- Berichten: 31
AW-71L aanpassen snelheid waarbij Lock-up in komt
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
17-12-2018 10:24 #1451544
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic De lockup (aan/uit) wordt
De lockup (aan/uit) wordt gestuurd door een tweetal "kleppen".
De kleppen worden op hun beurt bediend door de olie-druk van de governer, welke varieert met toerental. Het is dus eigenlijk een mechanisch iets, en lijkt me lastig af te stellen.
Als ik me niet vergis wordt de snelheid waarbij de lockup aan gaat geregeld door een klep waar een veer in zit. Wanneer de oliedruk van uit de governer groot genoeg is (dat wil zeggen de snelheid hoog genoeg is) dan wordt de veer ingedrukt, en wordt de lockup aangestuurd.
Je zou de veer kunnen inkorten, hierdoor wordt de klep bij lagere druk(lagere snelheid) bediend.... maar hoe dit in relatie staat met de "ontkoppeling" van de lockup heb ik niet helemaal helder. Het ontkoppelen gebeurd in de andere klep, welke óók weer voorzien is van een veer.
Ga je dingen aanpassen, dan zul je deze veren toch iets wat op elkaar afgestemd moeten hebben....ik gok dat dit niet te doen is.
De AW's komen in verschillende smaken, en ook de snelheid waarbij de lockup inkomt varieerde met de jaren en uitvoeringen. Zo schakelt een AW70L met 4.10 achteras in rond de 75 of 77km/u (afhankelijk van bouwjaar) de lockup in. Een AW72L met een 4.10 achteras doet dit bij 85km/u/. Je zou de veren mogelijk uit kunnen wisselen....maar of dit zomaar kan durf ik niet te zeggen.
De kleppen worden op hun beurt bediend door de olie-druk van de governer, welke varieert met toerental. Het is dus eigenlijk een mechanisch iets, en lijkt me lastig af te stellen.
Als ik me niet vergis wordt de snelheid waarbij de lockup aan gaat geregeld door een klep waar een veer in zit. Wanneer de oliedruk van uit de governer groot genoeg is (dat wil zeggen de snelheid hoog genoeg is) dan wordt de veer ingedrukt, en wordt de lockup aangestuurd.
Je zou de veer kunnen inkorten, hierdoor wordt de klep bij lagere druk(lagere snelheid) bediend.... maar hoe dit in relatie staat met de "ontkoppeling" van de lockup heb ik niet helemaal helder. Het ontkoppelen gebeurd in de andere klep, welke óók weer voorzien is van een veer.
Ga je dingen aanpassen, dan zul je deze veren toch iets wat op elkaar afgestemd moeten hebben....ik gok dat dit niet te doen is.
De AW's komen in verschillende smaken, en ook de snelheid waarbij de lockup inkomt varieerde met de jaren en uitvoeringen. Zo schakelt een AW70L met 4.10 achteras in rond de 75 of 77km/u (afhankelijk van bouwjaar) de lockup in. Een AW72L met een 4.10 achteras doet dit bij 85km/u/. Je zou de veren mogelijk uit kunnen wisselen....maar of dit zomaar kan durf ik niet te zeggen.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
17-12-2018 16:20 #1451555
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic lockup
Een lockup schakelt juist midden in het toerengebied. Je hebt toeren nodig om de motor voldoende lucht te geven op lage toeren. De turbo werkt dan nog niet. De standaard instelling lijkt me juist gekozen. Met lagere toeren gaat de motor zwoegen. Dat merk je bij versnelling op lage toeren in een handbak. Dat schiet niet op.
Een handbak is een betere combinatie met een kleinere reductie die je wilt, dan rij je 100 in de 4 en schakelt pas later over.
In een automaat moet je heel voorzichtig gasgeven met een vroege lockup om de bak niet terug te laten schakelen. Dat lijkt me niet jouw stijl en je zit weer in de herrie.
Onder mijn automaat zitten nu 205/60/16 winterbanden. lockup komt er bij 100 echte km's in. 105 is dan een mooie snelheid met weinig lawaai op 100 wegen.
Een handbak is een betere combinatie met een kleinere reductie die je wilt, dan rij je 100 in de 4 en schakelt pas later over.
In een automaat moet je heel voorzichtig gasgeven met een vroege lockup om de bak niet terug te laten schakelen. Dat lijkt me niet jouw stijl en je zit weer in de herrie.
Onder mijn automaat zitten nu 205/60/16 winterbanden. lockup komt er bij 100 echte km's in. 105 is dan een mooie snelheid met weinig lawaai op 100 wegen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
17-12-2018 17:27 #1451558
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic maatje groter
205/65/15 zit eronder. betekent 6% meer afrolomtrek
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 31
17-12-2018 17:27 #1451559
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik vraag me ook af wat er nog
Ik vraag me ook af wat er nog van je "gekietelde" HPT overblijft....
Aanpassingen aan je banden en je achteras hebben effect op elke versnelling.
Kort door de bocht gezegd resulteert die 21,8% verlaging in toeren ook in 21,8% minder koppel...en wel in alle versnellingen.
Aanpassingen aan je banden en je achteras hebben effect op elke versnelling.
Kort door de bocht gezegd resulteert die 21,8% verlaging in toeren ook in 21,8% minder koppel...en wel in alle versnellingen.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam