Air/fuel ratiometer: niet de juiste waardes
- Gert-Jan De Jong (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2008 22:28 #1070333
door Gert-Jan De Jong (GAST)
Air/fuel ratiometer: niet de juiste waardes is gemaakt door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beste Volvisti,

Gisteren kreeg ik uit Amerika mijn felbegeerde pakketje met daarin een MBC en Air/fuel ratiometer (bestaat uit 4 ledjes varierend van 'rijk' tot 'arm'). Vandaag ben ik bezig geweest met het installeren van de meter net onder de kilometerteller. Ongeveer 2 uurtjes bezig geweest om alles aan te sluiten, maar de meter geeft erg rare waardes aan. Ik weet dat er hier nog een paar mensen zijn met deze meters, nu is mijn vraag waar (en hoe) hebben jullie de witte draad aangesloten?

Ik heb de witte draad aan een andere gesoldeerd en door het schutbord naar de bruine stekker laten lopen (ongeveer onder de rechterruitenwisser), daar heb ik deze draad dmv een 'deelblokje' (geen idee wat de juiste benaming is van dit blokje, maar als je de 2 draden erin legt verbind je ze met elkaar door te knijpen en maken ze contact met elkaar via een metalen plaatje) contact laten maken met de zwarte signaaldraad van de lambdasonde.

Verder de rode aan geschakelde plus en zwart aan de massa van de accu gelegd.

Toen ik ging rijden, gingen de lampjes eerst om en om branden, later alleen de blauwe en later alleen af en toe de rode. Dit lijkt mij niet de juiste waarde van de lambdasonde. Er is geen logica in te ontdekken.

Wie o wie kan mij hierbij helpen?

Gisteren kreeg ik uit Amerika mijn felbegeerde pakketje met daarin een MBC en Air/fuel ratiometer (bestaat uit 4 ledjes varierend van 'rijk' tot 'arm'). Vandaag ben ik bezig geweest met het installeren van de meter net onder de kilometerteller. Ongeveer 2 uurtjes bezig geweest om alles aan te sluiten, maar de meter geeft erg rare waardes aan. Ik weet dat er hier nog een paar mensen zijn met deze meters, nu is mijn vraag waar (en hoe) hebben jullie de witte draad aangesloten?

Ik heb de witte draad aan een andere gesoldeerd en door het schutbord naar de bruine stekker laten lopen (ongeveer onder de rechterruitenwisser), daar heb ik deze draad dmv een 'deelblokje' (geen idee wat de juiste benaming is van dit blokje, maar als je de 2 draden erin legt verbind je ze met elkaar door te knijpen en maken ze contact met elkaar via een metalen plaatje) contact laten maken met de zwarte signaaldraad van de lambdasonde.

Verder de rode aan geschakelde plus en zwart aan de massa van de accu gelegd.

Toen ik ging rijden, gingen de lampjes eerst om en om branden, later alleen de blauwe en later alleen af en toe de rode. Dit lijkt mij niet de juiste waarde van de lambdasonde. Er is geen logica in te ontdekken.

Wie o wie kan mij hierbij helpen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2008 22:41 #1214437
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic AF-meter
helaas heb ik niet dezelfde als jij. Over het aansluiten van de meter kan ik dus verder niks zeggen.
Toch een opmerking:
als je de meter verkeerd in de bedrading van delambda sensor hebt gehangen zal de lambda sensor zelf ook niet meer het signaal naar de ECU kunnen sturen.
Als dat zo is zal ook het lambda lampje aan moeten gaan en een foutmelding in de ECU worden opgeslagen.
Dus kijk daar even naar.
AF-ratio moet bij warm stationair rond de 14,5-14,7 varieren, alles hoger is te arm. (dat is nooit wenselijk, behalve bij gas los en op de motor remmen, dan mag de meter volledig arm gaan staan. Er wordt dan immers geen brandstof ingespoten)
Bij volgas moet de AF zo rond de 12,5:1 zitten , lager is al snel te rijk. Dat kan alleen voorkomen bij een koudstart bij flinke koude.
Toch een opmerking:
als je de meter verkeerd in de bedrading van delambda sensor hebt gehangen zal de lambda sensor zelf ook niet meer het signaal naar de ECU kunnen sturen.
Als dat zo is zal ook het lambda lampje aan moeten gaan en een foutmelding in de ECU worden opgeslagen.
Dus kijk daar even naar.
AF-ratio moet bij warm stationair rond de 14,5-14,7 varieren, alles hoger is te arm. (dat is nooit wenselijk, behalve bij gas los en op de motor remmen, dan mag de meter volledig arm gaan staan. Er wordt dan immers geen brandstof ingespoten)
Bij volgas moet de AF zo rond de 12,5:1 zitten , lager is al snel te rijk. Dat kan alleen voorkomen bij een koudstart bij flinke koude.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2008 22:45 #1214438
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic ledjes
Dank voor je antwoord Jan, ik zag al dat je online was en hoopte dat je snel zou reageren.

Helaas werkt mijn meter alleen met 4 ledjes die oplichten aan de hand van het voltage van het lambdasignaal.

Ik neem aan dat je ook een signaaldraad hebt voor jouw meter, waar heb je die aan de zwarte signaaldraad van de lambdadensor verbonden?

Helaas werkt mijn meter alleen met 4 ledjes die oplichten aan de hand van het voltage van het lambdasignaal.

Ik neem aan dat je ook een signaaldraad hebt voor jouw meter, waar heb je die aan de zwarte signaaldraad van de lambdadensor verbonden?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2008 22:46 #1214439
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Controleer de boel
eens door het signaal van de lambda sonde te meten met een hoogohmige digitale voltmeter. Als deze eenzelfde raar patroon "volgt" als je metertje is misschien de lambda sonde defect. Ze hebben niet het eeuwige leven. Grofweg is de afgeven spanning van de lambdasonde als volgt: 0,8V: rijkmengsel maar wel meeste power
0,6-0,7V exact mengsel en <0,4V te arm mengsel met 0,2V veel te arm. Curves kun je gemakkelijk op het internet vinden overigens.
Succes,
Robert
Succes,
Robert
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2008 11:21 #1214479
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic curve
Robert: Als de waardes die je geeft kloppen, snap ik waarom de meter alleen het rode lampje laat branden. Dit heb ik van de website gekopieerd van 3barracing waar ik de meter gekocht heb:
 First light: Red= .78 to .90vSecond light: Yellow= .90 to .94vThird light: Green= .94 to .98vFourth light: Blue= .98v and up
 First light: Red= .78 to .90vSecond light: Yellow= .90 to .94vThird light: Green= .94 to .98vFourth light: Blue= .98v and up
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2008 16:58 #1214501
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic even geel
Ik heb vanmiddag nog wat meer info gezocht en nog een paar keer de meter in de gaten gehouden tijdens volgas.
Als ik vol accelereer, zie ik de rode LED branden en heel soms de gele. Dit betekent dus dat het voltage wat de meter doorkrijgt ergens in de buurt van de 0,9 ligt. Nu vraag ik me af wat de standaard lambdawaarde is van mijn 940 LPT tijdens volgas situaties.
Kan iemand hier een curve/grafiek plaatsen? Lijkt me erg interessant.
Als ik vol accelereer, zie ik de rode LED branden en heel soms de gele. Dit betekent dus dat het voltage wat de meter doorkrijgt ergens in de buurt van de 0,9 ligt. Nu vraag ik me af wat de standaard lambdawaarde is van mijn 940 LPT tijdens volgas situaties.
Kan iemand hier een curve/grafiek plaatsen? Lijkt me erg interessant.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2008 17:45 #1214505
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoeken
Had je al gegoogled ?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2008 22:14 #1214546
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic forum
Ja, maar niet lang genoeg om iets waardevols te vinden om hier op het forum te plaatsen.

Wel lang aan het zoeken geweest op turbobricks om meer info te vinden over deze A/F ratio meter en weinig positiefs gevonden helaas. De meesten adviseren om voor een wideband lambdasensor te gaan, maar dat zijn ook de personen die erg serieus aan het tunen zijn. Zover ben ik nog lang niet.

Wel lang aan het zoeken geweest op turbobricks om meer info te vinden over deze A/F ratio meter en weinig positiefs gevonden helaas. De meesten adviseren om voor een wideband lambdasensor te gaan, maar dat zijn ook de personen die erg serieus aan het tunen zijn. Zover ben ik nog lang niet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2008 08:07 #1214577
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG
Jij had geen lpg toch, puur een benzine LPT ? Had even voor je op de site gekeken maar kon geen info over het signaalverloop vinden. Je moet een beetje voorzichtig zijn met de lambdasensoren, zeker icm lpg. Je kunt hele vreemde storingen krijgen als je toevallig net de verkeerde aftermarket lambda monteert, denk dat wideband lambda's de boel ook niet per definitie beter maken. Als je gaat tunen ligt het misschien anders en heb je het nodig.Dus, met een geregeld lpg systeem kun je het beste een volvo lambda sensor monteren.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2008 08:45 #1214582
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic geen lpg
Ik heb inderdaad geen LPG, rijd niet zoveel km's per jaar.

Ik denk dat ik de meter er maar uit ga halen, zo is ie vrij nutteloos.

Ik denk dat ik de meter er maar uit ga halen, zo is ie vrij nutteloos.
Moderators: Jerry Stam