Goedkope tuning, airbox modificatie

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2009 00:41 #1073863 door V700 register
Goedkope tuning, airbox modificatie is gemaakt door V700 register
Dag liefhebbers,
ik heb afgelopen Zaterdag eens even een z.g. Dremel gekocht en ben daarna aan de gang gegaan om het luchtfilter te modificeren c.q. leeg te halen (Volvo LPT).Alles netjes gedemonteerd inclusief de luchtmassameter, slijpschijfje op de Dremel en wegslijpen maar. De eerste inlet die naar het linkervoorscherm wijst en die origineel dicht zit daar heb ik binnenin de bovenste helft van weggeslepen en hem aan de buitenkant opengemaakt. Tevens heb ik bij de ingang aan de voorzijde de "Venturi" buis eruit gehaald en er een groot vierkant gat van gemaakt zodat e.e.a. nu 3x zo groot is. Alles daarna perfect gevijlt en geschuurd want ik heb een hekel aan scherpe randen en slechte afwerking, ook als je het niet ziet.Daarna heb ik uit de deksel al het schuimrubber materiaal verwijderd tesamen met de plakstrips dubbelzijdige tape waar het mee vast zat ($^##% werk). Afijn... zo blijf je bezig, nu de LMM, aan de uitgangszijde laat ik het gaasje weg is alleen maar een obstakel voor de luchtstroom. Aan de ingangszijde laat ik het gasje toch maar zitten, mocht er nog wat door het filter komen dan ben je gedekt. Heel voorzichtig met een wattenstaafje gedrenkt in thinner het fragiele koperdraadje schoon gemaakt (eng brrr...) en het andere bruggetje ook, waren net als het buisje behoorlijk zwart geworden. Alle slangeklemmen en bouten en steun met de staalborstel weer blinkend nieuw gemaakt, vers filter (Wytze) er in afgemonteerd en rijden maar.Nu had ik wel gelezen dat na zo'n mod het e.e.a. wat sneller opspoelde e.d. maar het effect is werkelijk ongelooflijk. Van onderuit pakt het onmiddelijk op en sleurt je dan mee tot wanneer je je gas weer los laat, echt een hele andere auto. Hiermede is maar weer eens bewezen dat een turbo maar 1 ding wil hebben en dat is genoeg lucht. Bijkomend (vind ik dus wel stoer) is dat er nu een serieus gebrom onder de motorkap vandaan komt (niet storend hoor maar de kenner herkend het meteen). Volvo is natuurlijk altijd uitgegaan van compromissen, als je een auto koopt van destijds 100.000 gulden wil je wel stil over 's heeren wegen zoeven en alle motorische "overlast" geluiden dempen.Het motorkarakter is ECHT 200% veranderd, het is bijna niet te geloven zo smeuig het nu rijd, zelfs de automaat reageert nu anders "smoother" een ander woord weet ik er niet voor. Nou... dat wilde ik eigenlijk even kwijt, het was dus een vruchtbaar weekend tot nog toe, en de mod is voor iedereen met een turbo echt een aanrader.Enne... ik nam me voor om foto's te nemen zodat iedereen mee kon genieten, maar als je eenmaal bezig bent komt er niets van. Achteraf altijd zonde natuurlijk (is dit herkenbaar)?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2009 14:25 #1235633 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Apart, maar erg leuke mooie
Apart, maar erg leuke mooie goedkope tuning!je hebt dus alles orgineel, behalve een paar gaatjes extra in het luchtfilter, hierdoor meer pk, lekker simpel.
Dan moet ik dat binnen kort ook maar eens gaan doen :P bij de 940 LPT.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2009 16:11 #1235638 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wacht maar....
...tot je die MBC erin geschroefd hebt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2009 18:53 #1235647 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Yep...
@Wouter, i.d.d. maar dat is dan wel "en-en" want lucht heeft ie zat nu, dubbel genieten straks.@IHC echt goedkope tuning ja een aanrader dus. Ik schat dat je zo maar een 5 pk kunt winnen. Maar nog lekkerder vond ik het snellere opspoelen van de turbo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2009 02:07 #1235685 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ademen

IHC schreef : Apart, maar erg leuke mooie goedkope tuning!je hebt dus alles orgineel, behalve een paar gaatjes extra in het luchtfilter, hierdoor meer pk, lekker simpel.
Dan moet ik dat binnen kort ook maar eens gaan doen :P bij de 940 LPT.

adem halen door een rietje gaat erg moeilijk, helemaal als je prestaties moet leveren. Zo werkt het ook met een verbrandingsmotor. Hoe makkelijker de motor kan in en uitademen hoe makkelijker de motor prestaties kan leveren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2009 10:47 #1235698 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic schoonmaken LMM en schuimplastic eruit
Hoi Chilm,Ter voorbereiding op de montage van mijn MBC had ik ook al de extra openingen in het luchtfilterhuis opengemaakt, alleen het originele gat aan de voorkant niet vergroot. Ik heb dus nu 3 ronde gaten van ongeveer 70 mm in het huis zitten, het originele gat voorin, het gat dat met een 'toeter' in de spatbordruimte steekt en het gat aan de motorzijde.Maar het schuimplastic niet uit de deksel verwijderd en ook niet de LMM schoongemaakt. Wel een nieuw luchtfilter. Grappig dat ik nog niet zoveel (eigenlijk geen) verschil merk. Na jouw enthousiaste verhaal ook maar dat schuimplastic eruit halen, dus.En het schoonmaken van de LMM zou dat ook een merkbaar effect hebben? Wat je zegt het ziet er erg fragiel uit, ik blijf er ook liever af...Trouwens binnenkort gaat de mbc erin, ik heb al een drukmeter aan een lange slang bij het dashboard gemaakt, die wijst nu 0,3 bar aan vanaf 3500 toeren. Maar de snelheid van opbouwen heb ik nog niet zo op gelet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2009 12:00 #1235701 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat schuim moet je altijd
Dat schuim moet je altijd verwijderen, dat gaat ooit loslaten en kan je LMM beschadigen.
Groet,
Philip

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2009 23:13 #1235760 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leeg lepelen

MaartenG schreef : Hoi Chilm,Ter voorbereiding op de montage van mijn MBC had ik ook al de extra openingen in het luchtfilterhuis opengemaakt, alleen het originele gat aan de voorkant niet vergroot. Ik heb dus nu 3 ronde gaten van ongeveer 70 mm in het huis zitten, het originele gat voorin, het gat dat met een 'toeter' in de spatbordruimte steekt en het gat aan de motorzijde.Maar het schuimplastic niet uit de deksel verwijderd en ook niet de LMM schoongemaakt. Wel een nieuw luchtfilter. Grappig dat ik nog niet zoveel (eigenlijk geen) verschil merk. Na jouw enthousiaste verhaal ook maar dat schuimplastic eruit halen, dus.En het schoonmaken van de LMM zou dat ook een merkbaar effect hebben? Wat je zegt het ziet er erg fragiel uit, ik blijf er ook liever af...Trouwens binnenkort gaat de mbc erin, ik heb al een drukmeter aan een lange slang bij het dashboard gemaakt, die wijst nu 0,3 bar aan vanaf 3500 toeren. Maar de snelheid van opbouwen heb ik nog niet zo op gelet.

Dag Maarten, ik had juist het gat aan de motorzijde dicht gelaten daar deze dan misschien te veel warme lucht aan zou zuigen (rare zin eigenlijk). Het schuim in de deksel zou ik zeker ook weghalen, het gaasje aan die kant voor de zekerheid wel laten zitten. Aan de "uit" kant kun je hem weghalen, hoe vrijer des te stroomt ie.De LMM schoonmaken gaat zeker wel weer een beetje helpen, tenslotte is alles straks een optelsom van alle "gedane" dingen. Men noemt dit geloof ik ook wel "blueprinten" van een auto. Mij viel echt op het mooie opbouwen en doorzetten van de wagensnelheid. Veel plezier van je MBC straks.De "toeters" kun je er overigens ook gewoon uit laten, dit is bedoeld als een soort Venturi denk ik maar is een beetje nutteloos in deze dus weg er mee.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2009 09:06 #1235778 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic I-net
Als je eens op internet zoekt op inlegfilters - sportfilters - airboxen en dat soort aanverwanten lees je veel, heel veel verhalen. De strekking is eigenlijk altijd dat het idee dat je meer vermogen krijgt alleen maar tussen de oren zit. Logisch, als alle lucht uiteindelijk door een gasklephuis van 40 mm moet heeft het niet veel zin om in de luchtfilterbak diverse gaten van 70 mm te maken. Als je echt meer vermogen wil krijgen pak je de zwakste schakel in die keten aan en dat is de doorlaat van het gasklephuis. Niet dat alleen dat echt helpt want dan kom je weer bij de motor uit die die hoeveelheis lucht niet zomaar kan.
Ik vermoed dat je LMM zo vervuild was dat het schoonmaken daarvan goed geholpen heeft. Maar niet meer dan dat.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2009 12:35 #1235791 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitleg.

Janneman schreef : Logisch, als alle lucht uiteindelijk door een gasklephuis van 40 mm moet heeft het niet veel zin om in de luchtfilterbak diverse gaten van 70 mm te maken.

Kun je me eens uitleggen waarom je dat denkt, in het geval van een turbomotor? 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD