Verlaging 940 sedan + lading?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-11-2008 20:53 #1070894
door V700 register
Verlaging 940 sedan + lading? is gemaakt door V700 register
Dag mede Volvorijders,
Ik had me voorgenomen mijn 940 lekker origineel te houden, maar het kriebelt toch om ze wat op te leuken, dus ik wou ze gaan verlagen met het oog om later een mooi setje 17 (Polaris) of 18 (after-market) inch zomervelgen er onder te zetten.
Nu dacht ik ooit ergens gelezen te hebben dat een deel van de overbrenging hierdoor harder afziet, zeker als je lading vervoert (er komt een muziekinstallatie in de koffer, ik ben van plan de trekhaak toch minstens eens per jaar te gebruiken om een reis te maken met de caravan, en als ik iets te vervoeren heb gooi ik dat natuurlijk ook gewoon in de koffer). Is daar wat van aan, of klopt dit niet?
Verder dienen in België verlaagde voertuigen een tuningkeuring te ondergaan, dit houdt in dat de wielgeometrie gemeten wordt, de bodemvrijheid gecontroleerd wordt en de papieren van de verlaging gecontroleerd worden. Ik heb dus verlagingsveren nodig die: - Het laagste niet vervormbare punt van mijn 940 diesel niet lager dan 11cm gemeten van de vlakke vloer zonder inzittenden, of 9cm van de vlakke vloer met bestuurder brengt - De wielgeometrie niet oncorrigeerbaar buiten de marges brengt - Goca attesten bijgeleverd hebben, of waarvan ze op zijn minst kunnen aangevraagd worden.
Iemand meer info hierover? Het gaat over een 1992 940 sedan d24
groetjes,Isabelle
Ik had me voorgenomen mijn 940 lekker origineel te houden, maar het kriebelt toch om ze wat op te leuken, dus ik wou ze gaan verlagen met het oog om later een mooi setje 17 (Polaris) of 18 (after-market) inch zomervelgen er onder te zetten.
Nu dacht ik ooit ergens gelezen te hebben dat een deel van de overbrenging hierdoor harder afziet, zeker als je lading vervoert (er komt een muziekinstallatie in de koffer, ik ben van plan de trekhaak toch minstens eens per jaar te gebruiken om een reis te maken met de caravan, en als ik iets te vervoeren heb gooi ik dat natuurlijk ook gewoon in de koffer). Is daar wat van aan, of klopt dit niet?
Verder dienen in België verlaagde voertuigen een tuningkeuring te ondergaan, dit houdt in dat de wielgeometrie gemeten wordt, de bodemvrijheid gecontroleerd wordt en de papieren van de verlaging gecontroleerd worden. Ik heb dus verlagingsveren nodig die: - Het laagste niet vervormbare punt van mijn 940 diesel niet lager dan 11cm gemeten van de vlakke vloer zonder inzittenden, of 9cm van de vlakke vloer met bestuurder brengt - De wielgeometrie niet oncorrigeerbaar buiten de marges brengt - Goca attesten bijgeleverd hebben, of waarvan ze op zijn minst kunnen aangevraagd worden.
Iemand meer info hierover? Het gaat over een 1992 940 sedan d24
groetjes,Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-11-2008 21:41 #1218315
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gedonder
Mijn vorige Volvo, een 940 uit '96, was verlaagd.
Dat heeft vanaf het eerste moment (volgens de 1e eigenaar) gedonder opgeleverd met de aandrijving.
Er viel allemaal best mee te leven, maar goed voelde het nooit.
Toch zijn er binnen de club ook probleemloze verlagingen bekend... Proberen dan maar?
Succes,
Joost
Dat heeft vanaf het eerste moment (volgens de 1e eigenaar) gedonder opgeleverd met de aandrijving.
Er viel allemaal best mee te leven, maar goed voelde het nooit.
Toch zijn er binnen de club ook probleemloze verlagingen bekend... Proberen dan maar?
Succes,
Joost
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-11-2008 23:25 #1218323
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik veronderstel dat die 940
Ik veronderstel dat die 940 uit 96 net zoals mijn 940 uit 92 ook gewoon een starre achteras had?
Zo ja, dan laat ik het maar, misschien dat ik de wagen enkel vooraan wat verlaag om de toekomstige velgen vooraan even netjes in de kassen te laten passen als achteraan (waar de kassen sowieso minder ruim uitgesneden zijn), aangezien de positie van het motorblok, de versnellingsbak en de achteras tegenover de carosserie daardoor niet veranderd, lijkt me dat dit geen probleem zou mogen geven?
Nu enkel nog veren vinden die in mijn anti-tuning landje legaal zijn...
groetjes,Isabelle
Zo ja, dan laat ik het maar, misschien dat ik de wagen enkel vooraan wat verlaag om de toekomstige velgen vooraan even netjes in de kassen te laten passen als achteraan (waar de kassen sowieso minder ruim uitgesneden zijn), aangezien de positie van het motorblok, de versnellingsbak en de achteras tegenover de carosserie daardoor niet veranderd, lijkt me dat dit geen probleem zou mogen geven?
Nu enkel nog veren vinden die in mijn anti-tuning landje legaal zijn...
groetjes,Isabelle
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2008 11:03 #1218339
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nouou
Als ik het goed begrijp is nu het plan de voorzijde te verlagen, en de achterkant niet. Op zich verandert dat wel wat aan de geometrie van versnellingsbak - aamdrijfas - achteras, in elk geval onder belasting (passagiers, caravan, anderszins belading). De hoekafwijkingen in de kruiskoppelingen zullen afwijken, en zullen met name onder belasting voor kleine probleempjes gaan zorgen (alleen schokkerig kunnen optrekken, bonken en trillen en dergelijke).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2008 11:34 #1218340
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het liefste zou ik de wagen
Het liefste zou ik de wagen helemaal een centimetertje of 4 verlagen, maar als ik de achterzijde verlaag, maar als je de achterkant verlaagd, gaat de achteras toch omhoog tegenover de carosserie, zonder dat de versnellingsbak en motorblok dit ook doet? Als ik nu enkel de voorkant zou verlagen, dan blijft de motor, versnellingsbak, aandrijfas en achteras tegenover de carosserie toch op dezelfde positie hangen?
De achterkant zal vanzelf wel wat gaan verlagen door de muziekinstallatie, het eventueel trekken van een aanhangwagen of caravan... Zolang ik de achterophanging volledig origineel hou, en niet over de maximale aslast ga met het toegevoegde gewicht, zou dit toch geen probleem mogen geven voor de ophanging en aandrijving?
Het laatste dat ik wil is bonken, schokken en trillen, anders had ik mij wel een Audi of VW gekocht en legde ik deze duitse stijl plat op het asfalt met veel te kleine velgjes onder (niks op tegen, kan mooi zijn, maar ik wil er niet mee rijden).
Aangezien het er naar uitziet dat de populaire merken waarvan ik weet dat ze attesten bijleveren voor de belgische autokeuring geen verlagingsveren maken voor de 940, ga ik het maar zo laten denk ik...
groetjes,Isabelle
De achterkant zal vanzelf wel wat gaan verlagen door de muziekinstallatie, het eventueel trekken van een aanhangwagen of caravan... Zolang ik de achterophanging volledig origineel hou, en niet over de maximale aslast ga met het toegevoegde gewicht, zou dit toch geen probleem mogen geven voor de ophanging en aandrijving?
Het laatste dat ik wil is bonken, schokken en trillen, anders had ik mij wel een Audi of VW gekocht en legde ik deze duitse stijl plat op het asfalt met veel te kleine velgjes onder (niks op tegen, kan mooi zijn, maar ik wil er niet mee rijden).
Aangezien het er naar uitziet dat de populaire merken waarvan ik weet dat ze attesten bijleveren voor de belgische autokeuring geen verlagingsveren maken voor de 940, ga ik het maar zo laten denk ik...
groetjes,Isabelle
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2008 13:10 #1218351
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volvo
Je zou een origineel volvo setje kunnen overwegen. Verlaagd minder (dacht voor 20 mm, achter 25mm oid), maar dat geeft misschien minder problemen met schokken/bonken. Hoewel Joost ook een orignele set had dacht ik ? Ik denk dat je er niet bij kunt (geen vereniging lid toch ? ik zie geen "700" bij je naam), maar je zou bij documentatie, volvo brochures en informatie eens in de accessoiregidsen kunnen kijken. Daar zie je wel hoeveel je origineel kunt verlagen en de bestelnummers van de sets. Misschien kunnen ze nog leveren en een prijs geven.Met een volvo set zou je denken dat volvo hier rekening mee heeft gehouden. Het laadvermogen van autos is meestal niet zo veel 400-500 kg oid, wat makkelijker overschreden wordt (meer indrukking van de veren => ongunstiger hoek). Met een aanhanger kun je ervoor zorgen dat de kogeldruk niet te hoog wordt. Volvo sets zijn vast ook in belgie geleverd, misschien hadden ze er toen (tot '98) al de juiste papieren bij ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2008 13:35 #1218359
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Exemplarisch
Op goed geluk heb ik m'n estate 4cm omlaag gegooid. Van m'n sedan wist ik al dat als je er met 4 man inzat, de boel ging bonken en trillen met optrekken. Ik vreesde dus voor het ergste bij m'n estate, maar dat bleek onterecht. Pas met zware belading, als de auto nóg verder zakt dus, komt het bokken weer. 4cm lager ging bij mijn estate uit 1992 dus prima.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2008 13:39 #1218361
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Origineel ?
Was dat met een originele set Michael ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2008 13:42 #1218362
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nope
Nee. Het merk was Triple S. Voor mij onbekend, maar hoe-heet-ie van sweden-parts heeft ze ook onder z'n 240, en hij raadde me ze aan. tot nu toe erg tevreden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2008 15:14 #1218374
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Yep
Moderators: Jerry Stam