Van m46 naar m47 met 250+ pk

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2018 18:08 #1108046 door V700 register
Van m46 naar m47 met 250+ pk is gemaakt door V700 register
Hallo,

Ik heb een 740 uit 1984 met een m46+ overdrive.
hij heeft problemen wanneer de auto warm is na een rit van ongeveer 20 min.
Wil hij niet meer in de achteruit en geeft het gevoel alsof je met een slippende koppeling rijd en het geeft ook veel lawaai.
Dit lijkt uit de bak/overdrive te komen, achteras is al vervangen, daar is het probleem niet mee verholpen.
De auto heeft een 2.3 redblock met opgebouwde grote turbo, grote intercooler andere injectie en ontsteking.
Hij heeft daardoor 250 pk of wel meer aan vermogen,
Nu wil ik die m46 bak laten vervangen voor een m47, mijn vraag is blijft die bak ook heel bij zulke vermogens ??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2018 23:38 #1447469 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic M46
Schijnt de sterkere bak te zijn van de twee.
Geloof dat volvo daarom ook uitvoeringen van de 940's met de hogere vermogens er ook nog mee heeft uitgerust .

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2018 23:59 #1447472 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Zou met 250 pk niet snel een
Zou met 250 pk niet snel een m47 nemen, dan liever een m46.
Latere M90 zou mijn voorkeur hebben, kunnen wat meer hebben maar dan heb je ook cardan etc nodig.
Goedkoopst is m46 kopen of die vam jou fixen (mits niet een te duur/complex probleem).
Werkplaatsboeken over m46 zijn er genoeg te vinden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2018 00:03 #1447473 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Met m90 uiteraard ook
Met m90 uiteraard ook koppeling en hele mikmak

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2018 00:14 #1447475 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Dus...
blijf bij de M46
Makkelijkst, goedkoopst, sterkst

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2018 08:23 #1447483 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Maar,
Jij schrijft wil niet meer in de achteruit.
Bedoel je dat je de achteruit niet meer kunt inschakelen met de pook of wil de wagen niet meer achteruit?
En als ik de symptomen zo lees zou ik de overdrive het meest verdenken.

Groeten,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2018 13:01 #1447500 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als de auto net loopt wil hij
Als de auto net loopt wil hij prima achteruit rijden naarmate hij warmer word gaat het niet meer dan is het alsof hij door de versnelling heen slipt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2018 13:13 #1447501 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Garage waar ik de auto nu heb
Garage waar ik de auto nu heb staan heeft nog wel een frisse m47 liggen en wil die wel inbouwen normaal gesproken zou dat ook prima kunnen, en is dat de goedkoopste optie alleen twijfel ik of dat met het grote vermogen ook heel blijft.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2018 13:20 #1447504 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De m47 werd alleen gebruikt
De m47 werd alleen gebruikt voor non-turbo auto's. Turbo autos kregen (bij mijn weten) altijd de m46 omdat die meer aan zou kunnen. Dus ik verwacht dat als je de m46 al kapot draait, een m47 geen goed idee is.

Een m90 zou als het goed is ook moeten passen, die kan veel meer vermogen aan. Maar weet je zeker dat je koppeling niet gewoon versleten is? Is jouw koppeling nog af te stellen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2018 13:40 #1447507 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik vind het geen fout voor
Ik vind het geen fout voor een overdrive; die geeft eigenlijk alleen problemen bij slijtage met de schakeldruk. Dan gaat hij bij steeds hogere snelheid pas inschakelen. Een OD die op een andere manier stuk gaat heb ik nog nooit van gehoord.
Het lijkt me inderdaad veel eerder een opgerookte koppeling, bij dit vermogen ook niet onwaarschijnlijk. Heb je overigens een draadkoppeling of een hydraulische? Draadkoppeling kan ook een kwestie van afstellen of nieuwe kabel zijn.
M47 zou met de olie die voor de M90 wordt voorgeschreven ook een stuk meer vermogen aan moeten kunnen. heb ik gehoord/gelezen maar geen eigen ervaring of bevestiging van.
Maar wat hierboven gezegd wordt: Volvo zelf gebruikte de M46 bij alle auto's met meer dan circa 140 pk, de M47 vrijwel alleen daaronder.
En een echt goede m90 vinden? Veel succes met zoeken... en neem een dikke portemonnee mee! Die bak is zeker niet beter tegen slijtage bestand dan de m46/M47.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD