Saab turbomotor in Volvo 740???
- V700 register
- Nieuw lid
-
Al met al veel te veel werk denk ik voor weinig voordeel. B230FK kost 200 euro, M90 zelfde, dan nog een sterke koppeling er tussen (misschien incl vliegwiel anders), bijvoorbeeld leuke Mitsubishi turbo van een modernere Volvo (geen 15G, iets groters) en dan nog een hele zwik andere onderdelen, er kan genoeg om een blok dat makkelijk in een oudere Volvo past richting die 280 pk oid te krijgen. De kosten die je kwijt bent om de boel aan te passen en bij elkaar te zoeken is denk ik hoger dan de prijs van een aantal van de bovengenoemde onderdelen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- G. Los
-
- Premium lid
-
Ik ben erg vol van saab turbo motoren vanwege de vele mogelijkheden (tuning tegen lage kosten), maar er komt toch veel bij kijken om een saab-motor/opel-bak in te bouwen in de volvo. Het past natuurlijk niet zomaar en er moet veel veranderd worden. Dit alles kost veel tijd en geld en van beide heb ik helaas niet zoveel. Bijkomend voordeel is dat later bij eventuele verkoop van de 760, het meer gewaardeerd word als er een (origineel) Volvo blok in ligt , dan een saab motor.
En de 280 pk heb ik in de volvo niet nodig (al lijkt het me wel erg leuk<a></a> )
Dus mijn keuze is gevallen op de B230FK/FT in combinatie met een AW71/AW72 automatenbak uit een modernere 940-serie. Een 3/2.5 inch downpipe icm andere chips moeten dan een vermogen geven van 180 a 200 pk. Prima prestaties voor het dagelijkse verkeer, een snelle rit op de duitse autobahn of een vlotte inhaalactie van 80 tot 120 KM/h.
En nu maar eens nadenken hoe een 940 motor/aut.bak in te bouwen in een 760 schakel auto. Ik ga daar een nieuw draadje over aanmaken.
Gr. Gideon
- V700 register
- Nieuw lid
-
- G. Los
-
- Premium lid
-
tja, dat is natuurlijk je persoonlijke keuze. Maar om het nu een barrel te noemen...(ik ga niet op de kast zitten hoor.... )scaniar164 schreef : Hoi
Heb toch echt liever een volvo blok dan een saab barrel erin
Goede keuze dus!
Groet Chris
Ik denk kwalitatief dat volvo iets beter is dan saab maar beide zijn natuurlijk goed en betrouwbaar. Voordeel voor mij was dat ik zo'n saab blok heb liggen in de schuur en dat ik via Trionic 5 software(te downloaden op je laptop) de motor zelf kan tunen. Bij Volvo kan ik dat niet en ben ik dus afhankelijk van anderen. Maar ik ga er van uit dat er genoeg forumleden zijn die mij daarbij kunnen helpen. Als je bv iets aanpast aan de hardware(bv andere injectors od grotere LMM) dienen de chips dan ook weer aangepast te worden?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Blok is stuk minder vind ik..
- G. Los
-
- Premium lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die turbo gaat passen ja (wel klokken), trionic zou ik niet aan beginnen.Neem eens contact op met Jelmar, Blabla, Flip of Chris voor duidelijke info.Het zal dan waarschijnlijk Megasquirt worden om echt de touwtjes in handen te krijgen.Gydomatra schreef : zou het gehele trionic gebeuren incl. sensoren etcetera met een beetje kunst en vliegwerk op een B230FK passen? en zou de Mitsubischi turbo( TD04/15T) ook passen op het B230FK uitlaatspruitstuk? Hmm... is misschien nog niet zo'n gek idee.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Heeft Saab zelf motoren ontwikkeld? Dacht dat die ingekocht werden bij andere merken.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
de V4 van Ford en de GM motoren natuurlijk in de "Opel" modellen.
Maar ze hebben zelf ook motoren gemaakt.
Ze zijn gaan ontwikkelen vanuit een Triumph motor. Maar die waren niet betrouwbaar genoeg (Doh!)
- V700 register
- Nieuw lid
-
LH voldoet voor mij goed, ik heb geen klagen.
Om de Saab spullen af te stellen, google eens op Trionic Suite (waarschijnlijk al bekend). Mooi spul.
Saab gebruikt ook Turbo's met een T25 flens, die is kleiner dan de T3 flens.