MBC met viking chip

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2013 16:59 #1098534 door V700 register
MBC met viking chip is gemaakt door V700 register
Hallo
 
Een kleine twee jaar geleden een mbc met turbodruk meter geplaats op de 740 en afgesteld op 0.8 bar.
Wilde ook graag gaan chippen dus twee ander computers opgezocht en via het forum een paar viking chips gekocht.
Wegens tijdgebrek heeft het hier meer dan een jaar gelegen maar vandaag de computers maar eens gemonteerd en de turbodruk op 1 bar afgesteld.
Nu is mijn vraag hoe ver kan ik gaan met een orginele 13 C
De auto gaat merkbaar sneller maar is voor mijn gevoel nog wat te braaf.
 
Gr wim
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2013 17:39 #1391841 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Denk
Denk dat je met 1 bar / ongeveer 200 pk echt wel tegen de max van de 13C aan begint te lopen. Heb je een wideband sonde/AFR meter om je mengsel in de gaten te houden? Als je verder gaat dan een MBC'tje op 0.7 bar is dat wel aan te raden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2013 17:55 #1391842 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic chip met mbc

henk 940LPT schreef : Denk dat je met 1 bar / ongeveer 200 pk echt wel tegen de max van de 13C aan begint te lopen. Heb je een wideband sonde/AFR meter om je mengsel in de gaten te houden? Als je verder gaat dan een MBC'tje op 0.7 bar is dat wel aan te raden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2013 18:02 #1391843 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb niks om het mengsel in
Heb niks om het mengsel in de gaten te houden.
Ga binnenkort een frisse 13c monteren, eens kijken of dit een verbetering is.
Op snelheid boven de 4000 toeren gebeurt er weing meer, zal wel door de kleine turbo komen.
 
Gr wim
740 automaat

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2013 18:11 #1391845 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik zou me de moeite besparen een frisse 13C te monteren. Als je toch een wissel van plan bent zou ik meteen voor een 15 turbo gaan. Boven 4000 rpm zal de kleine turbo inderdaad de bottleneck zijn. Voor meer vermogen heb je meer lucht en meer brandstof nodig. Meer lucht past op een gegeven moment niet door een kleine turbo. Een frisse 13C heeft waarschijnlijk een betere wastegate en geeft misschien wat meer druk voordat de waste gate opent. Bij 4000 rpm zal de wastegate vast wel open zijn en is een frisse 13C (bijna) net zo'n bottleneck als een gare 13C.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2013 20:17 #1391847 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een 13c heeft natuurlijk
Een 13c heeft natuurlijk zijn beperkingen, ga dan ook niet een nieuwe aanschaffen. Heb nog een hele goede liggen.
Met mijn huidige motor blijft het eerst bij een 13c
Heb nog een andere en beter blok weten te vinden die helaas nog niet helemaal klaar is om overgezet te worden.
 
De mbc nog een stukje dichtgedraaid, nog steeds geeft de drukmeter 1 bar aan maar de auto is nu een stuk sneller, meer moet ook niet met dit onderstel en remmen.
Rokende remmen dus  en het orginele onderstel houd niet echt van een sportive rit.
     

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2013 20:41 #1392533 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier een paar
Hier even een paar filmpjes.
Nr 1 is met mbc op 0.8 bar
Nr 2 is met vikking chips en naar de 1 bar.
 
tinypic.com/r/2nbczld/5]View
 
tinypic.com/r/29e241x/5]View
 
 














Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2013 11:31 #1392561 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoals
al gezegd heeft een 13C of G zijn beperkingen in het hogere toerengebied.  Echter, een 13 C of G spoelt daarintegen vele malen sneller op als bijv. een 15 G.  Dit maakt het juist tot een erg fijne combinatie om mee te rijden.
Bovendien, hoe vaak zit je nu echt boven de 4000 rpm te draaien ?
Ik heb op de 850 expres een nieuwe 15G gezet en deze is al echt vele malen beter als de 16T en de 19T die ik had.  Ja op hogere toeren komt hij te kort, dat is bij mij ongeveer vanaf 6000 rpm maar hoe vaak zit je nu in dat gebied te draaien (ook icm een AW automaatbak erachter).  Precies, helemaal nooit dus.
Ook bij de x70 classics heb je de 13G gemonteerd zitten op de 2.4 en 2.5T blokken. Allemaal LPT blokjes met 193 PK en wat echt perfect rijd (als het blok goed is en meestal gaat het daarop fout want zijn ronduit de slechtste blokken ooit door Volvo geleverd)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2013 15:50 #1392657 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verschil
En, merk je veel verschil? Heb je alleen de ECU of ook de ontstekingscomputer gechipt? Ik zit er ook over te twijfelen.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2013 18:11 #1392667 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eensch

Dirk342 schreef : al gezegd heeft een 13C of G zijn beperkingen in het hogere toerengebied.  Echter, een 13 C of G spoelt daarintegen vele malen sneller op als bijv. een 15 G.  Dit maakt het juist tot een erg fijne combinatie om mee te rijden.

Helemaal mee eens Dirk, met mijn kleine 13C (wel gepoort) en goede chips tesamen met 3 inch uitlaat trek je bij een stoplichtsprint (bijna) iedereen er uit, ja ook een 850 T5RTwijfel daarom heel erg of ik de 15G die ik heb liggen en ook al gepoort heb er wel op wil zetten, huidige combinatie geeft echt veel plezier namelijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD