bulletproof 2.3, welke versies?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2018 10:26 #1107862 door V700 register
bulletproof 2.3, welke versies? is gemaakt door V700 register
Hallo
Ik heb inmiddels mijn idee van een 5 cilinder in een 740 laten varen.
De reden is dat mijn daily een S60 2.4T awd is en een 740 (ik heb nog steeds geen, maar komt er zeker)
wat meer origineel kan laten houden.
De wensen zijn dan ook wat anders.
Er is veel info te vinden maar het is wat lastiger om specifiek te zoeken naar mijn wensen.
Wie kan me hierin wat helpen als ik mijn wensen op een rij zet?
- ik wil een stille auto, dus balansassen, injectie, voldoende uitlaatdempers.
- uitstoot moet gewoon goed zijn dus een kat komt er gewoon onder.
- veel koppel onderin, vermogen ook liever onderin ( ik kom zelden boven de 5000 toeren uit)
- verbruik moet wel binnen de perken blijven.
- toerental op de snelweg ook lekker laag (de S60 rijdt 140 op de gps met 3000 toeren)
- rappe gas en toeren respons, dus snel in toeren klimmen maar ook weer terug in toeren
- belangrijkste is echter bulletproof en over gedimensioneerd zoals het oorspronkelijke Volvo idee.
Bij de laatste wens las ik oa over olie koeling met extra injectoren die de zuigers van onderen koelen?
Qua vermogen hoeft het niet te gek, ergens tussen de 150 en de 180 pk is al voldoende, ik lever graag pk in voor koppel.
Koppel graag zo veel mogelijk bij zo laag mogelijk toeren of over een zo breed mogelijk toeren gebied.
Ik had gedacht om als donor een late versie 940 erbij te nemen die ook de grotere remmen, stabi heeft en wellicht ook het interieur over gezet kan worden.
Ik had namelijk ook graag wat leuke extra,s als airco.
Bij over gedimensioneerd denk hierbij aan het volgende, de grootst mogelijke radiator, oliekoeler, waterpomp, om veel reserves aan te houden.
Momenteel denk ik bijvoorbeeld aan een 135 pk low pressure turbo met een langere bak van de hpt van een 940 van na 95.

Wie heeft er tips?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
15-05-2018 12:01 #1445944 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Dat is een aardig
Dat is een aardig wensenlijstje, waar je denk ik nooit allemaal aan kan voldoen.
Waarom met een 740 beginnen? Een late 940 heeft veel meer van de opties die jij op je wensenlijstje hebt staan standaard.

Oliekoeling voor de zuigers van onder zijn de zogenoemde "squirter" blokken. Vanaf +-93 hebben ze dit volgens mij allemaal. Achteraf ook in te bouwen, maar een hoop gedoe met mallen om gaten te boren....

Ga je voor een M90 bak, zorg dan dat je niet het dubbelmassa-vliegwiel hebt. Dat vliegwiel is verschrikkelijk zwaar. Je kan hem overigens wel ombouwen naar een veel lichtere enkelmassa versie met standaard Volvo spul, of custom nóg lichter vliegwiel...

Wil je lage toeren op de snelweg? Let dan ook op welke achteras je neemt...


.







Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2018 13:17 #1445945 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic No replacement for displacement
Maak er een stroker van zonder turbo. 2.7L oid. 531 kop met eventueel grotere kleppen. Niet een hele gekke nokkenas. Veel koppel onderin. En betrouwbaar.

Vind nog maar eens een b230fk voor weinig die echt in goede conditie is. Dus met een turbinehuis en spruitstuk zonder scheuren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2018 13:19 #1445946 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oh ja. En gebruik gewoon een
Oh ja. En gebruik gewoon een m47 als je een stille auto wilt. Koppel van een stroker kan die prima hebben. Een m90 rammelt flink als ie een enkelmassa vliegwiel gebruikt. Zeker als je een stille uitlaat hebt dan ga je een m90 horen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2018 07:59 #1445965 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank jullie wel. Ik ga eens
Dank jullie wel. Ik ga eens zoeken.
Ik ben nog niet zo bekend met de afkortingen.
Hoe wordt de stroker set gerealiseerd?
Kortere drijfstangen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2018 09:50 #1445970 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oja, waarom een 740 en geen
Oja, waarom een 740 en geen 940?
De 740 is voor mij echt de typisch hoekige Volvo die dwars ingaat tegen de stroomlijn tijdperk.
De 940 probeerde juist van een baksteen wat meer stroomlijn te maken.
Als het kon zou ik zo een hoekige 740 carrosserie op de laatste model 940 zetten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2018 11:34 #1445973 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Balansazsdn
Alleen de b234f (16v redblock) heeft balansassen. Alle andere redblocks niet.

Bij de b234f halen ze vaak ook de riem van de balansassen eraf en of zelfs de complete balansassen eraf omdat die nog wel eens ervoor zorgen dat de motor in puin draait. Zonder die assen heeft die ook iets meer power.

Maar dat is een echt hoge toeren blok, totaal geen koppel onderin.

Jump naar stroker. Bij Volvo Penta hebben ze veel redblocks ook gebruikt. Andere krukas en andere drijfstangen. Passen zo in een redblock en dan heb je een 2,5L. Ze zijn alleen redelijk moeilijk te vinden die Penta onderdelen.

Ze worden ook wel in de bangers gebruikt.

Heb ooit nog eens van een banger gehoord die een b234f had opgeboord en een Penta krukas had gebruikt. Die zat op 2,8L met dikkere zuigers. Maar nog steeds een hoog toeren blok. Natuurlijk wel meer koppel onderin dan standaard.

Voor een goed koppel blok zou ik inderdaad ook een FK nemen en daarmee bouwen.


Groeten,
Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2018 14:26 #1445979 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Helemaal geen turbo en gewoon
Helemaal geen turbo en gewoon een standaard B230FB. High-flow aftermarket kat eronder en je zit tegen de 140 pk, met een koppel onderin waar geen turbo aan mee kan doen. Tenzij je een hoogtoerig begrip van 'onderin' hebt.
Je hebt met de B230FB zo'n beetje de meest overgedimensioneerde redblock die er is.
En ik ben eht eens met de M47: schakelt veel fijner dan de M90, goedkoper en degelijker. En met de olie die voor de M90 is voorgeschreven schijnt hij meer vermogen aan te kunnen dan die veelgeroemde M90.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-05-2018 16:08 #1445982 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Diesel
- Balansassen stiller? Mwah. Bij de redblock zestienkleppers zorgen ze bij hogere km-standen regelmatig voor oliesporen op straat. Lekkende keerringen die na vervanging blijven lekken door ingevreten zittingen. Daar bleek geen speedy sleeve tegen opgewassen...
- 2.7 ltr stroker overstijgt al snel de aanschafprijs van de auto zelf (€2500), exclusief een aangepaste kop etcetera, exclusief arbeidsloon...
- Indien M47, dan wel een van de latere uitvoeringen. Hebben een telleraansluiting en zijn steviger.
- Rammelende M90 is inherent aan de constructie en niets bijzonders. Mijn type L2 is in Zweden aangepast door een specialist om probleemloos 500+ Nm door te geven. Logge, pita dual mass was al vervangen. Weliswaar zit er een prettig luidruchtige 3" rvs systeem met HJS racekat onder, maar de M90 was vóór modificatie luidruchtiger. Hooguit in z'n vrij merk ik daar nu nauwelijks iets van, anders dan absoluut fijner schakelend en voor mijn blok betere verhoudingen dan een M47 (o.a langere 1e en 5e versn).
- Wil je nog meer koppel onderin en niet boven de 3500 omw/min? Dat klinkt als diesel...

Adriaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2018 16:52 #1445985 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Waarom vraag je blabla niet
Waarom vraag je blabla niet wat zoiets in grove lijnen kost zo'n stroker?
Dan weet je iig of het je waard Is.
Zij weten echt wel wat ze doen...
Grtz

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD