LH2.2 (Hall-sensor) en wasted spark (VR-signaal) gaat volgens mij niet zo goed samen!
Voor goedkope pk's zou ik kijken naar het inlaattraject. Daar zitten een aantal weerstanden in, zoals de luchtmassameter, de snorkel van zijscherm naar luchtfilterhuis en de bocht van luchtfilterhuis naar luchtmassameter.
De weerstand van de luchtmassameter kun je verkleinen door het tweede schermpje te verwijderen. Het voorste scherm zou ik laten zitten omdat deze zorgt voor een gelijkmatige luchtstroom over de sensor.
De andere weerstanden kun je verwijderen door een open luchtfilter te monteren. Op een atmosferische motor is een open luchtfilter volgens mij nog niet zo'n gek idee. Het wordt minder heet onder de kap als bij een turbo én de luchtfilter zit helemaal aan de andere kant van de motorruimte, ver weg van de hete uitlaat.
Bij een turbomotor zit het luchtfilter dicht bij de hete uitlaat en turbo en zou ik eerder het bestaande luchtfilterhuis aanpassen voor een grotere aanvoer van koude lucht. Bijvoorbeeld door de thermostaat en de klep binnenin het luchtfilterhuis te verwijderen en de aluminiumslang vanaf de uitlaat te vervangen door een flexibele slang naar één van de openingen onderin de voorspoiler.Tevens verwijder ik altijd het schuimrubber dat als geluidsisolatie in het luchtfilterhuis zit.
Hoe minder weerstand in het inlaattraject hoe beter de motor reageert op het gaspedaal.
Meer informatie vind je op:
700 series intake restrictions:
www.turbobricks.com/mods.php?content=art0012
RAM AIR FOR 740 turbo's:
www.turbobricks.com/mods.php?content=art0016