Air/fuel ratiometer: niet de juiste waardes

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2008 17:13 #1214731 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Curve...
Als ik het zo lees.... 3barracing... 3 bar.. slaat het metertje misschien op een competitie "toestelletje"? Waarmee ik wil zeggen dat het toestelletje aangeeft of je nooit en te nimmer te arm wil rijden??? Zou kunnen. Als je de boel flink gaat oppeppen is een arm mengsel het laatste wat je wilt: verbrandde zuigers en kleppen.
Robert 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2008 18:46 #1214737 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic 3barracing
Niet voor zover ik weet Robert, maar fijn dat je meedenkt.

Als je de beschrijving van het ding wil zien:
<a href=" www.3barracing.com/ "> www.3barracing.com
komen veel van de MBC's vandaan die mensen hier op het forum hebben.
&#160;
Ik heb hem ondertussen uit de auto verwijderd na wat grondiger research op turbobricks.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2008 13:10 #1214956 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja....
Als ik zo de tekst lees:
.."I noticed that your meter only has four lights, but others have 10. Why is that?: Most ten segment air/fuel meters read from 0-1 volts, in approximately .1 volt increments. Since the gauge is only read at wide open throttle, we are primarily concerned with the last 3 segments of the 10 segment display. The other segments are just flashing and distracting you, when you are not using them. If you are using the first seven segments during WOT, you're too lean, and in immediate danger of toasting the engine. Our gage shows everything below .90 volts as too lean, by illuminating a red light. So, at a glance, you know "red is bad, lift throttle". From .90 to .94v, a yellow light is illuminated, indicating that you are "in the zone". You will want to think twice about increasing boost without adding fuel. From .94 to .98v, the green light is illuminated, indicating that you are getting enough fuel and are a little on the rich side. Some people prefer to stay there and enjoy an extra margin of safety, but if you want to start increasing boost, the fuel is there. From .98 volts up, the blue light illuminates, indicating that you are very rich, and may want to consider lowering fuel delivery or raising boost for more power. For these reasons, the resolution is actually improved over the range where you need it most (.04 volts per light vs .1volts per light), while eliminating the distracting flashing lights that you don't use."...
Lijkt dit inderdaad een instrumentje dat er voor waarschuwt bij flink doortrappen dat je nooit en te nimmer arm wilt rijden; altijd een flink rijk mengsel bij vollast, want de rode led gaat al oplichten bij 0,78V wat normaal een mengsel is voor goede verbranding (iets rijk) maar voor performance auto's wil je toch wel een rijker mengsel hebben om de verbrandingstemperatuur niet te hoog te laten willen zijn.
Robert
PS: als je ze nog niet had gevonden: hier twee curves: 1 van de afgegeven spanning als functie van de lambda waarde en een andere vwb het verbruik en performance.
Opmerking lambda 0,86 geldt voor benzine! Wat de lambda waarde moet zijn bij LPG voor een maximaal afgegeven vermogen van de motor weet ik niet. Ik kan het ook nergens vinden op het internet... Misschien wel bekend bij de society of automotive engineering, maar daarvoor moet je lid zijn. Had die vraag al een heel lang geleden eerder gesteld maar is kennelijk ook onder ons niet bekend. Evenals meest zuinig. Ik heb ooit ergens eens gelezen in een onderzoeksrapport dat (hoge compressie) motoren op aardgas heel erg arm lopen voor beste brandstofverbruik, maar dat heeft weer als nadeel een hoge NOx uitstoot: zeer hete verbrandingsgassen! En ook hier geldt: aardgas is GEEN LPG.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2008 09:35 #1215530 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic interessant
hier staat nog een interessant stukje over Fule to air ratio's
 Weliswaar niet helemaal toepasbaar hier, maar toch..

autospeed.com/cms/A_110187/article.html?popularArticle

• Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2008 10:54 #1215535 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic wideband
Volgens mij is die Motec ook een wideband. Dat gegeven plus de grafieken van Robert zou grotendeels verklaren waarom ik niets heb aan mijn huidige meter.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC