chippen, wanneer heeft het zin en wat zijn de ervaringen.....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2009 18:35 #1254955 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic michael
Hallo
Geef eens wat meer info hierover!!

Mvg Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2009 19:57 #1254974 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nou
Ik ben begonnen met een MBC. Op mn vorige auto met B200FT kon ik zonder problemen 0.9 bar draaien. Dat ging in mn "nieuwe" auto niet, dus ik ging chippen. Ik heb toen bij Ruben Beusekom (typ/denkfouten in de achternaam voorbehouden) een gechipte ECU opgehaald. Daarmee kon ik sowieso 1 bar draaien met de standaard 13C turbo. Omdat ik bang was voor een te arm mengsel, ging ik niet verder. Toen op de rollenbankdag bleek dat ik een veel te rijk mengsel bleek te hebben, dacht ik dat zelf simpel op te kunnen lossen door de turbo druk te verhogen. Toen Jan V en een maat van me dat ook zeiden, ben ik maar naar 1.2 gegaan met de 13C. Alhoewel het vermogen bij hogere toerentallen snel daalde. Er moest een grotere turbo op dus, en dat is een 15G geworden. Alhoewel die maar íets groter is, blijft deze wel langer druk houden, voor m'n gevoel althans.
Er zit nog gewoon een standaard auspuff onder trouwens.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2009 21:37 #1254995 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Chips
<p style="text-decoration: none">Ben geen echte actieve deelnemer hier maar eens moet de eerste keer zijn nietwaar.   Als ervaringsdeskundige (ben al een paar jaar aan het klooien met LH2.4) voelde ik mij toch genoodzaakt wat licht te werpen op het hele chip gebeuren.  <u>Waneer is het echt noodzaak om te chippen?</u> Noodzaad? Afhankelijk van een aantal variabelen zul je bij een hogere turbodruk als eerste aanlopen tegen fuelcut en/of pingelen. <u>Diversen lpt's hier die draaien op 0.8 bar turbodruk. Ik vraag me af hoelang gaat dit goed en hoever kun je daadwerkelijk gaan en dan bedoel ik dus dat je veilig 200 kunt rijden en regelmatig 5000 toeren kan draaien. In mijn geval staat hij nu op 0.6 met dikke downpipe en binnenkort ook catback systeem.</u> Met een standaard turbo is 0.8 bar toch eigenlijk de limiet. 1 bar kan ook met maar dat zou ik alleen toelaten als tijdelijke overboost. Het 200 kunnen rijden of de motor anderzijds lang zwaar belasten zal bij gebruik van chips marginaal veiliger worden. Een dikke downpipe en uitlaat zullen al veel schelen maar zoals JW al heeft aangegeven blijft warmte je grootste vijand. <u>Volgende vraag is hoe goed zijn bv de turbobricks chips of andere.</u> <p style="text-decoration: none">Turbobricks – Hituning/Fredrik – Bij de LH chip is enkel de fuelcut verwijderd. EZK chips hebben 3 graden verlating in boost. <p style="text-decoration: none">Turbobricks – Thelostartof/Mike – Hogere toerenbegrenzer. Geen fuelcut. Kernvelden van LH aangepast voor een soepeler verloop en een veilig rijk mengsel. De EZK chips zijn iets agressiever in vacuüm maar conservatiever in boost. 4-5 graden verlating. Leuk voor RON95 <p style="text-decoration: none">Viking – (alleen LH chip) Kernvelden aangepast voor een soepeler verloop en een veilig rijk mengsel. Ook zijn er diverse aanpassing gedaan aan zaken die te maken hebben met acceleratieverrijking enz. In tegenstelling tot de andere chips is de fuelcut niet afwezig maar gezet op de grens van de LMM (veiliger dus). Tussen de verschillende stages geen verschillen. <u>En zit er verschil in de ecu/ezk van 97 en oudere bv 95 wbt fuelcut en hogere turbodruk?</u> <p style="text-decoration: none">Niet gechipt? Nee. Dezelfde fuelcut. Latere computers “leren” wel sneller en zullen dus sneller het juiste mengsel bereiken. Tussen niet gechipte EZK's geen verschillen taz van fuelcut (hebben geen fuelcut). Ten opzichte van de -148 EZK hebben de zeldzamere chipbare EZK's (-209/219) wel een ietwat (1 graad ongeveer) conservatievere timing met de std chip, maar dat terzijde. Het is ook mogelijk de andere EZK's te voorzien van een chip. Hiervoor heb ik destijds een <a href=" forums.turbobricks.com/showthread.php?t=157730 ">ombouw setje ontworpen.
Groeten. Martijn

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2009 22:10 #1254999 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geweldig antwoord
Deze info is weer zeer nuttig!!
Heb inmiddels de Ferrita compleet eronder van voor tot achter.(en luchtfilterhuis hpt modif geddan)
Draai op 0.6 maar ik denk dat 0.7 ook makkelijk kan.
Mijn auto komt ook uit 97.
Het komt er op neer wat ik uit jou verhaal begrijp dat een chip dus wel nuttig is voor mij,dan zit je altijd veilig......(en anderen)
Nu vraag ik me af welke chip heeft de beste prijs kwaliteit verhouding ?(misschien een groupsbuy??)
Om de onsteking aan te passen kan ook de ezk op een bepaalde manier worden doorgesoldeerd waardoor hij een paar graden veranderd in de ontsteking(zie turbobricks)
Denk dat chippen het beste is ook gezien in de toekomst nog wel een keer een grotere turbo erop komt.
Wat ook nog van belang is bij mij en anderen :ik draai op lpi en dat schijnt ook wel een voordeel te hebben volgens experts....
Mvg Chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2009 00:37 #1255013 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Powerrrr...

scaniar164 schreef : Denk dat chippen het beste is ook gezien in de toekomst nog wel een keer een grotere turbo erop komt.Wat ook nog van belang is bij mij en anderen :ik draai op lpi en dat schijnt ook wel een voordeel te hebben volgens experts.... Mvg Chris

Klopt Chris, lpg heeft een hoger octaangehalte (100 dacht ik), en is dus klopvaster.Tevens is lpg koeler vanwege de verdamping in het inlaatspruitstuk, en koeler is cooler zoals je weet. Bij de power die jij voor ogen hebt is een waterinjectiesysteem van b.v. Aquamist of Devils Own ook een nuttige optie (tegen het pingelen).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2009 09:31 #1255016 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic druk
Ben er wel achter gekomen dat ik pas de volle turbo druk kan trappen op mijn orginele volvo meter als ik 3000 toeren draai sinds ik de 3 inch pijp eronder heb!
Je trekt anders zo je as kapot.
Deze ervaring heeftAaldert Jan ook,die trok zo zijn as kapot.
Dit geld voornamelijk bij een handbak.
Ik laat hem tot ongeveer o.3 bar trekken onder de 3000 en dan pas vol erop.
Daarom lijkt mij een ebc(electronic boost contr)helemaal perfect want dan kun je hem precies zo zetten en dan in de piek bv 0.9 geven of zoiets.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2009 11:02 #1255021 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mag ik vragen welke as er
Mag ik vragen welke as er kapot getrokken wordt? Is een grapje zeker?
Gr,
Philip

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2009 13:57 #1255034 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic veilig?

Blabla schreef : <u>Diversen lpt's hier die draaien op 0.8 bar turbodruk. Ik vraag me af hoelang gaat dit goed en hoever kun je daadwerkelijk gaan en dan bedoel ik dus dat je veilig 200 kunt rijden en regelmatig 5000 toeren kan draaien. In mijn geval staat hij nu op 0.6 met dikke downpipe en binnenkort ook catback systeem.</u> Met een standaard turbo is 0.8 bar toch eigenlijk de limiet. 1 bar kan ook met maar dat zou ik alleen toelaten als tijdelijke overboost. Het 200 kunnen rijden of de motor anderzijds lang zwaar belasten zal bij gebruik van chips marginaal veiliger worden. Een dikke downpipe en uitlaat zullen al veel schelen maar zoals JW al heeft aangegeven blijft warmte je grootste vijand.

Wouter 
Het woord 'veilig' blijkt hier subjectiever dan ik had verwacht. Vertel eens eerlijk, wie rijdt hier regelmatig 200 km/u en rijdt regelmatig 5000 toeren (of meer)?
Ik kan hieruit alleen maar concluderen dat degenen die hun auto zo willen gebruiken, en echt tot de grens willen gaan (en die volgens mij beter naar het circuit kunnen gaan) baat hebben bij een chip. De 'normale' rijder zal zonder chip prima uit de voeten kunnen. Die rijder ziet ook andere voordelen van een verhoogde turbodruk dan degenen die 200+ willen rijden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2009 17:13 #1255050 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic as
Het 1e gedeelte vanaf de bak tot schuifstuk krom.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2009 19:52 #1255071 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Foto bij?
Hallo Chris
Daar willen we bewijs van zien. 
groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC