chippen, wanneer heeft het zin en wat zijn de ervaringen.....

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2009 13:49 #1077420 door Mathy van Nisselroy
Hallo allemaal

Waneer is het echt noodzaak om te chippen?
Zie diversen lpt's hier die draaien op 0.8 bar turbodruk.
Ik vraag me af hoelang gaat dit goed en hoever kun je daadwerkelijk gaan en dan bedoel ik dus dat je veilig 200 kunt rijden en regelmatig 5000 toeren kan draaien.
In mijn geval staat hij nu op 0.6 met dikke downpipe en binnenkort ook catback systeem.
Volgende vraag is hoe goed zijn bv de turbobricks chips of andere.
En zit er verschil in de ecu/ezk van 97 en oudere bv 95 wbt fuelcut en hogere turbodruk?
Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben?

Mvg Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2009 14:07 #1253394 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn 945 LPT uit 1997 heeft
Mijn 945 LPT uit 1997 heeft een mbc, draait op een druk van ongeveer 0,9 bar en de LH is gechipt. Als ik de mbc naar 0,95 of hoger zet krijg ik gelijk fuelcuts, dat trekt hij echt niet. Zoals het nu is loopt het prima en is hij bloedjesnel.
Ik heb voorbij horen komen dat zonder chippen de mbc`s niet verder kunnen (kan wel, maar rijdt naar, veel horten en stoten en fuelcuts) dan hooguit 0,8bar. Ik vermoed dat de lh computer de inspuiting kan bij regelen tot zo`n 0.8 bar. Maar goed, ik ben geen expert op dit gebied. Mijn ervaring, en daar vroeg je in ieder geval ookom, staat hier boven. Die wilde ik je even meegeven.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2009 18:28 #1253432 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic om continu 200 te rijden,
om continu 200 te rijden, dan zou ik niet graag onder de motorkap kijken. dan zie je een 2e zon. De gecraste 944 waar ik diverse onderdelen uit heb gehaald voor mijn 240 turbo swap kwam uit duitsland. Had dus best vaak hard gereden denk ik (alhoewel de verkoper niet een scheurpiloot leek). bij 200.000 km was de turbo stuk en het spruitstuk toen ik het er af haalde (230.000) enorm gescheurd. Voor mij een teken dat het veel te warm kan worden bij echt hard rijden. Een 2.5-3" uitlaat en uitgefreesd spruitstuk helpen hier al goed tegen de hitte, een 15G of andere turbo van een nieuwere volvo (die bijna plugnplay is (~even duur als de originele 13C) helpt helemaal veel. Zelf heb ik een Garrett er op gezet, die zijn in nog grotere maten te vinden. 
5000 toeren kun je gerust draaien, 6000 ook, alleen valt het koppel echt enorm weg met standaard turbo, te zien op de rollerbank-sheets van sommige 940's tijdens de test-dag al vanaf 2750 rpm zakt het koppel al in.... zin heeft het niet behalve dat je in de volgende versnelling iets hoger in de toeren uitkomt. Voor de hitte zou ik alleen dat vermogen niet gebruiken voor top speed runs. 
Als je die hitte weg kunt houden (koeling goed, turbo+spruitstuk+uitlaat goed gedimensioneerd) en de ontsteking/injectie er enigsinds op hebt afgsteld (chip ofzo) dan gaat dat echt lang mee. Kennis had een 940 met een 18t turbo en diverse andere modificaties. zeer zware rechtervoet. motor was 375.000 km oud toen ie ten onder ging aan een lekke koppakking of iets dergelijks. En dat had ook voorkomen kunnen worden. 
Chip moet er voor zorgen dat het mengsel ook bij de hogere volumestroom goed blijft, dat de ontsteking niet te erg vervroegd is. minder snel fuelcut etc. 
Maar het beste is om zelf de boel ook in de gaten te houden. dus met lambdameter etc kijken wat het mengsel doet, misschien eens kijken of de olietemperatuur niet door het dak gaat, nog mooier de uitlaatgastemperatuur (schrik!) meten etc. Mja dat is niet meteen nodig hoor, is eerder iets waar ik zelf waarde aan hecht, leuk en leerzaam om te zien hoe alles reageert op de diverse veranderingen. 
In ieder geval, dat zijn mijn observaties.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2009 19:26 #1253444 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic turbo
Hallo
Ik heb nu een 3 inch downpipe van ferrita dus de hitte is al minder,catback komt er ook onder.
Continue 200 doe ik natuurlijk niet maar bedoelde bij wijze van spreken......

Mvg Chris,

• John Blummel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-11-2009 09:22 #1253520 door John Blummel
Beantwoord door John Blummel in topic chippen(dales)
Vlgs mij is Rica Engenering expert op dit gebied. Bij mijn toenmalige 945 lpt heb ik dat door hen laten doen, in Wateringen.
Geweldig!
mvh
JB 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-11-2009 09:35 #1253523 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Fasttech in Haaksbergen is
Fasttech in Haaksbergen is een zeer goed bedrijf in het chippen van auto's met heel veel ervaring en kennis

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-11-2009 09:42 #1253524 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik veronderstel dat je Rica

john b schreef : Vlgs mij is Rica Engenering expert op dit gebied. Bij mijn toenmalige 945 lpt heb ik dat door hen laten doen, in Wateringen.
Geweldig!
mvh
JB 

Ik veronderstel dat je Rica <u>Engineering</u> bedoelt en niet Rica Engenering. Dat geeft mogelijk hele ande hits bij het zoeken.
De ervaringen met Rica in het algemeen (over de verschillende vestigingen heen bedoel ik dan) zijn wisselend, zo is het naar voren  gekomen in de diverse topics die dit onderwerp al behandeld hebben. Mijn LPT is ook bij Rica in Wateringen gechipt. (2 jaar geleden)
Ik kreeg toen duidelijk het gevoel dat ze erg enthousiast waren over het chippen van de LPT`s toen ze nieuw waren, maar dat ze het nu maar bijzaak vinden en zich liever bezig houden met het chippen van alle dieseltjes. Het chippen van mijn lpt is overigens wel naar tevredenheid gedaan, begrijp mij niet verkeerd.
Er zijn meerdere "experts" op dit gebied, daar zijn al verschillende topics over geweest, zoals ik hiervoor al aangaf.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2009 14:50 #1254940 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic er zijn
er zijn natuurlijk verschillende niveau's in het tunen van de motor, ook wel benoemd met de zogenaamde "stages".
weet iemand waar ik een overzicht kan vinden van deze verschillende "stages" en de bijbehorende benodigdheden en vermogenswinst e.d. ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2009 16:19 #1254942 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ipd USA

kevinspui schreef : er zijn natuurlijk verschillende niveau's in het tunen van de motor, ook wel benoemd met de zogenaamde "stages".
weet iemand waar ik een overzicht kan vinden van deze verschillende "stages" en de bijbehorende benodigdheden en vermogenswinst e.d. ?

Kijk even bij <a href=" www.ipdusa.com " target="_blank">Ipd USA zij verkopen sets in verschillende stages, zo krijg je een indruk van wat en hoe, en wat dat dan mag kosten...En anders natuurlijk op www.turbobricks.org/ " target="_blank">Turbobricks lijkt me.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2009 17:16 #1254949 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pwoap
1.2 bar, 15G, Viking chip.
Gaat al een maand goed.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC