Doorgaans is het verstevigen van slechts één onderdeel van de achterasconstructie de oorzaak van extra belasting - dus slijtage cq schade - op een ander punt. Volvo's kunnen veel hebben, maar alles boven de 250 en zeker 300+ pk is vragen om problemen op termijn. Is het niet de achteras-ophanging dan wel de versnellingsbak. En ook het standaard differentieel komt aan de beurt. Mijn 960 (B204FT, 2.4 ltr FK onderblok) levert aanzienlijk meer pk's dan de 940 van TS. En een multilink I achteras (met vernieuwde PU-bussen etc) kan qua constructie net iets meer hebben dan een starre achteras. Maar ook mijn achteraf ingebouwde M90-2 bak (toen 50k km oud) werd ondanks mijn betrekkelijk rustige, doordachte rijstijl luidruchtig en was al snel toe aan modificatie (nu goed voor 500+ Nm). Mij is vanuit Zweden van harte aanbevolen om de bak tzt te vervangen door bv een Getrag 6-bak uit een BMW diesel en het differentieel uit te wisselen tegen iets uit een Chevy, GM of soortgelijks.
Stuk kan het allemaal. Uitstel hangt veelal af van hoeveel je bereid bent te investeren. En inderdaad van jouw wensen en rijstijl.
Adriaan