Lucht brandstof verhouding meter ingebouwd

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2009 12:56 #1077923 door V700 register
Lucht brandstof verhouding meter ingebouwd is gemaakt door V700 register
Tijdens de vermogenstest een paar maanden geleden in Geldermalsen bleek dat mijn auto op benzine te arm stond afgesteld, op LPGi stond hij goed, weliswaar beide met de kickdown ingetrapt. Het resultaat was op benzine ca. 150-160 pk en op LPG ca. 190 pk, dit geldt voor een B230FT met pluspakket en een MBC op 0,7 bar.
Als resultaat wilde ik wel weten of mijn auto ook tijdens normaal rijgedrag te arm stond afgesteld, hij loopt niet zo mooi op benzine en de loambda sonde komt elke ca. 500 km in op LPG en niet op benzine.
Na wat zoeken en vragen bij automateriaal zaken heb ik besloten om zelf een AirFuelRatio meter te maken, deze wordt direct aangesloten op de Lambda sonde en meet de spanning. Volgens onderstaande lijst heb je dan de volgende situatie met lucht brandstofverhouding.
Als je googled op DIY AFR dan vind je onder andere de volgende 2 bouwschema's
www.scirocco.org/tech/misc/afgauge/af.html
www.redline.lt/magazine/spec-features/article/article/17/1/  
LED 10 - 0.97V - 12.1:1 - Very Rich -  (All LEDs on)LED 9 - 0.88V - 12.7:1LED 8 - 0.78V - 13.2:1 LED 7 - 0.69V - 13.8:1 LED 6 - 0.59V - 14.4:1 LED 5 - 0.49V - 14.9:1 - (Stoich- pretty close to 15:1, this is where NA motors should be at) LED 4 - 0.39V - 15.4:1 LED 3 - 0.30V - 16.0:1 LED 2 - 0.20V - 16.5:1 LED 1 - 0.10V - 17.1:1 - Lean (The only LED on)
Ik was totaal ca. 20 euro kwijt aan onderdelen en een dik uur solderen verder had ik het volgende in mijn auto
Ik heb hem er een paar dagen in zitten en zie regelmatig de lampjes volledig uitgaan ook bij constant gasgeven. Gisteren heb ik een andere luchtmassa meter gemonteerd en hopelijk levert dat iets op we zullen zien
groet
Anno 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2009 14:32 #1256733 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt
Klopt dat wel ? Minder vermogen en te arm op benzine en op LPG ok ? Hoogstwaarschijnlijk (maar das een aanname van mijn kant) heb je Vialle LPi en deze installatie maakt gebruik van het signaal van ECU naar benzine injectoren. Merkwaardig dat de boel op LPG wel goed loopt maar op benzine niet (obv hetzelfde signaal). De LPE (LPI computer) krijgt ook input van de lambdasonde dus wellicht wordt het daar gecorrigeerd bij het lopen op LPG. Mij lijkt dat iets in het benzine systeem niet helemaal 100% is. Benzinepomp te weinig opbrengst/druk ? Niet de juiste benzine injectoren (je moet de groen/blauwige hebben) ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2009 14:58 #1256734 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic valse lucht?
Een andere mogelijkheid is valse lucht, ergens in het inlaattraject. Overigens heb ik zelf lange tijd mijn MBC zodanig ingesteld dat ik op maximaal 0,7 bar turbodruk reed, maar heb dat nu toch een fractie teruggeschroefd. Ik had namelijk het idee dat 0,7 bar nét iets teveel van het goede was. Dat idee werd gevoed door een heel klein 'hikje' dat tijdens accelereren -vooral in hogere versnellingen- optrad bij maximale turbodruk. Dat hikje lijkt nu niet meer voor te komen (nieuwe instelling op net iets boven de 0,65 bar), maar het zal na wat meer kilometers moeten blijken of dat het inderdaad was. Waarmee ik maar wil aangeven dat 0,7 bar (waar jij 'm ook op hebt ingesteld) ook net iets teveel van het goede kan zijn (ervan uitgaande dat je geen aangepaste chip gebruikt).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2009 15:07 #1256735 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Valse lucht
Valse lucht zou je volgens mij zowel op LPG als op benzine moeten merken. Te arm en te weinig vermogen op benzine maar op LPG met een goed mengsel het juiste vermogen. Duidt in mijn ogen op een probleem bij de benzine toevoer. Wat nog zou kunnen is een slechte LMM waarbij de LPE dit beter kan corrigeren (adhv het lambdasignaal) dan de ECU. Maar dat is louter theoretisch geneuzel gebaseerd op een wilde gok, hang daar geen conclusies aan op. 
De juiste procedure is m op benzine zetten. Foutcodes resetten, stuk alleen op benzine rijden en daarna foutcodes weer uitlezen. Wellicht krijg je dan een hint in de juiste richting. Niet op LPG rijden tussen resetten en uitlezen omdat dan de kans op een foutcode kleiner is (mengsel is OK).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2009 15:29 #1256738 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic maar....

henk 940LPT schreef : De juiste procedure is m op benzine zetten. Foutcodes resetten, stuk alleen op benzine rijden en daarna foutcodes weer uitlezen. Wellicht krijg je dan een hint in de juiste richting. Niet op LPG rijden tussen resetten en uitlezen omdat dan de kans op een foutcode kleiner is (mengsel is OK).

Mee eens, maar dan alleen d.m.v. het verwijderen van zekering 1. Ga niet je accupolen lostrekken voor een 'harde reset' van de ECU want dan is de kans groot dat ie dan op lpg dus ook niet meer lekker rijdt, tót je de oplossing voor een eventueel benzineprobleem hebt gevonden. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2009 17:02 #1256747 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zekering 1
Is een reset mbv verwijderen zekering 1 zachter dan het loshalen van de massaklem ?<a href="/node/374" target="_blank">Hier</a> staat hoe je de foutcodes kunt resetten zoals ik denk dat het ooit bedoeld is, namelijk met het pigtail kastje zelf.

• Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2009 17:37 #1256751 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic narrow band
Zo te zien heb je een zgn narrow band air/fuel ratio meter aangeschaft. Ik kan uit eigen ervaring en van vele anderen vertellen dat deze zeer onnauwkeurig zijn.
Wil je een duidelijk beeld hebben van je lucht/brandstof mengsel, ga dan voor een wide band. Deze zijn een heel stuk duurder omdat je een extra lambda sonde nodig hebt en vereisen dus ook een extra 'bung' in de downpipe.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2009 19:01 #1256755 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update lambda sonde uitlezen
Ik heb vanmiddag uitgebreid rondgereden, uiteindelijk heb ik toch maar de multimeter aangesloten op de lampdasonde.
De resultaten zijn de volgende, ik heb de MBC er tussen uitgehaald.
Op benzine ligt de waarde bij normaal rijden gasgeven op ca. 0,5-0,6 wanneer ik flink gas geef blijft hij rond deze waarde, wanneer ik de kick down gebruik gaat hij naar 0 volt,  dus te weinig brandstof.
Op LPG lijkt het andersom, normaal rijden varieert de waarde tussen 0 en 0,3 volt met regelmatig gewoon 0. Bij flink gas geven gaat de waarde naar ca. 0,5 en bij kick down zit hij ook rond de 0,5 volt met af en toe wat lagere waarden.
Dit is alles na een zekering 1 reset, op LPG houd hij even in met optrekken vanuit stilstand.
Na ca. 30 km rijden geen foutcodes.
Kun je de LPI ook resetten oid, en hoe kun je eenvoudig controleren of de brandstof toevoer voldoende is.
groet
Anno
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2009 19:20 #1256763 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Digitale
Heb je een digitale of een analoge multimeter gebruikt ? De digitale geven bij snel wisselende spanning niet de juiste waarde aan omdat ze niet snel genoeg reageren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2009 20:45 #1256777 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Digitale Multimeter
Henk ik heb een digitale gebruikt, geeft die dan niet gewwon een soort vertrtaging en dus min of meer een gemiddelde
Anno

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC