Turbo roodgloeiend?
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Vorige week de koppakking en cilinderkop gewisseld omdat ik nog steeds harde kvs slangen had. Die operatie heb ik nu voor de eerste keer zelf gedaan en het is goed gelukt, motor loopt lekker en geen harde slangen meer en ook niet opeens olieverbruik. Wel zweet de retour van de turbo iets, maar dat is en blijft een onding... Aan de kop en pakking was overigens niets bijzonders te zien.
Omdat ik deze operatie voor de eerste keer zelf heb gedaan ben ik er nu wat op gespitst of alles goed gaat. Vandaag een ritje van Akkrum via Leeuwarden naar Groningen en s'avonds weer retour Akkrum. Bij de terugrit heb ik ongeveer 150 aangehouden op de snelweg en ter hoogte van Gorredijk ben ik even gestopt bij het tankstation om eens een blik onder de kap te werpen. Daarbij viel me op dat het stuk tussen uitlaatspruitstuk en turbo en een klein stukje turbinehuis van de (15G) turbo roodgloeiend was.
Zoiets is me nog niet eerder opgevallen, maar eerlijk gezegd heb ik er ook nog niet eerder naar gekeken. Is dit "normaal"? Olietemperatuur tijdens deze rit schommelde zo rond de 90c en bij 150 staat de turbodrukmeter op ongeveer -0,2 bar.
Groeten,
Chris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat van dat roodgloeiend weet ik niet, zal zelf eens een keertje kijken na een snelle rit, maar bij 150 km/u (zal ergens rond de 3500 tpm zijn) blaast de turbo echt wel op maximumdruk mee volgens mij.Chris B schreef : ... bij 150 staat de turbodrukmeter op ongeveer -0,2 bar.
Je meet alleen minder omdat de gasklep niet helemaal open staat.
Alleen bij volgas heerst in het inlaatspruitstuk (daar zit de turbodrukmeter doorgaans op aangesloten) dezelfde druk als in de rest van het inlaattraject.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Voor de gasklep.
Groeten,Gerben
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Maar bij 150kmh is het heel goed mogelijk dat de motor nog steeds op vacuum loopt. Je injectiesysteem zal niet vol inspuiten want dat is niet nodig. Bij minder lucht+brandstof is de "klap" minder hard en dus ook de aandrijving van de turbo omdat er minder uitlaatgas is. Wat je wel ziet is dat als je dan het gaspedaal even indrukt, dat de druk dan redelijk snel oploopt.
Volle turbodruk heb je alleen bij volgas accelleratie boven de ~2200tpm en als je probeert de top te halen. Lange tijd op volle turbodruk rijden is niet heel gezond volgens mij (zowel voor de motor als voor je portemonnee)
Ik herken het laaddruk verhaal in elk geval heel goed. Als ik in de morgen over een rustige A12 kachel met de CC op 140 (=~130 op de GPS) komt de turbodruk ook niet boven de -0.3 tenzij je even een vlaag tegenwind krijgt of als de weg iets oploopt. De druk loopt dan rustig op tot 0~+0,1 en valt daarna weer terug naar -0.3.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een vacuum lijkt mij echter onwaarschijnlijk met die snelheid met een turbo. Dat is raar.
Robert
EDIT: Ah, Hein heeft wel ervaring met de laaddruk. Zal wel dus kunnen. kloppen.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
De Diesel heeft geen gasklep, daar komt dat door, de Benzine wel. De gasklep zorgt voor vacuum in het inlaatspruitstuk, ook op hoge snelheden. Alleen tijdens optrekken zal er positieve druk zijn in het inlaatspruitstuk van de Benzine modellen. (Uitzondering als je full-power rijdt op 200 KMH)
Een D24 kent geen negatieve inlaatdruk. Zal altjd 0 of hoger zijn.
Bij mijn D24TDIC nog geen roodgloeiende turbo gezien. Ik rij er dan ook niet fel en geen 150 mee
Groeten,Gerben
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ah OK, dus bij minder druk in, wordt er ook minder druk opgebouwd? Dat klinkt eigenlijk aannemelijker dan wat ik altijd dacht (en hierboven dus ook schrijf ).Hein Wolda schreef : Bij minder lucht+brandstof is de "klap" minder hard en dus ook de aandrijving van de turbo omdat er minder uitlaatgas is.
150 rijd ik bijna nooit, maar bij mij geeft de meter bij constant 130 km/u inderdaad ook nog onderdruk aan. Zodra je het gaspedaal aanraakt is het over(druk).robertm schreef : Een vacuum lijkt mij echter onwaarschijnlijk met die snelheid met een turbo. Dat is raar.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Als ik wat steviger doorgereden heb laat ik de motor altijd even een minuut ofzo nadraaien. Wat ook scheelt is dat voordat ik thuis ben eerst een stuk door het dorp moet en dat is allemaal 30km. (Waar ik me dus ook keurig aan houd, dat is niet voor niets!)wp001 schreef : Dat roodgloeiend zag je toch wel bij draaiende motor? De motor in ieder geval laten draaien totdat de zaak is afgekoeld. De olie o.a. gaat anders aankoeken en op den duur heeft de turbo geen smering meer.
Maar wat ik zo lees is het dus niks bijzonders, geeft toch wel een beetje geruststelling. Overigens, bij mijn weten draait een dieselmotor een stuk koeler dan een benzinemotor. Hoe vaak ik al niet iemand heb horen klagen over de lauwe kacheltjes van die kleine zuinige diesels die nu gebouwd worden...
Turbodrukmeter zit trouwens op het spruitstuk aangesloten na de gasklep en zodra ik bij 150 het gas aantik dan bouwt de druk zich in een tel op tot 1,0 bar. =
groeten, Chris
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Maar die ouwe Diesels kunnen wel "stoken!". Je merkt wel dat ze minder hitte produceren dan een RedBlock, als ik na een snelwegrit 50 ga rijden, zakt de temp-meter van 12 uur, terug naar 9.30-10 uur. (nieuwe thermostaat)
Bij stilstand en stationair draaien koelen ze ook sneller af dan een redblock.
Groeten,Gerben