Verlaging 940 sedan + lading?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2008 11:16 #1218482 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic OEM verlagingsset en de Belgische keuring...
Hoe stom het ook mag klinken, als je achteraf een OEM verlagingsset plaatst heb je uitdrukkelijke toestemming nodig van de constructeur en moet je net zoals bij een after market verlaging een uitgebreide keuring doen hier in België.
Ik ken iemand die met een BMW 3 reeks rijdt en daar achteraf een M-tech ophanging heeft laten onder plaatsen. In tegenstelling tot wagens die van fabrieks af deze optie hebben, was dit dus niet opgenomen in het gelijkvormigheidsattest van zijn wagen, dus moest hij dezelfde procedure doorlopen als met een after-market verlaginsset. 1 probleem: bij een M-tech ophanging zitten geen goca attesten, aangezien het bij wagens die fabrieks-af deze optie hebben gewoon opgenomen is in het gelijkvormigheidsattest. Uiteindelijk heeft die persoon dan maar zijn originele veren er onder gezet dat jaar, en tegen het volgende jaar een setje Eibach veren gekocht, dan was het wel goed!
OEM is dus hoogst waarschijnlijk geen optie, en ik heb sowieso niet veel zin om veel geld uit te geven aan een verlaging van een 2-tal centimeter, wat in sommige gevallen ook al gedonder geeft. Dan steek ik liever dat geld in een setje Bilstein schokdempers en/of een setje minder slappe stabilisatorstangen.
Het is blijkbaar afhankelijk van wagen tot wagen of een verlaging problemen geeft of niet, zonder dat er echt een mogelijkheid is om te voorspellen bij welke wagen het kan en bij welke niet, dus ik begin er gewoonweg niet aan. Als ik ooit een setje mooie 17 of 18" velgen vind, gooi ik er wel een setje banden op die 1 profielmaat te hoog zijn, zijn de wielkassen ook beter gevuld en geen probleem met drempels of bolle buitenwegen.
groetjes,Isabelle

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Maarten Varewyck
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-11-2008 17:23 #1218903 door Maarten Varewyck
Beantwoord door Maarten Varewyck in topic lang leve België
Lees nu pas je post hier..keuringen in België zijn echt zeer streng op vlak van tuning. De reden ook waarom ik zelfs nog niet denk aan verlagen. Heb geen zin (om zoals iedereen hier in ons belgenlandje) elk jaar zn ophanging vanonder zn auto te halen om ff een uurtje naar de keuring te gaan. Geef mij dus ook maar n mooi setje 17" velgen ;-) Dat kan ook héél wat doen met je auto!
Btw: Al een idee hoe je aan die Polarissen gaat geraken? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2008 20:16 #1218914 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic net niet.

Exeres schreef : Lees nu pas je post hier..keuringen in België zijn echt zeer streng op vlak van tuning. De reden ook waarom ik zelfs nog niet denk aan verlagen. Heb geen zin (om zoals iedereen hier in ons belgenlandje) elk jaar zn ophanging vanonder zn auto te halen om ff een uurtje naar de keuring te gaan. Geef mij dus ook maar n mooi setje 17" velgen ;-) Dat kan ook héél wat doen met je auto!
Btw: Al een idee hoe je aan die Polarissen gaat geraken? 

Ik vroeg het maar niet. Alhoewel ik onlangs op 50 pond een set polarissen mis ben gelopen (bod via ez sniper). Maar goed.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2008 10:55 #1219066 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Polaris.
Die Polaris velgen blijken inderdaad erg zeldzaam te zijn, maar dat is voor mij geen probleem, ik heb alle tijd, loopt ik ooit een setje tegen het lijf, leuk. Vind ik er geen, dan blijf ik wel nog even op mijn stalen wielen rijden tot de banden op zijn. Heb ik er tegen dan nog geen gevonden, dan zoek ik wel een leuk after market setje 17 of 18" velgen dat past.
Over die verlaging heb ik trouwens iets interessants gevonden:De 'tuningwetgeving' zoals we die hier in België kennen zou enkel in zijn volledige vorm geldig zijn voor wagens met een Europees gelijkvormigheidsattest. Ik moet het nog even controleren, maar normaal gezien zou mijn 1992 940 sedan nog een nationaal gelijkvormigheidsattest hebben.
Ik moet het nog even precies navragen bij officiele instanties, maar voor zover ik heb kunnen lezen, zou die 'tuningwetgeving' voor wagens met een nationaal gelijkvormigheidsattest een stuk soepeler zijn.Verlagingsveren zouden geen attesten moeten hebben, zolang de wagen met het laagste vaste punt onbelast op 11cm van de vlakke grond hangt, of op 9cm met 1 persoon aan boord en door de ophangingstest komt.Ook aangepaste uitlaatlijnen zouden zonder attest mogen, zolang de wagen door de rooktest raakt en niet teveel kabaal maakt (maar dit laatste kunnen ze op de keuring niet meten, en voor zo ver ik weet doet de politie dit hier in België ook niet).
Ik heb hierover intussen reeds een e-mail verstuurd naar KM, de verzameling keuringsstations in West-Vlaanderen, maar ik wacht jammer genoeg nog op een antwoord. Als ik via KM geen antwoord krijg, neem ik contact op met Goca, de overkoepelende groep voor alle keuringsstations in België. Het is namelijk altijd interessant om dergelijke zaken zwart op wit te hebben mocht een of andere stagair in het keuringsstation u willen afkeuren voor iets wat wel blijkt te mogen op onze wagens, of discotheek de blauwe streep hierover een flyer nalaat achter de ruitenwisser of via geadresseerde post.
groetjes,Isabelle

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC