Porten van 531 kop
- Joseph Diks
- Senior lid
-
Heb een 531 turbo kop liggen die ik op een LPT blok wil gaan gebruiken. De plaatjes zijn nog rond de 3,8 - 4,0 mm.
Het blok wil ik van een 15G voorzien en rond de 175 - 200 pk laten werken. Moet gewoon een betrouwbare dagelijkse motor worden met veel koppel! Hierbij zal ik er zeker een sport van maken om zo zuinig mogelijk (zowel op LPG als Benzine) mee te gaan rijden. Ik heb hierbij ook een rvs uitlaatsysteem van 2,5 - 3" in gedachte wat iets gemakkelijker de lucht afvoert!
Zal er zeker niet mee gaan driften.
Nu kan ik via een kennis de kop laten porten/poorten maar vraag me af wat hiervan het nut is. Zal het helpen met de algemene performance van het blok?
Ik hoor graag,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
- V700 register
- Nieuw lid
-
Anders gaat 'ie de staalbak in...
En voor wie het zich afvraagt: sorry, de VX3 nokkenas is al weg
- V700 register
- Nieuw lid
-
- André Struis
- Nieuw lid
-
Over het glad maken van de poorten ipv ruw laten (al gevolg van slijpen/frezen). Hierover zijn de meningen verdeeld, een ruwe wand zorgt voor een gelijkmatiger verdeeld mengsel, zegt de één...
Een glade wand voor een betere vulling/nastroom, zegt de ander..............
M'n KTM motorfiets, 650cc één cilinder, is na een kop-flow, er duidelijk van opgeknapt. vanaf 3000 ipv 4000 TPM bruikbaar vermogen.
4 kleppen, gladde kanalen, Akrapovic uitlaat, open filter, aangepaste inspuit software...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Inlaatpoorten niet polijsten, uitlaatpoorten wel.Door je inlaatpoort wil je i.d.d. zoveel mogelijk "swirl" vanwege zuurstof/brandstof mengen.struis schreef : Over het glad maken van de poorten ipv ruw laten (al gevolg van slijpen/frezen). Hierover zijn de meningen verdeeld, een ruwe wand zorgt voor een gelijkmatiger verdeeld mengsel, zegt de één...
Een glade wand voor een betere vulling/nastroom, zegt de ander..............
- Joseph Diks
- Senior lid
-
Ik hoor graag,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Enige nuance is hier wel op zijn plaats, vergis je niet in het werk, 1 verkeerde beweging en het is foute boel. Ook moet je precies weten waar wel en waar geen materiaal weg te halen en waarom. Tevens kun je bij te enthousiast werken door de wand heen gaan en raak je een waterkanaal, dan kan de kop in principe op de schroothoop. Als je echt nog nooit iets geport of geflowed hebt zou ik eerst oefenen op wat eenvoudigers.Die 531 kop van € 10,= is dan een mooi oefenobject misschien.Kop zit nog niet op het blok want daar ben ik ook nog mee bezig.skidje schreef : Dat klusje van Chilm (Rob) lijkt niet al te moeilijk. Kwestie van geduld en enige precisie. Zijn er reeds resultaten van dit werk?
Ik hoor graag,
- Joseph Diks
- Senior lid
-
Ik neem dan aan dat als ik de aansluitingen op de spruitstukken mooi pas maak, zoals jij ook heb gedaan, dat ik reeds heel wat winst heb behaald. Dus verder dan zeg 25 mm zal ik niet in de kop gaan muv de uitlaatzijde waar ik het topje van de klepgeleider glad wil maken met zijn omgeving.
Dit lijkt me een hele veilige aanpak van deze kop. Of niet?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat heeft helaas niet heel erg veel nut, je kunt een kop niet een "beetje" porten.Tevens heeft dit heel weinig of geen pk winst als je het zo gaat doen.Het is altijd een en/en plaatje, een combinatie van aanpassingen.Als je aan de 200 pk wilt komen kun je veel beter:Een VX3 nokkenas in de kop zetten.En een MBC aanschaffen.En je ECU en je EZK chippen.En een complete 3 inch uitlaat er onder zetten.Dan ga je op zeker de 200 pk halen.Later kun je dan je kop compleet gaan porten en er nog een 15G turbo op zetten.Dan heb je op zeker een potentieel snelle Volvo.skidje schreef : Die nuance begrijp ik zeker en realiseer me ten zeerste dat jij er heel wat meer werk in heb gestoken dan ik ooit zal doen. Maar mijn doel is om rond de 200 pk max uit te komen en van de 531 koppen is bekend dat deze dit redelijk eenvoudig realiseren.
Ik neem dan aan dat als ik de aansluitingen op de spruitstukken mooi pas maak, zoals jij ook heb gedaan, dat ik reeds heel wat winst heb behaald. Dus verder dan zeg 25 mm zal ik niet in de kop gaan muv de uitlaatzijde waar ik het topje van de klepgeleider glad wil maken met zijn omgeving.
Dit lijkt me een hele veilige aanpak van deze kop. Of niet?