Saab turbomotor in Volvo 740???

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2011 19:21 #1338676 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic je kunt (volgens mij) met
je kunt (volgens mij) met een Opel Omega versnellingsbak het Saab blok voor rwd geschikt maken. Steunen etc zul je natuurlijk zelf moeten uitvogelen, evenasl lengte aandijfas incl de koppeling aan de bak, schakelmechanisme, alle slangen, kabelboom, uitlaat past niet 1-2-3 (bij een Saab zit trouwens de turbo aan de voorkant van het blok, als je het 90 graden draait voor RWD zit de turbo aan de passagierskant van de auto.
Al met al veel te veel werk denk ik voor weinig voordeel. B230FK kost 200 euro, M90 zelfde, dan nog een sterke koppeling er tussen (misschien incl vliegwiel anders), bijvoorbeeld leuke Mitsubishi turbo van een modernere Volvo (geen 15G, iets groters) en dan nog een hele zwik andere onderdelen, er kan genoeg om een blok dat makkelijk in een oudere Volvo past richting die 280 pk oid te krijgen. De kosten die je kwijt bent om de boel aan te passen en bij elkaar te zoeken is denk ik hoger dan de prijs van een aantal van de bovengenoemde onderdelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • G. Los
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-12-2011 13:08 #1339667 door G. Los
Beantwoord door G. Los in topic Iedereen bedankt voor de
Iedereen bedankt voor de reacties.  Na een tijdje er over nagedacht te hebben, heb ik besloten  toch een volvo motor in te bouwen in mijn 760 turbo.
Ik ben erg vol van saab turbo motoren vanwege de vele mogelijkheden (tuning tegen lage kosten), maar er komt toch veel bij kijken om een saab-motor/opel-bak in te bouwen in de volvo. Het past natuurlijk niet zomaar en er moet veel veranderd worden.  Dit alles kost veel tijd en geld en van beide heb ik helaas niet zoveel. Bijkomend voordeel is dat later bij eventuele verkoop van de 760, het meer gewaardeerd word als er een (origineel) Volvo blok in ligt , dan een saab motor.
 En de 280 pk heb ik in de volvo niet nodig (al lijkt het me wel erg leuk<a></a> )
Dus mijn keuze is gevallen op de B230FK/FT in combinatie met een AW71/AW72 automatenbak uit een modernere 940-serie.  Een 3/2.5 inch downpipe icm andere chips moeten dan een vermogen geven van 180 a 200 pk. Prima prestaties voor het dagelijkse verkeer, een snelle rit op de duitse autobahn of een vlotte inhaalactie van 80 tot 120 KM/h.
 
En nu maar eens nadenken hoe een 940 motor/aut.bak in te bouwen in een 760 schakel auto. Ik ga daar een nieuw draadje over aanmaken.
 
Gr.  Gideon
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2011 18:40 #1339705 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic volvo
Hoi
Heb toch echt liever een volvo blok dan een saab barrel erin
Goede keuze dus!
 
Groet Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • G. Los
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-12-2011 19:11 #1339708 door G. Los
Beantwoord door G. Los in topic Barrel?

scaniar164 schreef : Hoi
Heb toch echt liever een volvo blok dan een saab barrel erin


Goede keuze dus!
 
Groet Chris

tja, dat is natuurlijk je persoonlijke keuze. Maar om het nu een barrel te noemen...(ik ga niet op de kast zitten hoor.... )
 
Ik denk kwalitatief dat volvo iets beter is dan saab maar beide zijn natuurlijk goed en betrouwbaar. Voordeel voor mij was dat ik zo'n saab blok heb liggen in de schuur en dat ik via Trionic 5 software(te downloaden op je laptop)  de motor zelf kan tunen.  Bij Volvo kan ik dat niet en ben ik dus afhankelijk van anderen. Maar ik ga er van uit dat er genoeg forumleden zijn die mij daarbij kunnen helpen. Als je bv iets aanpast aan de hardware(bv andere injectors od grotere LMM) dienen  de chips dan ook weer aangepast te worden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2011 19:18 #1339709 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic saab
dat trionic is echt super!!
Blok is stuk minder vind ik..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • G. Los
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-12-2011 19:36 #1339713 door G. Los
Beantwoord door G. Los in topic Trionic 5 op B230FK?
zou het gehele trionic gebeuren incl. sensoren etcetera  met een beetje kunst en vliegwerk op een B230FK passen?  en zou de Mitsubischi turbo( TD04/15T) ook passen op het B230FK uitlaatspruitstuk?  Hmm... is misschien nog niet zo'n gek idee.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2011 23:16 #1339734 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Boost

Gydomatra schreef : zou het gehele trionic gebeuren incl. sensoren etcetera  met een beetje kunst en vliegwerk op een B230FK passen?  en zou de Mitsubischi turbo( TD04/15T) ook passen op het B230FK uitlaatspruitstuk?  Hmm... is misschien nog niet zo'n gek idee.

Die turbo gaat passen ja (wel klokken), trionic zou ik niet aan beginnen.Neem eens contact op met Jelmar, Blabla, Flip of Chris voor duidelijke info.Het zal dan waarschijnlijk Megasquirt worden om echt de touwtjes in handen te krijgen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2011 23:52 #1339743 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Saabmotor?
Hallo Volvisti
Heeft Saab zelf motoren ontwikkeld?  Dacht dat die ingekocht werden bij andere merken.
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2011 11:14 #1339762 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic allebei
Ze hebben beiden gedaan.
de V4 van Ford en de GM motoren natuurlijk in de "Opel" modellen.
 Maar ze hebben zelf ook motoren gemaakt.
Ze zijn gaan ontwikkelen vanuit een Triumph motor.  Maar die waren niet betrouwbaar genoeg (Doh!)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2011 17:50 #1339793 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het Trionic systeem is wel
Het Trionic systeem is wel heel erg mooi, is een stuk geavanceerder dan LH en je kunt er (op dit moment) meer aan afstellen. Misschien is het wel al eens op een Volvo of ander blok gezet, kan best. Alleen die bobine-unit die bij de Saab motoren mooi in de kop valt (16V) past natuurlijk nooit op een Volvo motor. Die unit doet ook aanzienlijk meer dan alleen bobine, voor de Ion-Sensing zit daar ook spul in.
LH voldoet voor mij goed, ik heb geen klagen.
Om de Saab spullen af te stellen, google eens op Trionic Suite (waarschijnlijk al bekend). Mooi spul.
Saab gebruikt ook Turbo's met een T25 flens, die is kleiner dan de T3 flens.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD