rollerbank dag

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2009 19:42 #1078022 door V700 register
rollerbank dag is gemaakt door V700 register
Een bijzonder smakelijk artikel in de nieuwe Factor: het stuk over de rollerbankdag. Het stuk begint met de vraag wat er nu eigenlijk klopt aan de "o,1 bar - 10 pk" vuistregel. Een conclusie vind ik helaas niet terug in het artikel. Is daar iets over te zeggen? Op welke turbodruk rijden de geteste auto's? Wat me verder opvalt is de toch wel enorme koppels die gemeten zijn, tot over de 350 Nm. Is daar een vergelijkbare vuistregel voor op te stellen, zoals een toename van zeg 20 Nm bij elke 0,1 bar verhoging van de turbodruk? Ik ben benieuwd!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2009 23:03 #1257352 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rollerbankdag
Beste Wouter,
Vuistregels kloppen aardig, maar is afhankelijk van hoe goed het blok nog is de staat van de katalysator enz...
De meeste zaten zo op 0,8 tot 1 bar. Michael Oud zat op 1 bar met een B200FT de rest hadden 2.3L turbo's.
De exhorbitante hoge koppels komen door of een hoge turbo druk (1bar of hoger) of door een aangepaste uitlaat vanaf turbo (100 CPI racecat 3"downpipe en 2,5"catback system)
Hoe hoger je de turbo druk opvoert des te meer rendement je uit een aangepast uitlaat systeem haalt.
Groeten,
A-J   

• Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2009 23:14 #1257357 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic vuistregels
De test was er juist voor om de zgn vuistregels te bevestigen. Ongeveer 10 pk per 0,1 bar klopt denk ik aardig, al zal de toename steeds minder worden omdat er, hoe hoger je de turbodruk zet, steeds meer beperkende factoren gaan meespelen.
Dat een turbomotor veel koppel levert is eigenlijk normaal.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2009 06:12 #1257366 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Veel

gj schreef : Dat een turbomotor veel koppel levert is eigenlijk normaal.

Tis wel een een hele grote toename hoor, van 230 Nm standaard naar 350 Nm met MBC. Ruim 50% erbij, en gek genoeg, ook behoorlijk veel meer dan de HPT die op 0.65 bar nog "maar" 264 Nm koppel heeft.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2009 09:50 #1257380 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Plaatje?
Was wel benieuwd naar de plaatjes van de koppelen vermogens kromme van een originele lpt/ hpt en het gechipte gebeuren. Nog nietkunnen vinden (of is dit alleen voor leden toegangkelijk?).
 Dus als iemand ze hier nou eens neer zou willen zetten 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2009 09:56 #1257381 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zou graag eens een
Ik zou graag eens een uitdraai zien wat een standaard, in goede staat verkerende 940 hpt/lpt zou doen op een dyno. dan kun je beter inschatten hoe groot het verlies is in de aandrijflijn.
ik herinner me wel dat ze vanaf 3000 toeren wel flink inmekaar zakten qua koppel, dat is wel jammer. zou je het koppel langer vol kunnen houden dan zou je natuurlijk nog hogere vermogens kunnen halen. 
de grafieken zijn al eens eerder gepost, ik geloof in het draadje over de meeting zelf.

als er nog eens een rollerbank dag is wil ik ook wel eens gaan. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2009 10:00 #1257382 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier
<a href="/node/28074" target="_blank">Hier</a> staat het agendaitem en de nabespreking van de dag. Staat een plaatje in van een gemeten kromme. De originele kromme's staan sowieso in de brochures. Die brochures kun je <a href="/node/10870" target="_blank">hier</a> vinden.Dat niet alles voor niet-leden zichtbaar is heeft natuurlijk een reden. We willen de leden graag wat meer bieden tov niet-leden omdat ze ook jaarlijks de contributie betalen waarmee, onder andere, de site wordt gefinancierd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2009 12:13 #1257402 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lid worden
Ja Jan, wordt ook lid, je gebruikt de site nu 42 weken, dus de club bevalt je erg goed, of blijf je de 245 trouw??

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2009 12:13 #1257403 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ;-)
;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2009 12:19 #1257404 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic maar....

Aaldert-Jan schreef : Beste Wouter,
Vuistregels kloppen aardig, maar is afhankelijk van hoe goed het blok nog is de staat van de katalysator enz...
De meeste zaten zo op 0,8 tot 1 bar. Michael Oud zat op 1 bar met een B200FT de rest hadden 2.3L turbo's.
De exhorbitante hoge koppels komen door of een hoge turbo druk (1bar of hoger) of door een aangepaste uitlaat vanaf turbo (100 CPI racecat 3"downpipe en 2,5"catback system)
Hoe hoger je de turbo druk opvoert des te meer rendement je uit een aangepast uitlaat systeem haalt.
Groeten,
A-J   

Maar wacht eens even: Micheal zat op 1,0 bar zeg je. In de Factor700 las ik dat hij op zoiets als 187 pk uit kwam. Als de vuistregel echt zou kloppen zou dit om en nabij de 200 pk moeten zijn, toch? 52 pk winst dus ten opzichte van de standaard 135 pk, bij een turbodruk die 0,65 bar hoger ligt dan standaard. Daarmee kom ik op een andere vuistregel: elke 0,1 bar verhoging levert gemiddeld 8 pk winst op. Overigens dacht ik in de signatuur van Michael gezien te hebben dat hij op 1,3 bar zat. Als dat netto 187 pk oplevert is de winst per 0,1 bar turbodruk verhoging zelfs nóg wat lager.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC