Lucht brandstof verhouding meter ingebouwd
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als resultaat wilde ik wel weten of mijn auto ook tijdens normaal rijgedrag te arm stond afgesteld, hij loopt niet zo mooi op benzine en de loambda sonde komt elke ca. 500 km in op LPG en niet op benzine.
Na wat zoeken en vragen bij automateriaal zaken heb ik besloten om zelf een AirFuelRatio meter te maken, deze wordt direct aangesloten op de Lambda sonde en meet de spanning. Volgens onderstaande lijst heb je dan de volgende situatie met lucht brandstofverhouding.
Als je googled op DIY AFR dan vind je onder andere de volgende 2 bouwschema's
www.scirocco.org/tech/misc/afgauge/af.html
www.redline.lt/magazine/spec-features/article/article/17/1/
LED 10 - 0.97V - 12.1:1 - Very Rich - (All LEDs on)LED 9 - 0.88V - 12.7:1LED 8 - 0.78V - 13.2:1 LED 7 - 0.69V - 13.8:1 LED 6 - 0.59V - 14.4:1 LED 5 - 0.49V - 14.9:1 - (Stoich- pretty close to 15:1, this is where NA motors should be at) LED 4 - 0.39V - 15.4:1 LED 3 - 0.30V - 16.0:1 LED 2 - 0.20V - 16.5:1 LED 1 - 0.10V - 17.1:1 - Lean (The only LED on)
Ik was totaal ca. 20 euro kwijt aan onderdelen en een dik uur solderen verder had ik het volgende in mijn auto
Ik heb hem er een paar dagen in zitten en zie regelmatig de lampjes volledig uitgaan ook bij constant gasgeven. Gisteren heb ik een andere luchtmassa meter gemonteerd en hopelijk levert dat iets op we zullen zien
groet
Anno
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
De juiste procedure is m op benzine zetten. Foutcodes resetten, stuk alleen op benzine rijden en daarna foutcodes weer uitlezen. Wellicht krijg je dan een hint in de juiste richting. Niet op LPG rijden tussen resetten en uitlezen omdat dan de kans op een foutcode kleiner is (mengsel is OK).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mee eens, maar dan alleen d.m.v. het verwijderen van zekering 1. Ga niet je accupolen lostrekken voor een 'harde reset' van de ECU want dan is de kans groot dat ie dan op lpg dus ook niet meer lekker rijdt, tót je de oplossing voor een eventueel benzineprobleem hebt gevonden.henk 940LPT schreef : De juiste procedure is m op benzine zetten. Foutcodes resetten, stuk alleen op benzine rijden en daarna foutcodes weer uitlezen. Wellicht krijg je dan een hint in de juiste richting. Niet op LPG rijden tussen resetten en uitlezen omdat dan de kans op een foutcode kleiner is (mengsel is OK).
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Gert-Jan De Jong (GAST)
- Nieuw lid
-
Wil je een duidelijk beeld hebben van je lucht/brandstof mengsel, ga dan voor een wide band. Deze zijn een heel stuk duurder omdat je een extra lambda sonde nodig hebt en vereisen dus ook een extra 'bung' in de downpipe.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De resultaten zijn de volgende, ik heb de MBC er tussen uitgehaald.
Op benzine ligt de waarde bij normaal rijden gasgeven op ca. 0,5-0,6 wanneer ik flink gas geef blijft hij rond deze waarde, wanneer ik de kick down gebruik gaat hij naar 0 volt, dus te weinig brandstof.
Op LPG lijkt het andersom, normaal rijden varieert de waarde tussen 0 en 0,3 volt met regelmatig gewoon 0. Bij flink gas geven gaat de waarde naar ca. 0,5 en bij kick down zit hij ook rond de 0,5 volt met af en toe wat lagere waarden.
Dit is alles na een zekering 1 reset, op LPG houd hij even in met optrekken vanuit stilstand.
Na ca. 30 km rijden geen foutcodes.
Kun je de LPI ook resetten oid, en hoe kun je eenvoudig controleren of de brandstof toevoer voldoende is.
groet
Anno

- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Anno