verbruik met MBC omhoog?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2016 21:09 #1105257
door V700 register
verbruik met MBC omhoog? is gemaakt door V700 register
hallo, ik heb sinds een maand een 940 lpt automaat op g3. Auto rijdt lekker maar mijn vorige auto, saab 9-5, had een stuk meer vermogen en dus souplesse. Ik lees dat je met een MBC voor relatief weinig geld meer vermogen hebt. Is dat goed voor de motor? Ik ben van plan er erg lang mee te rijden. En wat doet een MBC met het verbruik? Ik ben in principe een rustige rijder maar vindt t wel fijn als je snel kan inhalen. En weten jullie iemand in de regio utrecht die dat kan inbouwen/verzorgen?
Alvast bedankt,
groet
gerben
Alvast bedankt,
groet
gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2016 21:46 #1427417
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic MBC ervaringen....
Mijn ervaring met mijn mbc op mijn lpt zijn positief.
Verbruik is niet meer geworden en rijdt een stuk beter dan de standaard 135 pk.
Ik heb hem op een veilige 0,6 bar afgesteld staan.
Daarmee ga je dan ongeveer van 135 pk naar 160 pk.
Uiteraard is het verbruik altijd afhankelijk van je rechter voet, maar zolang je af en toe gebruik maakt van het extra vermogen is het prima te doen.
Inhaal-acties gaan net ff iets lekkerder.
Het inbouwen is niet moeilijk en er is op deze site genoeg over te vinden.
Verbruik is niet meer geworden en rijdt een stuk beter dan de standaard 135 pk.
Ik heb hem op een veilige 0,6 bar afgesteld staan.
Daarmee ga je dan ongeveer van 135 pk naar 160 pk.
Uiteraard is het verbruik altijd afhankelijk van je rechter voet, maar zolang je af en toe gebruik maakt van het extra vermogen is het prima te doen.
Inhaal-acties gaan net ff iets lekkerder.
Het inbouwen is niet moeilijk en er is op deze site genoeg over te vinden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-04-2016 09:30 #1427434
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed voor de motor
Natuurlijk is een hoger vermogen niet goed voor de motor. Maar als je het extra vermogen alleen gebruikt om af en toe in te halen dan zul je niets merken van een snellere slijtage. Ik denk dat goede olie en een warme motor belangrijker zijn voor de mate van slijtage. Als je het extra vermogen gaat gebruiken om er continu plankgas mee te rijden (200+ of met een dikke aanhanger) dan zal de levensduur wel korter worden.
Ik rijd nu 300K km een MBC op 0.65 bar en heb inmiddels ruim 560K km op de teller staan. Nog steeds eerste turbo en een olieverbruik van iets van 1 : 12000 km. Over versnelde slijtage bij normaal gebruik hoef je je dus geen zorgen te maken
Ik rijd nu 300K km een MBC op 0.65 bar en heb inmiddels ruim 560K km op de teller staan. Nog steeds eerste turbo en een olieverbruik van iets van 1 : 12000 km. Over versnelde slijtage bij normaal gebruik hoef je je dus geen zorgen te maken
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-04-2016 09:48 #1427435
door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Kan ik alleen maar beamen
De redblocks maken zich niet echt zorgen om een 30-tal PK-tjes meer hoor. Een HPT is identiek en heeft ook standaard 165 PK. Je kan zonder zorgen richting 0.8Bar.
Het is lekker om iets meer vermogen te hebben en een stoel zit gewoon beter als je erin gedrukt wordt
Het verbruik gaat alleen omhoog als je die 0.x bar echt gaat gebruiken. Bij gelijke rijstijl zal je geen verschil merken.
Eigen ervaring leert wel dat je al snel iets energieker gaat rijden en dat heeft wel degelijk effect op je gebruik.
Overigens zal je met een turbodrukmeter zien dat je alleen bij echt stevige acceleratie boven de 0.35Bar uitgaat. Meestentijds rij je op vacuum (<0 bar), zelfs bij constant 140 op de snelweg)
Het is lekker om iets meer vermogen te hebben en een stoel zit gewoon beter als je erin gedrukt wordt

Het verbruik gaat alleen omhoog als je die 0.x bar echt gaat gebruiken. Bij gelijke rijstijl zal je geen verschil merken.
Eigen ervaring leert wel dat je al snel iets energieker gaat rijden en dat heeft wel degelijk effect op je gebruik.
Overigens zal je met een turbodrukmeter zien dat je alleen bij echt stevige acceleratie boven de 0.35Bar uitgaat. Meestentijds rij je op vacuum (<0 bar), zelfs bij constant 140 op de snelweg)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2016 21:42 #1427506
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oke dank heren, dus dat komt
oke dank heren, dus dat komt zeker op het lijstje. Nu eerst de volvo klaarmaken voor de mei vakantie (zomerbanden) en nog even langs de garage voor een check (hij sputtert af en toe op lpg, maar valt onder de garantie). En ondertussen naar een MBC op zoek en die (laten) inbouwen.
groet
gerben
groet
gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-04-2016 08:15 #1427520
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier.....
Dit is volgens mij degene die het meest gebruikt wordt onder de 940 LPT rijders.....
rspec.co.uk/boost-controllers/manual-boo...troller-petrol-turbo
Afstellen kan eventueel met een bandenpomp-apparaat en inbouwen is 10 minuten werk.
rspec.co.uk/boost-controllers/manual-boo...troller-petrol-turbo
Afstellen kan eventueel met een bandenpomp-apparaat en inbouwen is 10 minuten werk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-04-2016 21:16 #1427552
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dank
dank ferry, ik zal het tzt kopen en misschien klop ik nog bij je aan voor wat tips/tricks (je woont immers om de hoek).
groet
gerben
groet
gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2016 22:14 #1427963
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic MBC
Dinsdag laat ik een Manual Boost Control inbouwen bij Timen Smit in Vaassen, naast wat ander onderhoud en inspectie van de G3 installatie. Ook in mijn 940 nu een 2.3 B230FK lpt 135pk, 1997
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2017 21:16 #1434252
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verbruiksmonitor met MBC
Beste, ik heb op Autoweek een review bijgehouden van de afgelopen 30 keer tanken, met een MBC op 0,6 bar ingebouwd door dhr. Timen Smit. Wanneer ik op de snelweg niet boven de 120 ( kleine afwijking, 120 op de teller is 123 op de GPS) kom houd ik het verbruik van LPG rond de 12,0l/100km. Rijd ik sneller, 130 en meer op de snelweg dan gaat het naar 14liter/100 km. Ik ben met deze 940 een rustige rijder. Alhoewel ik laatst 200 km uur heb gehaald met wind mee voor de Ketelbrug.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-01-2017 11:41 #1434264
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rechtervoet
Met of zonder MBC, bij hetzelfde rijgedrag wordt het verbruik alleen door je rechtervoet bepaald. Van theoretische rendementsverschillen ga je niets merken.
Moderators: Jerry Stam