mij betekent
een gescheiden remsysteem niet alleen maar 2 slangen op de voorremklauwen.
Een 940 heeft die twee slangen niet en zou die dan daarmee geen gescheiden remsysteem hebben ? Da's nogal onlogisch.
Want dan zou die niet aan de regels voldoen. Want een 940 is echt van na 1967

Gescheiden remsysteem heeft niets te maken met 2 slangen op de voorremmen.
Maar met dat 1 voorwiel en 1 achterwiel onafhankelijk van het andere voor- en achterwiel bediend worden door het rempedaal.
En dat is volgens mij ook te bereiken zonder twee slangen op de voorremmen.
Dat de Volvo dat wel heeft is omdat Volvo veiligheid hoog in het vaandel heeft staan en er zijn eigen überversie van het gescheiden-remsysteem-concept heeft bedacht,

Gescheiden remsysteem betekent volgens mij niets meer dan dat NIET alle 4 de remmen door slechts 1 hoofdremzuiger bediend worden volgens mij. Want als die stuk gaat dan wordt geen enkel wiel meer geremd.

Modificeren is niet per definitie rommelen is nog steeds mijn stelling.
Vraag is dan wel, hoe modificeer je op de juiste wijze ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
12-03-2020 23:54 #1459620 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Toch maar plaatjes kijken.
Volvo heeft, zoals hierboven genoemd
A; Of een gescheiden remsysteem.
B; Of een systeem met ABS.

Het gescheiden systeem kan je in het beeld zien op deze site;
www.240turbo.com/volvo240bigbrakes.html

Je ziet dat op beide systeem twee voorwielen en een achterwiel is aangesloten.
Volg de leidingen.

Bij afsluiten van 1 slang op voorklauw, heb je dus bij uitval van 1 deel van de hoofdcilinder 1 klauw op de vooras minder.
Je kunt je voorstellen wat er dan gebeurd.

Met de introductie van ABS, en 1 slang per klauw, is de afweging gemaakt tussen gescheiden systeem en het geavanceerde ABS systeem.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD