Goedkope tuning, airbox modificatie
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik heb afgelopen Zaterdag eens even een z.g. Dremel gekocht en ben daarna aan de gang gegaan om het luchtfilter te modificeren c.q. leeg te halen (Volvo LPT).Alles netjes gedemonteerd inclusief de luchtmassameter, slijpschijfje op de Dremel en wegslijpen maar. De eerste inlet die naar het linkervoorscherm wijst en die origineel dicht zit daar heb ik binnenin de bovenste helft van weggeslepen en hem aan de buitenkant opengemaakt. Tevens heb ik bij de ingang aan de voorzijde de "Venturi" buis eruit gehaald en er een groot vierkant gat van gemaakt zodat e.e.a. nu 3x zo groot is. Alles daarna perfect gevijlt en geschuurd want ik heb een hekel aan scherpe randen en slechte afwerking, ook als je het niet ziet.Daarna heb ik uit de deksel al het schuimrubber materiaal verwijderd tesamen met de plakstrips dubbelzijdige tape waar het mee vast zat ($^##% werk). Afijn... zo blijf je bezig, nu de LMM, aan de uitgangszijde laat ik het gaasje weg is alleen maar een obstakel voor de luchtstroom. Aan de ingangszijde laat ik het gasje toch maar zitten, mocht er nog wat door het filter komen dan ben je gedekt. Heel voorzichtig met een wattenstaafje gedrenkt in thinner het fragiele koperdraadje schoon gemaakt (eng brrr...) en het andere bruggetje ook, waren net als het buisje behoorlijk zwart geworden. Alle slangeklemmen en bouten en steun met de staalborstel weer blinkend nieuw gemaakt, vers filter (Wytze) er in afgemonteerd en rijden maar.Nu had ik wel gelezen dat na zo'n mod het e.e.a. wat sneller opspoelde e.d. maar het effect is werkelijk ongelooflijk. Van onderuit pakt het onmiddelijk op en sleurt je dan mee tot wanneer je je gas weer los laat, echt een hele andere auto. Hiermede is maar weer eens bewezen dat een turbo maar 1 ding wil hebben en dat is genoeg lucht. Bijkomend (vind ik dus wel stoer) is dat er nu een serieus gebrom onder de motorkap vandaan komt (niet storend hoor maar de kenner herkend het meteen). Volvo is natuurlijk altijd uitgegaan van compromissen, als je een auto koopt van destijds 100.000 gulden wil je wel stil over 's heeren wegen zoeven en alle motorische "overlast" geluiden dempen.Het motorkarakter is ECHT 200% veranderd, het is bijna niet te geloven zo smeuig het nu rijd, zelfs de automaat reageert nu anders "smoother" een ander woord weet ik er niet voor. Nou... dat wilde ik eigenlijk even kwijt, het was dus een vruchtbaar weekend tot nog toe, en de mod is voor iedereen met een turbo echt een aanrader.Enne... ik nam me voor om foto's te nemen zodat iedereen mee kon genieten, maar als je eenmaal bezig bent komt er niets van. Achteraf altijd zonde natuurlijk (is dit herkenbaar)?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dan moet ik dat binnen kort ook maar eens gaan doen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
adem halen door een rietje gaat erg moeilijk, helemaal als je prestaties moet leveren. Zo werkt het ook met een verbrandingsmotor. Hoe makkelijker de motor kan in en uitademen hoe makkelijker de motor prestaties kan leveren.IHC schreef : Apart, maar erg leuke mooie goedkope tuning!je hebt dus alles orgineel, behalve een paar gaatjes extra in het luchtfilter, hierdoor meer pk, lekker simpel.
Dan moet ik dat binnen kort ook maar eens gaan doenbij de 940 LPT.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Groet,
Philip
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dag Maarten, ik had juist het gat aan de motorzijde dicht gelaten daar deze dan misschien te veel warme lucht aan zou zuigen (rare zin eigenlijk). Het schuim in de deksel zou ik zeker ook weghalen, het gaasje aan die kant voor de zekerheid wel laten zitten. Aan de "uit" kant kun je hem weghalen, hoe vrijer des te stroomt ie.De LMM schoonmaken gaat zeker wel weer een beetje helpen, tenslotte is alles straks een optelsom van alle "gedane" dingen. Men noemt dit geloof ik ook wel "blueprinten" van een auto. Mij viel echt op het mooie opbouwen en doorzetten van de wagensnelheid. Veel plezier van je MBC straks.De "toeters" kun je er overigens ook gewoon uit laten, dit is bedoeld als een soort Venturi denk ik maar is een beetje nutteloos in deze dus weg er mee.MaartenG schreef : Hoi Chilm,Ter voorbereiding op de montage van mijn MBC had ik ook al de extra openingen in het luchtfilterhuis opengemaakt, alleen het originele gat aan de voorkant niet vergroot. Ik heb dus nu 3 ronde gaten van ongeveer 70 mm in het huis zitten, het originele gat voorin, het gat dat met een 'toeter' in de spatbordruimte steekt en het gat aan de motorzijde.Maar het schuimplastic niet uit de deksel verwijderd en ook niet de LMM schoongemaakt. Wel een nieuw luchtfilter. Grappig dat ik nog niet zoveel (eigenlijk geen) verschil merk. Na jouw enthousiaste verhaal ook maar dat schuimplastic eruit halen, dus.En het schoonmaken van de LMM zou dat ook een merkbaar effect hebben? Wat je zegt het ziet er erg fragiel uit, ik blijf er ook liever af...Trouwens binnenkort gaat de mbc erin, ik heb al een drukmeter aan een lange slang bij het dashboard gemaakt, die wijst nu 0,3 bar aan vanaf 3500 toeren. Maar de snelheid van opbouwen heb ik nog niet zo op gelet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik vermoed dat je LMM zo vervuild was dat het schoonmaken daarvan goed geholpen heeft. Maar niet meer dan dat.
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kun je me eens uitleggen waarom je dat denkt, in het geval van een turbomotor?Janneman schreef : Logisch, als alle lucht uiteindelijk door een gasklephuis van 40 mm moet heeft het niet veel zin om in de luchtfilterbak diverse gaten van 70 mm te maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.