Carterontluchting op intake met sensor weg laten??
- Gert-Jan De Jong (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-09-2011 12:58 #1330905
door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic .
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-09-2011 10:10 #1330923
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Grrrr..
ik zie geen plaatje!! Heb je 'm in een "alleen voor leden-modus staan?"
Update:
Nu kan ik hem wel weer zien (ben thuis, maar dat snap ik niet helemaal) alleen begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt GJ. Ik zie een paar doorzichtige slangen maar niet de geometrie van de catchtank...ik ga dus maar even op zoek, want ik vind het wel een goed idee.
Update 2:
Wow, daar is veel over te vinden zeg! En aangezien ik op dit ogenblik toch best wel veel "last" van overdruk heb, best wel de moeite waard. Ondanks alle nieuwe keerringen voor en achter en boven in mijn motorblok blijft het een notoire druppelaarHet is alleen jammer dat er erg veel verschillende soorten, uiteenlopende meningen en onzin over gepubliceerd wordt. De condensplaat/spatplaat lijkt me erg belangrijk, op tijd drainen ook, dus is het wel handig als er een met de hand bedienbare aftakplug op zit en een peilglas.

Update:
Nu kan ik hem wel weer zien (ben thuis, maar dat snap ik niet helemaal) alleen begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt GJ. Ik zie een paar doorzichtige slangen maar niet de geometrie van de catchtank...ik ga dus maar even op zoek, want ik vind het wel een goed idee.
Update 2:
Wow, daar is veel over te vinden zeg! En aangezien ik op dit ogenblik toch best wel veel "last" van overdruk heb, best wel de moeite waard. Ondanks alle nieuwe keerringen voor en achter en boven in mijn motorblok blijft het een notoire druppelaarHet is alleen jammer dat er erg veel verschillende soorten, uiteenlopende meningen en onzin over gepubliceerd wordt. De condensplaat/spatplaat lijkt me erg belangrijk, op tijd drainen ook, dus is het wel handig als er een met de hand bedienbare aftakplug op zit en een peilglas.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gert-Jan De Jong (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-09-2011 11:22 #1330953
door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic .
De aansluitingen kun je inderdaad niet goed zien op bovenstaande foto, maar ze zitten gewoon naast elkaar op het deksel.
Ik denk dat het goed is om het systeem onder vacuum te houden, dus koop geen catch can met een filtertje erop. Aftapkraantje is handig, maar neemt extra ruimte in en zoveel olie komt nu ook weer niet in.
Wat bedoel je met een condensplaat/spatplaat?
Ik denk dat het goed is om het systeem onder vacuum te houden, dus koop geen catch can met een filtertje erop. Aftapkraantje is handig, maar neemt extra ruimte in en zoveel olie komt nu ook weer niet in.
Wat bedoel je met een condensplaat/spatplaat?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-09-2011 19:28 #1331003
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Condensplaat
er zijn verschillende manieren om te voorkomen dat de olie met de zelfde rotgang weer naar buiten gaat, als dat ze er in gezogen wordt.
-Een oliebad die eventueel extra gekoeld wordt. Stel je voor dat je een laag olie onderin hebt, met daarboven een plaat of pijp die de ingaande luchtstroom scheidt van de uitgaande luchtstroom. De oliedeeltjes die in de lucht worden meegezogen zullen door de scherpe knik die de flow moet maken er uit geslingerd worden en omdat de koudere olie als een magneet zal werken voor olie en stof. Zo werden vaak luchtfilters geconstrueerd voor 4WD voertuigen die in de woestijn moesten rijden.
-De tweede methode is een plaat die de hele tank in twee stukken deelt. Het meest gebruikelijk is een verticale fles. De plaat loopt dan van boven naar beneden en laat aan de onderzijde ruimte over. Deze hebben meestal een peilglas, want het oliepeil mag niet hoger komen dan de onderzijde van de plaat. De ingaande lucht komt vanaf de zijkant binnen en botst tegen de plaat en de olie "condenseert" tegen deze plaat en druipt verder naar beneden. Het koel houden van deze fles is belangrijk en wordt daarom vaak aan de voorzijde van de wagen gepositioneerd, in de rijwind.
-De derde methode is een veredelde colafles met een in- en uitgaande slang die volgepropt is met van dat hele groffe RVS staalwol wat je gebruikt om je pannen schoon te maken. De olie zal door alle botsinkjes in deze krullen uit de luchtstroom verwijderd worden. Er zijn heel veel discussies over het gebruik hiervan omdat de indruk word gewekt dat er schilfers mee kunnen vliegen in de retourleiding.
Er zijn uitvoeringen met aftapkraantjes en pluggen, zelfs automatisch terugdrainen naar de carterpan, hele mooie uitvoeringen met geribbelde motorcarterdekselachtige vormen en RVS mantelbeklede slangen in van die geanodiseerde aluminiumkleurtjes. De prijzen lopen ook fiks uiteen maar met de vaccumpomp spant de kroon met prijzen van 350-1500$ !!
Dan is er nog een vierdeling in het afvoeren van de retourlucht:
-Op dezelfde plek als waar de slang oorspronkelijk heeft gezeten en waardoor de luchtstroom dus een behoorlijke luchtsnelheid heeft. De PVC is dan weer hersteld met toevoeging van de oliescheider als modificatie, Deze en de vacuummethode zijn effectiever dan de FreeAir methode.
-Vacuummethode voorziet in een stevige vacuumpomp die het carter continue in een atmosferische onderdruk houdt. Hierdoor worden alle zgn blowby gassen die langs de zuigers lekken afgezogen en verbeteren de tegendruk die de zuigers anders daarvan zouden ondervinden. Dit wordt vnl toegepast op dragsters e.d. die vaak voorzien zijn van zeer vluchtige brandstoffen in combinatie met grotere zuigerveer toleranties ivm de turbo's etc. Deze systemen maken gebruik van spatplaten en rvs combinatie filters plus ingewikkelde labyrinten om maar zoveel mogelijk snelheid te hebben in combinatie met zoveel mogelijk oliescheiden. Deze olie gaat in de meeste gevallen weer terug het carter in. In de andere gevallen gaat deze lucht het uitlaatspruitstuk in en wordt daar verbrand.
-Die laatste methode (naar de uitlaat voeren) wordt vaak in combinatie met een gewone oilcatchcan gebruikt. Er zitten dan speciale kleppen tussen die op de uitlaat worden geschroefd.
-Dan wordt er ook gepleit voor van die free air conische luchtfiltertjes op de uitgaande leiding van de oilcatchcan. Niet doen dus, hiermee onderbreek je in ieder geval de PVC die door een oplettende keurmeester opgemerkt wordt en waarvoor je in de VS in verschillende staten strafbaar bent met fikse boetes. Daar wordt bij dit soort oplossingen vaak aangegeven dat het alleen toegestaan is voor offroad gebruik. Het zou mij niet verbazen dat het in de EU als een milieudelict wordt gezien.
Dit is best wel een leuk onderwerp, dus:
@GVANMINNEN: Bedankt Heb jij trouwens een foto van die tankjes die jij maakt of verkoop je ze?
-Een oliebad die eventueel extra gekoeld wordt. Stel je voor dat je een laag olie onderin hebt, met daarboven een plaat of pijp die de ingaande luchtstroom scheidt van de uitgaande luchtstroom. De oliedeeltjes die in de lucht worden meegezogen zullen door de scherpe knik die de flow moet maken er uit geslingerd worden en omdat de koudere olie als een magneet zal werken voor olie en stof. Zo werden vaak luchtfilters geconstrueerd voor 4WD voertuigen die in de woestijn moesten rijden.
-De tweede methode is een plaat die de hele tank in twee stukken deelt. Het meest gebruikelijk is een verticale fles. De plaat loopt dan van boven naar beneden en laat aan de onderzijde ruimte over. Deze hebben meestal een peilglas, want het oliepeil mag niet hoger komen dan de onderzijde van de plaat. De ingaande lucht komt vanaf de zijkant binnen en botst tegen de plaat en de olie "condenseert" tegen deze plaat en druipt verder naar beneden. Het koel houden van deze fles is belangrijk en wordt daarom vaak aan de voorzijde van de wagen gepositioneerd, in de rijwind.
-De derde methode is een veredelde colafles met een in- en uitgaande slang die volgepropt is met van dat hele groffe RVS staalwol wat je gebruikt om je pannen schoon te maken. De olie zal door alle botsinkjes in deze krullen uit de luchtstroom verwijderd worden. Er zijn heel veel discussies over het gebruik hiervan omdat de indruk word gewekt dat er schilfers mee kunnen vliegen in de retourleiding.
Er zijn uitvoeringen met aftapkraantjes en pluggen, zelfs automatisch terugdrainen naar de carterpan, hele mooie uitvoeringen met geribbelde motorcarterdekselachtige vormen en RVS mantelbeklede slangen in van die geanodiseerde aluminiumkleurtjes. De prijzen lopen ook fiks uiteen maar met de vaccumpomp spant de kroon met prijzen van 350-1500$ !!
Dan is er nog een vierdeling in het afvoeren van de retourlucht:
-Op dezelfde plek als waar de slang oorspronkelijk heeft gezeten en waardoor de luchtstroom dus een behoorlijke luchtsnelheid heeft. De PVC is dan weer hersteld met toevoeging van de oliescheider als modificatie, Deze en de vacuummethode zijn effectiever dan de FreeAir methode.
-Vacuummethode voorziet in een stevige vacuumpomp die het carter continue in een atmosferische onderdruk houdt. Hierdoor worden alle zgn blowby gassen die langs de zuigers lekken afgezogen en verbeteren de tegendruk die de zuigers anders daarvan zouden ondervinden. Dit wordt vnl toegepast op dragsters e.d. die vaak voorzien zijn van zeer vluchtige brandstoffen in combinatie met grotere zuigerveer toleranties ivm de turbo's etc. Deze systemen maken gebruik van spatplaten en rvs combinatie filters plus ingewikkelde labyrinten om maar zoveel mogelijk snelheid te hebben in combinatie met zoveel mogelijk oliescheiden. Deze olie gaat in de meeste gevallen weer terug het carter in. In de andere gevallen gaat deze lucht het uitlaatspruitstuk in en wordt daar verbrand.
-Die laatste methode (naar de uitlaat voeren) wordt vaak in combinatie met een gewone oilcatchcan gebruikt. Er zitten dan speciale kleppen tussen die op de uitlaat worden geschroefd.
-Dan wordt er ook gepleit voor van die free air conische luchtfiltertjes op de uitgaande leiding van de oilcatchcan. Niet doen dus, hiermee onderbreek je in ieder geval de PVC die door een oplettende keurmeester opgemerkt wordt en waarvoor je in de VS in verschillende staten strafbaar bent met fikse boetes. Daar wordt bij dit soort oplossingen vaak aangegeven dat het alleen toegestaan is voor offroad gebruik. Het zou mij niet verbazen dat het in de EU als een milieudelict wordt gezien.
Dit is best wel een leuk onderwerp, dus:
@GVANMINNEN: Bedankt Heb jij trouwens een foto van die tankjes die jij maakt of verkoop je ze?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-09-2011 22:54 #1331037
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee verkoop het niet.
Nee verkoop het niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-09-2011 08:34 #1331052
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook bij kat ?
Wordt dat ook gedaan met auto's met katalysator ? Oliedamp in je kat lijkt me niet fijn, vervuiling en als je pech hebt (als het veel is) kan het in brand gaan en je kat doen smelten.Boy Bakhuys schreef : Die laatste methode (naar de uitlaat voeren) wordt vaak in combinatie met een gewone oilcatchcan gebruikt. Er zitten dan speciale kleppen tussen die op de uitlaat worden geschroefd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-09-2011 12:36 #1331076
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee, goed opgemerkt!
Dit is een toepassing die je eigenlijk alleen bij dragsters en raceauto's ziet, en die hebben in de regel geen kat:-)
Er rijden natuurlijk heel veel supersized bakken rond, die van de zelfde voordelen willen genieten (een vacuumsyteem monteren schijnt onder tunen te vallen) en of ze daarbij altijd alle regels in acht houden...
Er rijden natuurlijk heel veel supersized bakken rond, die van de zelfde voordelen willen genieten (een vacuumsyteem monteren schijnt onder tunen te vallen) en of ze daarbij altijd alle regels in acht houden...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam