Goed adres voor chiptuning volvo 940
- Wim van Meggelen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2015 03:09 #1102958
door Wim van Meggelen
Goed adres voor chiptuning volvo 940 is gemaakt door Wim van Meggelen
Beste clubleden.
Ik wil graag mijn Volvo 940 LPT uit 1997 laten chiptunen.
Heb geen idee waar ik dit het beste kan laten uitvoeren.
Ik zou het liefst de ECU willen laten herprogrammeren, geen powerbox.
Kunnen jullie mij misschien helpen aan een goed adres?
Alvast bedankt
Groetjes
Wim clublid 1412
Ik wil graag mijn Volvo 940 LPT uit 1997 laten chiptunen.
Heb geen idee waar ik dit het beste kan laten uitvoeren.
Ik zou het liefst de ECU willen laten herprogrammeren, geen powerbox.
Kunnen jullie mij misschien helpen aan een goed adres?
Alvast bedankt
Groetjes
Wim clublid 1412
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2015 16:16 #1414495
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoek even op Blabla of
Zoek even op Blabla of Martijn en ECU - EZK chipping misschien reageerd hij of zijn broer.
Of op TB en dan: thelostartoff - chips
Of op TB en dan: thelostartoff - chips
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2015 16:30 #1414496
door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Wat zou je willen ?
Er zijn natuurlijk meer mogelijkheden om wat extra power te krijgen.
Een simpele MBC geeft al aardig wat, uitlaat met een wat grotere diameter een klein beetje extra....
En dan zijn er nog de diverse projecten zoals wasted spark etc.
Had je een speciale reden voor chip tuning ?
Een simpele MBC geeft al aardig wat, uitlaat met een wat grotere diameter een klein beetje extra....
En dan zijn er nog de diverse projecten zoals wasted spark etc.
Had je een speciale reden voor chip tuning ?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2015 19:10 #1414507
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic BTI
Hallo Willem
BTI (Bijlsma Technical Innovations) is van Fabian, de broer van Martijn/BlaBla. Het bedrijf bestaat nog niet zo lang. De BlaBla-chips werden daarvoor op hobby-basis uitgebracht. Momenteel werken ze aan de waste-spark upgrade, maar ze zullen de BlaBla-chips ook wel weer aanbieden.
groetjes
Mathy
BTI (Bijlsma Technical Innovations) is van Fabian, de broer van Martijn/BlaBla. Het bedrijf bestaat nog niet zo lang. De BlaBla-chips werden daarvoor op hobby-basis uitgebracht. Momenteel werken ze aan de waste-spark upgrade, maar ze zullen de BlaBla-chips ook wel weer aanbieden.
groetjes
Mathy
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2015 19:19 #1414509
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic BTI
Levert ook chips. Ik heb er de 15g met T-cam en de 15g met vx3 cam chips gekocht voor ezk en ecu. Zeer tevreden over service en resultaat.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-01-2015 13:23 #1414563
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic http:/
bijlsmatechnicalinnovations.nl/
Of anders Ff mailen naar info@bijlsmatechnicalinnovations.nl
Grtz, Daniel
Of anders Ff mailen naar info@bijlsmatechnicalinnovations.nl
Grtz, Daniel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-01-2015 14:20 #1414568
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nodig?
Misschien vreemde vraag maar wat wil je precies bereiken met deze chip tuning? De ECU in een 940 stuurt niet de turbo aan, dus meer vermogen ga je er nauwelijks mee krijgen. Dit in tegenstelling tot modernere auto's waar de ECU wel de turbodruk regelt.
Chiptuning heeft mi alleen zin als er eerst andere maatregelen zijn genomen voor meer vermogen, bijv MBC op +1 bar oid, dikke uitlaat, andere grotere turbo etc. De chiptuning zorgt dan voor gecorrigeerde brandstof maps voor die grotere brandstof behoefte van de motor. En zelfs dan, LH 2.4 ECU kan tot ong 200 pk aan zonder chiptuning. Een standaard LPT doet 135 pk oid?
Maar misschien heb je al eea aan tuning gedaan?
Chiptuning heeft mi alleen zin als er eerst andere maatregelen zijn genomen voor meer vermogen, bijv MBC op +1 bar oid, dikke uitlaat, andere grotere turbo etc. De chiptuning zorgt dan voor gecorrigeerde brandstof maps voor die grotere brandstof behoefte van de motor. En zelfs dan, LH 2.4 ECU kan tot ong 200 pk aan zonder chiptuning. Een standaard LPT doet 135 pk oid?
Maar misschien heb je al eea aan tuning gedaan?
- LJ
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
05-01-2015 16:09 #1414572
door LJ
1800S '67
Beantwoord door LJ in topic Ik haak even aan. Ik heb nu
Ik haak even aan. Ik heb nu een MBC in de auto zitten afgesteld op 0,65 bar. Als ik de ECU en/of EZK laat chippen, tot welke druk kun je dan maximaal gaan zonder verdere aanpassingen zoals een dikkere uitlaat enzo?
1800S '67
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-01-2015 16:44 #1414577
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tot
Tot je turbo smelt denk ik...
De standaard turbo's zijn vrij klein. Daarom spoelen ze al snel op (bij weinig toeren van het blok) en heb je bij een standaard LPT al het maximale koppel bij 2300 rpm. Een verbrandingsmotor heeft een rendement in de orde van grootte rond de 30-40%. Ongeveer een ander deel ter grootte van 30% gaat er als hete uitlaatgassen uit. Dat vermogen moet door de turbo afgevoerd worden. Als de flow door de turbo beperkt is (en dat is die bij deze kleinere turbo's) dan wordt de turbo heel erg heet. Omdat de uitlaatgassen niet snel weg kunnen stromen blijft de druk voor de turbo ook hoger wat ook weer extra thermische belasting van de turbo geeft. Bij standaard LPT turbo's zie je vaak al dat de waste gate gescheurd en/of gesmolten is (eigenlijk het huis, niet de klep zelf). De turbo zal niet meteen stuk gaan en ik denk ook alleen onder hele zware omstandigheden/langdurig zware belasting. In het rijden zal hij op een gegeven moment niet harder willen omdat er niet genoeg lucht door de motor komt.
Ik denk eigenlijk dat de turbo eerder een beperking vormt dan de uitlaat die erachter zit en dat je bij een 170-180 pk al behoorlijk dicht tegen die beperking zit.
De standaard turbo's zijn vrij klein. Daarom spoelen ze al snel op (bij weinig toeren van het blok) en heb je bij een standaard LPT al het maximale koppel bij 2300 rpm. Een verbrandingsmotor heeft een rendement in de orde van grootte rond de 30-40%. Ongeveer een ander deel ter grootte van 30% gaat er als hete uitlaatgassen uit. Dat vermogen moet door de turbo afgevoerd worden. Als de flow door de turbo beperkt is (en dat is die bij deze kleinere turbo's) dan wordt de turbo heel erg heet. Omdat de uitlaatgassen niet snel weg kunnen stromen blijft de druk voor de turbo ook hoger wat ook weer extra thermische belasting van de turbo geeft. Bij standaard LPT turbo's zie je vaak al dat de waste gate gescheurd en/of gesmolten is (eigenlijk het huis, niet de klep zelf). De turbo zal niet meteen stuk gaan en ik denk ook alleen onder hele zware omstandigheden/langdurig zware belasting. In het rijden zal hij op een gegeven moment niet harder willen omdat er niet genoeg lucht door de motor komt.
Ik denk eigenlijk dat de turbo eerder een beperking vormt dan de uitlaat die erachter zit en dat je bij een 170-180 pk al behoorlijk dicht tegen die beperking zit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-01-2015 16:46 #1414578
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In aanvulling
In aanvulling daarop: Met een Volvo +kit kon je tot een kleine 200 pk (193, als ik me niet vergis?) komen. Dat kun je zien als een soort tuning, en daar was verder geen andere uitlaat etc voor nodig. Dus misschien wel tot een pk of 200, max.
Moderators: Jerry Stam