Porten van 531 kop

  • Joseph Diks
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-05-2013 08:57 #1097523 door Joseph Diks
Porten van 531 kop is gemaakt door Joseph Diks
Hallo,
Heb een 531 turbo kop liggen die ik op een LPT blok wil gaan gebruiken. De plaatjes zijn nog rond de 3,8 - 4,0 mm.
Het blok wil ik van een 15G voorzien en rond de 175 - 200 pk laten werken. Moet gewoon een betrouwbare dagelijkse motor worden met veel koppel! Hierbij zal ik er zeker een sport van maken om zo zuinig mogelijk (zowel op LPG als Benzine) mee te gaan rijden. Ik heb hierbij ook een rvs uitlaatsysteem van 2,5 - 3" in gedachte wat iets gemakkelijker de lucht afvoert!
Zal er zeker niet mee gaan driften.
 
Nu kan ik via een kennis de kop laten porten/poorten maar vraag me af wat hiervan het nut is. Zal het helpen met de algemene performance van het blok?
 
Ik hoor graag,
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boris Duijndam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2013 10:35 #1386594 door Boris Duijndam (GAST)
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic Een 531 kop is al
Een 531 kop is al "aangepast" vanaf fabriek, Wil je meer ben je beter af een 530 te pakken met wat meer vlees en die goed onder handen te nemen. Succes met je build

Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|

Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2013 11:04 #1386595 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic voor wie wil: gratis
heb nog een 531 kopje liggen. moet compleet gereviseerd worden en is volledig uitgesteld. Voor wie ik er een plezier mee doe: Gratis ophalen of bezorgd in Oost/Zuid-oost NL
Anders gaat 'ie de staalbak in...
 
En voor wie het zich afvraagt: sorry, de VX3 nokkenas is al weg

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2013 22:40 #1386622 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 531
Kijk even in mijn draadje over het porten van een 531 kop, klik <a href="/node/43318" target="_blank">hier</a>.En of het nut heeft om te porten? Is de Paus Rooms?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2013 23:42 #1386627 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Nut...............
Ik heb klanten die dit hun vrachtwagens hebben laten doen; Lager brandstof verbruik, één versnelling hoger de "berg" op............
Over het glad maken van de poorten ipv ruw laten (al gevolg van slijpen/frezen). Hierover zijn de meningen verdeeld, een ruwe wand zorgt voor een gelijkmatiger verdeeld mengsel, zegt de één...
Een glade wand voor een betere vulling/nastroom, zegt de ander..............
M'n KTM motorfiets, 650cc één cilinder, is na een kop-flow, er duidelijk van opgeknapt. vanaf 3000 ipv 4000 TPM bruikbaar vermogen.
4 kleppen, gladde kanalen, Akrapovic uitlaat, open filter, aangepaste inspuit software...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2013 00:18 #1386629 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic .

struis schreef : Over het glad maken van de poorten ipv ruw laten (al gevolg van slijpen/frezen). Hierover zijn de meningen verdeeld, een ruwe wand zorgt voor een gelijkmatiger verdeeld mengsel, zegt de één...
Een glade wand voor een betere vulling/nastroom, zegt de ander..............

Inlaatpoorten niet polijsten, uitlaatpoorten wel.Door je inlaatpoort wil je i.d.d. zoveel mogelijk "swirl" vanwege zuurstof/brandstof mengen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joseph Diks
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
07-05-2013 09:01 #1386634 door Joseph Diks
Beantwoord door Joseph Diks in topic Dat klusje van Chilm (Rob)
Dat klusje van Chilm (Rob) lijkt niet al te moeilijk. Kwestie van geduld en enige precisie. Zijn er reeds resultaten van dit werk?
 
Ik hoor graag,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2013 12:20 #1386641 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou...

skidje schreef : Dat klusje van Chilm (Rob) lijkt niet al te moeilijk. Kwestie van geduld en enige precisie. Zijn er reeds resultaten van dit werk?
Ik hoor graag,

Enige nuance is hier wel op zijn plaats, vergis je niet in het werk, 1 verkeerde beweging en het is foute boel. Ook moet je precies weten waar wel en waar geen materiaal weg te halen en waarom. Tevens kun je bij te enthousiast werken door de wand heen gaan en raak je een waterkanaal, dan kan de kop in principe op de schroothoop. Als je echt nog nooit iets geport of geflowed hebt zou ik eerst oefenen op wat eenvoudigers.Die 531 kop van € 10,= is dan een mooi oefenobject misschien.Kop zit nog niet op het blok want daar ben ik ook nog mee bezig.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joseph Diks
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
08-05-2013 07:00 #1386683 door Joseph Diks
Beantwoord door Joseph Diks in topic Die nuance begrijp ik zeker
Die nuance begrijp ik zeker en realiseer me ten zeerste dat jij er heel wat meer werk in heb gestoken dan ik ooit zal doen. Maar mijn doel is om rond de 200 pk max uit te komen en van de 531 koppen is bekend dat deze dit redelijk eenvoudig realiseren.
Ik neem dan aan dat als ik de aansluitingen op de spruitstukken mooi pas maak, zoals jij ook heb gedaan, dat ik reeds heel wat winst heb behaald. Dus verder dan zeg 25 mm zal ik niet in de kop gaan muv de uitlaatzijde waar ik het topje van de klepgeleider glad wil maken met zijn omgeving.
Dit lijkt me een hele veilige aanpak van deze kop. Of niet?
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2013 22:50 #1386844 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nope

skidje schreef : Die nuance begrijp ik zeker en realiseer me ten zeerste dat jij er heel wat meer werk in heb gestoken dan ik ooit zal doen. Maar mijn doel is om rond de 200 pk max uit te komen en van de 531 koppen is bekend dat deze dit redelijk eenvoudig realiseren.
Ik neem dan aan dat als ik de aansluitingen op de spruitstukken mooi pas maak, zoals jij ook heb gedaan, dat ik reeds heel wat winst heb behaald. Dus verder dan zeg 25 mm zal ik niet in de kop gaan muv de uitlaatzijde waar ik het topje van de klepgeleider glad wil maken met zijn omgeving.
Dit lijkt me een hele veilige aanpak van deze kop. Of niet?

Dat heeft helaas niet heel erg veel nut, je kunt een kop niet een "beetje" porten.Tevens heeft dit heel weinig of geen pk winst als je het zo gaat doen.Het is altijd een en/en plaatje, een combinatie van aanpassingen.Als je aan de 200 pk wilt komen kun je veel beter:Een VX3 nokkenas in de kop zetten.En een MBC aanschaffen.En je ECU en je EZK chippen.En een complete 3 inch uitlaat er onder zetten.Dan ga je op zeker de 200 pk halen.Later kun je dan je kop compleet gaan porten en er nog een 15G turbo op zetten.Dan heb je op zeker een potentieel snelle Volvo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD