Nieuwe nokkenas oei...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2014 21:43 #1100544 door V700 register
Nieuwe nokkenas oei... is gemaakt door V700 register
Vandaag een nieuwe z.g. "regrind" nokkenas, geslepen door Erland Cox (de kenners weten wie dit is) er in gelegd. Dit is een z.g. wildere nokkenas met veel meer lift en overlap dan standaard. Dit voordeeltje kwam deze week langs en ik heb meteen gehapt omdat ik ook voor mijn blok in aanbouw iets speciaals en vooral goeds wilde.De originele T nokkenas trekt in mijn huidige opzet te bruut van onderuit met als gevolg dat de hele aandrijflijn nogal op zijn "donder" krijgt elke keer, ook in het blok zelf. En in de hogere toeren is de koek dan ook ineens op en kakt het een beetje in (mede ook door de relatief kleine turbo natuurlijk).De "regrind", het woord zegt het al is opnieuw geslepen door Erland volgens zijn inzichten en ervaring, o.a (voor de liefhebbers) een duratie van 275° bij een lift van 12.2 mm. een nokhoek van 108° en een tdc lift van 2.7 mm. en 40° overlap (wat standaard 0 is).Deze met Scaniar samen er in gelegd wat echt een "painstaking" precies en geduldig werkje is. Door dat er van alle lobes iets is afgeslepen kom je hoogte te kort welke je compenseert met z.g. "lash caps", deze komen op de plaats waar normaliter de rubbertjes zitten tegen het tikken van de kleppen. Dit zijn kort gezegd stalen dopjes die je op de steel klemt.Bijkomend voordeel is in dit geval ook dat we er nu ook weer allemaal "dikke" platen in konden van minimaal 4mm., de kop kan dus weer een tijdje voort.Chris heeft tot 5x toe de nokkenas geligt want hij wilde het perfect hebben, d.w.z. alles netjes op 0.40 en dat is ook gelukt. Waar we een beetje bang voor waren dat het veel meer zou "tikken" vanwege de weggelaten rubbertjes is gek genoeg niet uitgekomen, e.e.a. is zelfs nog stiller geworden dan voor de wissel, dat begon goed dus. Dan het moment van de waarheid, de auto starten, nou no problemo, starten en lopen, en meteen mooi rond zonder horten of stoten, alles veel "smoother" zo op het gehoor. Een nog dikkere sonore brom uit de 3 inch uitlaat voorspelde al veel goeds, wapperende broekspijpen als je er achter stond. Bij de eerste run viel meteen op dat het vanuit stilstand een stuk minder hard van zijn plek ging, en bovenin enorm doortrok en dit ook goed vasthield, de turbodruk omhoogdraaien was het advies van Chris, krijgt ie onderin betere vulling en dat vindt ie lekker ;-)Eerst op gevoel de MBC ingedraaid, 1 bar was het doel, 2e run boost spikes naar 1.1 tot 1.3 bar en  "hick-ups", stoppen op een parkeerplaats en terugdraaien maar weer, de aim was nu 0.95 bar maar bleek 1.0 te zijn. Stoppen maar weer en een tikkie terug, 4e run en nu echt 0.95 en perfect, weer hard van zijn plek vanuit stilstand maar veel minder lomp en bleef maar trekken zonder een krimp te geven. Nu moet mij ook wel even van het hart wat een geweldige all-round chips Martijn (Blabla) maakt, deze zitten al een paar jaar in mijn ECU en EZK en blijken ook nu weer de best doordachte LPG chips die er voor Volvo maar te krijgen zijn, top spul.Afijn... door de vasthoudendheid van Chris loopt e.e.a. nu perfect, een waanzinnig brede powerband zonder enig inkakken of wat er maar op lijkt. Op de anderhalf uur durende rit terug naar huis lekker opnieuw in kunnen leren en ook (ja sorry) even flink getrapt, bij 210 ben ik maar gestopt, het bleef trekken ik geloof het wel nu. Dat wordt wat als straks de geporte 15G met 19T huis en rotor er op gaat, kortom deze nokkenas gaat zeker mee naar het nieuwe blok, en een "regrind", ik kan het iedereen aanbevelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2014 22:50 #1402613 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed bezig
Wat een verschil dan zo!

210 zucht :)

Leuk!

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2014 22:51 #1402614 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Ik zeg ...
... Dat zou VKB waardig moeten zijn

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-03-2014 23:03 #1402616 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic De grenzen opzoeken

Chilm schreef : Op de anderhalf uur durende rit terug naar huis lekker opnieuw in kunnen leren en ook (ja sorry) even flink getrapt, bij 210 ben ik maar gestopt, het bleef trekken ik geloof het wel nu.

Ik zoek nog een lift naar midden Duitsland deze week. Arnhem/Oberhausen, Keulen/ Frankfurt.

Dus nu met dit standaard blok al een succes. Waar moet dat heen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2014 00:21 #1402618 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lol

Wytze schreef :

Chilm schreef : Op de anderhalf uur durende rit terug naar huis lekker opnieuw in kunnen leren en ook (ja sorry) even flink getrapt, bij 210 ben ik maar gestopt, het bleef trekken ik geloof het wel nu.

Ik zoek nog een lift naar midden Duitsland deze week. Arnhem/Oberhausen, Keulen/ Frankfurt. Dus nu met dit standaard blok al een succes. Waar moet dat heen?

Ha ha ha, geen tijd :-OEn de van jou gekochte 960 verstevigingen werken echt hoor Wytze, kon het echt merken, je zet hem in een bocht en hij blijft daar nu staan. Wel tesamen met Vpb, Stay en nieuwe schokbrekers natuurlijk, het hele pakketje.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2014 09:16 #1402621 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mooie
auto voor op de VKB Rob en chapeau voor het werk zo.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2014 09:21 #1402622 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Volgens mij willen we hier
Volgens mij willen we hier meer over lezen in de Factor 700!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2014 14:18 #1402637 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuk verhaal Rob.
Leuk verhaal Rob.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2014 21:41 #1402710 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic "sponsored by my wife"
"Sponsored by my wife" en "dit voordeeltje kwam deze week langs"
Ik vroeg mij af hoe dat nou in zijn werk gaat bij jullie; hoe verlopen die
gesprekken dan tussen de partners want ik droom wel eens hiervan:

ik:" he lieverd je moest trouwens nog de groeten hebben van Erland"
Zij:"Oh wat leuk dat is toch die aardige kerel in Lund? hoe gaat het met hem?"
Ik:" op zich wel goed maar hij zat een beetje in zak en as vanwege een order die niet afgenomen was namelijk een aantal bewerkte nokkenassen
en of ik er niet eentje wil kopen voor half geld..."
Zij:" moet je doen joh zo'n kans krijg je nooit meer"
Hij:" ik moet wel zeker weten dat de nokkenas goed past bij de cilinderkop dus zou die kop wel even naar Erland toe moeten want dan kan hij even kijken of de lucht goed doorheen stroomt"
Zij:"als jij nou volgende week vrij neemt,huur ik een huisje gaan we samen naar Zweden en nemen we de kop mee."
Ik:" misschien kunnen op de terugweg nog even langs Turbomeck want ze hebben een 22T in de aanbieding..."
Zij:" tuurlijk schatje ik neem mijn bankpas wel mee."

En dan word ik wakker.

Groeten uit Sint Jansklooster,
Wilfred

NB hoe ver is het met het andere motorblok? bijna klaar?

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2014 21:41 #1402712 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Aanstekelijk

astax schreef : Volgens mij willen we hier meer over lezen in de Factor 700!

+1
Fantastisch. Rob. Geniet mee met jouw post. Zó voorstelbaar. Erg benieuwd naar het vervolg. En ja, stukje met wat foto's. Om onze passie te promoten. Werkt heel aanstekelijk.
Adriaan

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC