AW-71L aanpassen snelheid waarbij Lock-up in komt
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
14-12-2018 23:43 #1108487
door Wytze Broerze
AW-71L aanpassen snelheid waarbij Lock-up in komt is gemaakt door Wytze Broerze
Wie weet er een manier om het toerental waarin de Lock-up er in komt bij de AW-71 bak aan te passen.
Ik wil namelijk een 3.31 achteras plaatsen in plaats van de huidige 3,73.
Scheelt 12.5% op de teller.
Tevens wil ik mijn auto weer verhogen.
Verhogen door het chassis 3 a 4 cm op te hogen,
En verder verhogen door de 195/65/15 banden (Adhara) in te wisselen voor de 215-65-16 (Hydra) Dat geeft bijna 4 cm hoogte verschil. Scheelt ook weer 8,1% op de teller.
Totaal wordt de telleraanpassing dan 21,8%.
Dus bij het toerental waarbij ik nu 100 KMH rijd (2500 toeren ongeveer) zal ik na deze aanpassing 122 KMH rijden.
Dat betekend ook dat, zonder aanpassing van lock-up, deze er ook pas bij 120 KMH er in zal komen.
Ik wil eigenlijk dat ie er bij 90 in komt na deze, hoop ik mogelijke, aanpassing.
Vermogen heb ik, voor mij, genoeg met de HPT motor die een beetje gekieteld is.
Ik wil namelijk een 3.31 achteras plaatsen in plaats van de huidige 3,73.
Scheelt 12.5% op de teller.
Tevens wil ik mijn auto weer verhogen.
Verhogen door het chassis 3 a 4 cm op te hogen,
En verder verhogen door de 195/65/15 banden (Adhara) in te wisselen voor de 215-65-16 (Hydra) Dat geeft bijna 4 cm hoogte verschil. Scheelt ook weer 8,1% op de teller.
Totaal wordt de telleraanpassing dan 21,8%.
Dus bij het toerental waarbij ik nu 100 KMH rijd (2500 toeren ongeveer) zal ik na deze aanpassing 122 KMH rijden.
Dat betekend ook dat, zonder aanpassing van lock-up, deze er ook pas bij 120 KMH er in zal komen.
Ik wil eigenlijk dat ie er bij 90 in komt na deze, hoop ik mogelijke, aanpassing.
Vermogen heb ik, voor mij, genoeg met de HPT motor die een beetje gekieteld is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-12-2018 00:15 #1451495
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Je maakt een denkfoutje: als
Je maakt een denkfoutje: als de diameter van het wiel met 4 cm toeneemt staat de auto natuurlijk maar de helft hoger, dus 2 cm. De andere twee zitten aan de bovenzijde van je band...
Ik heb alleen ervaring met de AW zonder L, dus geen lockup. Dat zijn de meeste: AW-7x-L is best zeldzaam. Geen idee hoe die lockup werkt, ik weet wel dat de AW sneller (en ruwer) kan schakelen als je de inwendige kogeltjes door lichtere exemplaren vervangt. Daar is ooit een R-Sport kit voor geweest.
Ik heb alleen ervaring met de AW zonder L, dus geen lockup. Dat zijn de meeste: AW-7x-L is best zeldzaam. Geen idee hoe die lockup werkt, ik weet wel dat de AW sneller (en ruwer) kan schakelen als je de inwendige kogeltjes door lichtere exemplaren vervangt. Daar is ooit een R-Sport kit voor geweest.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
15-12-2018 00:42 #1451498
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Klopt, maar voor de genoemde snelheden maakt het niet uit.
Je hebt gelijk Willem, hij komt dus 2 cm minder hoog te staan als gevolg van de bandhoogte als hierboven benoemd.
Meen dat, met de configuratie die ik nog heb liggen, hij 7 cm hoger komt te staan.
Voorzijde is gedaan met het verlengen van de veerpoten en achterzijde door blokken boven de veren te plaatsen.
Die hoogte verschillen/extra bodemvrijheid had ik destijds gecreëerd voor de ritten in Zuid-Amerika.
Heb er alles bij elkaar 40.000 km probleemloos mee gereden.
Eerst met een B230FB/5-bak en later een B230FK/AW71L
Maar voor een APK heb ik het er af gehaald. Daarna nooit meer geplaatst.
Nu dus het voornemen in combinatie met een 3.31 as en B230FT.
Meen dat, met de configuratie die ik nog heb liggen, hij 7 cm hoger komt te staan.
Voorzijde is gedaan met het verlengen van de veerpoten en achterzijde door blokken boven de veren te plaatsen.
Die hoogte verschillen/extra bodemvrijheid had ik destijds gecreëerd voor de ritten in Zuid-Amerika.
Heb er alles bij elkaar 40.000 km probleemloos mee gereden.
Eerst met een B230FB/5-bak en later een B230FK/AW71L
Maar voor een APK heb ik het er af gehaald. Daarna nooit meer geplaatst.
Nu dus het voornemen in combinatie met een 3.31 as en B230FT.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-12-2018 08:20 #1451499
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Overigens heb je natuuurlijk
Overigens heb je natuuurlijk met zo'n veranderde reductie niet zozeer vermogen als wel koppel nodig. Dat is waarmee je versnelt. Maar met de toerentallen die je noemt (en die ik vrij hoog vind) moet het wel goed gaan. Is maar 10% lager dan ik met een 740 met B230F en M47 had, en dat vind ik raar. Met deze reductie zou het toch veel lager moeten zijn?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-12-2018 09:46 #1451502
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Lockup aansturing
Voorzover ikhet begrepen heb:
Wordt door de bak zelf gedaan.
Uitgaande as laat de oliepomp draaien. Aan de hand vande oliedruk wordt er gestuurd. Ook de Lockup.
Wordt door de bak zelf gedaan.
Uitgaande as laat de oliepomp draaien. Aan de hand vande oliedruk wordt er gestuurd. Ook de Lockup.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-12-2018 16:50 #1451511
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij mijn auto..
Komt de lock up"er bij 90 km/h in.
Volgens mij kun je dat niet zelf afstellen,hoewel er wel modellen zijn met de zelfde bak AW71L waar de lock up"er later of eerder in komt.
Ik las al eens bij 80 km/h en 100 km/h.
Dus waar dat dan aan ligt..??
groet Marcel
Volgens mij kun je dat niet zelf afstellen,hoewel er wel modellen zijn met de zelfde bak AW71L waar de lock up"er later of eerder in komt.
Ik las al eens bij 80 km/h en 100 km/h.
Dus waar dat dan aan ligt..??
groet Marcel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-12-2018 17:05 #1451512
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn lockup bij 100
De mijne inderdaad bij 100
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-12-2018 00:22 #1451523
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ???
Hallo Wytze
Waarom wil je van 3.73 naar 3.31? Kun je niet beter naar 4.1 gaan? Vanwege de grotere omtrek van de band hoeft de band minder vaak rond te draaien om dezelfde snelheid te halen. Ga je naar 4.1, dan zal je motor ongeveer in hetzelfde toerengebied blijven draaien. Met een lagere belasting van het geheel, meer koppel op de achteras en waarschijnlijk ook een wat lager verbruik.
groetjes
Mathy
Waarom wil je van 3.73 naar 3.31? Kun je niet beter naar 4.1 gaan? Vanwege de grotere omtrek van de band hoeft de band minder vaak rond te draaien om dezelfde snelheid te halen. Ga je naar 4.1, dan zal je motor ongeveer in hetzelfde toerengebied blijven draaien. Met een lagere belasting van het geheel, meer koppel op de achteras en waarschijnlijk ook een wat lager verbruik.
groetjes
Mathy
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
16-12-2018 01:59 #1451524
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Met de 3.31 icm grotere wielen gaat ie in toeren achteruit.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-12-2018 21:38 #1451534
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als Adrian gelijk heeft (en
Als Adrian gelijk heeft (en dat denk ik wel) gebeurt er precies wat Wytze al voorziet. Een automaat schakelt natuurlijk helemaal op oliedruk, daarom reageert hij ook anders met die andere kogeltjes van R-Sport: de betreffende oliekanaaltjes worden eerder ontsloten door lager gewicht van de kogeltjes.
Iets dergelijks zal vast met de lockup ook kunnen, maar het lijkt me een hele puzzel om uit te vinden wat je precies moet wijzigen.
Iets dergelijks zal vast met de lockup ook kunnen, maar het lijkt me een hele puzzel om uit te vinden wat je precies moet wijzigen.
Moderators: Jerry Stam