mbc&klepspeling ervaringen lpg

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2009 22:41 #1076541 door V700 register
mbc&klepspeling ervaringen lpg is gemaakt door V700 register
Hallo Allemaal

Wat zijn de ervaringen mbt het verhogen van de turbodruk en het verlopen van de klepspeling?
Gaat het harder of valt het mee?
 Ben wel benieuwd naar ervaringen van andere met verhoogde druk en lpi.

groet Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2009 21:20 #1248187 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kleppen
Niemand?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2009 21:22 #1248188 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mbc
Ik kan je daar over een halfjaar pas antwoord op geven, zolang heb ik de mbc er nog niet in

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2009 22:05 #1248199 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tsja...
Ervaringscijfers heb ik ook niet. Mijn boerenverstand zegt dat wel of geen MBC op zichzelf niet zoveel uitmaakt. Ik denk dat de klepspeling van een LPT zonder mbc die geregeld 4000 toeren of meer draait harder verloopt dat een LPT met mbc die hele hoge toerentallen vermijdt. In dat opzicht zou een MBC (hogere turbodruk) juist misschien wel gunstiger uit kunnen vallen: immers, je hebt genoeg vermogen voorhanden bij relatief lage toerentallen. Ik heb mijn MBC zo afgesteld dat ik ongeveer op 0,7 bar rijd, en ik kom zelden boven de 3000 - 3500 toeren uit (en ben toch heel vlot).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2009 23:18 #1248208 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik heb wel ervaring , de
ik heb wel ervaring , de klepspeling ging veel harder naar beneden...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2009 09:52 #1248227 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hoeveel?

Jan-Geert schreef : ik heb wel ervaring , de klepspeling ging veel harder naar beneden...

Waar hebben we het dan over? In plaats van eens per 15.000 a 20.000 km kleppen stellen nu eens per 10.000 km of zoiets dergelijks?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2009 11:13 #1248232 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Druk
Ja, en met welke turbodruk rijdt je dan?
Ik kan me voorstellen dat door een hogere laaddruk ook de temperaturen stijgen, waardoor je meer slijtage kunt krijgen?
Misschien is het goed om (van Timen geleerd) met LPi en hogere druk een lagere temperatuur thermostaat te monteren?
 
bovendien: ik neem aan dat je het over de 230FT motor hebt?
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2009 11:16 #1248233 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niks van gemerkt
Ik heb gewoon de kleppen om de 20.000 km laten stellen of zelf gesteld en heb geen duidelijk verschil gemerkt in klepspeling voor het inbouwen van de mbc (2x gesteld) en daarna (3x gesteld). Overigens reed ik met een bescheiden 0,65 bar, misschien scheelt dat ook afgezet tegen bijvoorbeeld 1 bar. Verder reed ik nooit harder dan 160 en bleef bijna altijd onder de 4500 toeren.  Dat is wat ik erover kan zeggen...
 Groet,  Ad

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2009 13:10 #1248243 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brandstof
Tevens maakt de brandstof ook een groot verschil, Lpi of Benzine.Lpi is in principe voor een B230FK (dus turbo) gunstiger i.v.m. het hogere octaangehalte van 100 (dacht ik), dus klopvaster.Tevens verloopt het verbrandingsproces op een veel koelere manier. Vergeet ook de veel schonere verbranding van gas niet. Als je b.v. naar je gasklephuis, stappenmotor of kleppen kijkt zul je zien dat deze weinig of geen aanslag hebben want gas. Een B230FK heeft ook sodium gevulde kleppen dus deze zijn zowiezo minder gevoelig voor slijtage, nogmaals dit geldt voor de Lpt en Hpt motoren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2009 14:06 #1248244 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lpg/i systemen lopen vaak
lpg/i systemen lopen vaak erg rijk. zorg dat de boel niet te rijk loopt, uitgefreesd uitlaatspruitstuk, goeie 2.5-3" uitlaat en als allerbeste nog een wat grotere turbo (vooral de turbine). dan gaat de klepspeling al weer een heel stukje minder snel naar beneden. de 82 graden thermostaat heb ik ook in mijn 240 (zonder lpg) en dat is ook beter ja.
veel van de hitte in een B230FT/FK is niet nodig, komt alleenmaar door de begrenzingen die Volvo heeft aangebracht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD