Kan je een B6254 kietelen
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2008 02:48 #1064745
door Mathy van Nisselroy
Kan je een B6254 kietelen is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Bij deze de vraag of je een B6254 met niet al te veel geld wat meer pk's kan laten leveren, ik vind 170 pk niet heel weinig, maar wat mij opvalt met dit type motor is dat je behoorlijk toeren moet maken om wat leven in de brouwerij te krijgen.
En dus met name wat meer koppel onder in het toeren gebied zou wel welkom, zijn want ik ben nogal lui op het gebied van schakelen.
Ik ga binnenkort een nieuwe klepdekselpakking aanbrengen en dacht (mits het kan) is het een iedee om nokkenassen van een drie liter te monteren.
Gr Bart.
En dus met name wat meer koppel onder in het toeren gebied zou wel welkom, zijn want ik ben nogal lui op het gebied van schakelen.
Ik ga binnenkort een nieuwe klepdekselpakking aanbrengen en dacht (mits het kan) is het een iedee om nokkenassen van een drie liter te monteren.
Gr Bart.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2008 07:53 #1197307
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Lastig
Ik weet wat je bedoelt, trekkracht valt inderdaad wat tegen: het is geen koppelbeul zoals de B230 en de B6304 wel zijn.
Nokkenassen: ik heb nooit de specificaties kwa lifthoogte, openingsduur etc kunnen vinden, heb dus geen idee wat er precies in zit. Ik was vooral benieuwd naar het verschil tussen de 180 pk en de 204 pk drieliter, maar ook dat heb ik niet kunnen vinden. 180 schijnt meer op koppel uitgelegd te zijn, maar daar merk je in de praktijk maar weinig van.
Wat er wel bestaat, is de mogelijkheid van chippen, daar heb ik ooit twee adressen voor gevonden. Ik zal eens in mijn documentatie duiken.
Nokkenassen: ik heb nooit de specificaties kwa lifthoogte, openingsduur etc kunnen vinden, heb dus geen idee wat er precies in zit. Ik was vooral benieuwd naar het verschil tussen de 180 pk en de 204 pk drieliter, maar ook dat heb ik niet kunnen vinden. 180 schijnt meer op koppel uitgelegd te zijn, maar daar merk je in de praktijk maar weinig van.
Wat er wel bestaat, is de mogelijkheid van chippen, daar heb ik ooit twee adressen voor gevonden. Ik zal eens in mijn documentatie duiken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2008 08:56 #1197309
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic paprika
Ik had begrepen dat chiptunen weinig tot geen zin heeft als je geen turbo hebt. Maar na een lang onderzoek ben ik gestopt met speuren naar PK's.
Bij de 3.0 180 pk-er kwamen we tot de conclusie dat vervangen van de nokkenassen en vervangen van de ECU tot een vermogenswinst van 24 PK zou leiden, echter het gelijkmatige koppel (wat hoger bij lage toeren) zou daardoor verminderen. Het verbruik zou iets dalen en de sprint en topsnelheid zou zó weinig toenemen (tienden en enkele KM's) dat ik er vanaf gezien heb. Eigenlijk rijd ik ook vrij rustig dus achteraf maar goed. Wat we niet hebben geprobeerd (Willem v S en ik zijn hier ooit kort mee bezig geweest) is enkel het vervangen van de ECU om te zien wat er gebeurt met de motorgedrag.
Wees blij dat je geen automaat hebt, anders zou je hemaal het idee hebben dat de boel niet vooruit te branden is.
Bij de 3.0 180 pk-er kwamen we tot de conclusie dat vervangen van de nokkenassen en vervangen van de ECU tot een vermogenswinst van 24 PK zou leiden, echter het gelijkmatige koppel (wat hoger bij lage toeren) zou daardoor verminderen. Het verbruik zou iets dalen en de sprint en topsnelheid zou zó weinig toenemen (tienden en enkele KM's) dat ik er vanaf gezien heb. Eigenlijk rijd ik ook vrij rustig dus achteraf maar goed. Wat we niet hebben geprobeerd (Willem v S en ik zijn hier ooit kort mee bezig geweest) is enkel het vervangen van de ECU om te zien wat er gebeurt met de motorgedrag.
Wees blij dat je geen automaat hebt, anders zou je hemaal het idee hebben dat de boel niet vooruit te branden is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2008 09:33 #1197316
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koppel
Meer koppel onderin, dan zou ik denken in de richting van kleinere aanzuigbuizen in de inlaat zodat de luchtsnelheid groter wordt en aan vervroegen van inlaat nokkenas timing zodat je het punt van max koppel vervroegt in het toerenbereik. 4 kleppentechniek is altijd meer een toerendraaier dan 2 kleppen per cyl. Wat ook helpt is de lengte van het inlaat kanaal te vergroten zodat resonantie bij lagere toerentallen optreed. Dus lengte van de aanzuigbuis tussen kop en plenumkamer. Allemaal niet zo simpel vrees ik. Pas in ieder geval op voor het 'bigger is better' syndroom want zo werkt het meestal net even niet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2008 12:34 #1197327
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic las het je gaat om de auto
las het je gaat om de auto wat levendiger te maken dan kan je eens kijken naar de eindoverbrenging. Die zijn bij Volvo' vaak vrij lang gekozen (bij 120 draait mijn auto bv nog geen 3000tpm)
een koreter overbrenging kost wat meer brandstof maar maakt de auto op alle snelheden toerentallen en in alle versnellingen een stuk levendiger. Een 4,10:1 is een heel fijn compromis.
een koreter overbrenging kost wat meer brandstof maar maakt de auto op alle snelheden toerentallen en in alle versnellingen een stuk levendiger. Een 4,10:1 is een heel fijn compromis.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2008 16:03 #1197334
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 4.10 of 3.73
Jan ik ben bij mijn 945 lpt van 1 op 3.54 naar 3.73 of zoiets gegaan en het voelt erg levendig aan nu.Van enige vorm van extra brandstofverbruik merk ik niks, ik krijg zelfs het idee dat hij met de caravaner achter iets zuiniger is geworden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2008 16:28 #1197337
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic jazeker, dat wil ik wel
jazeker, dat wil ik wel geloven! waarschijnlijk kan je cruisen in de 5.
Als kijkt naat een Subaru Impreza GTT dan heeft die auto ook een 4,10:1 overbrenging: 200PK 2,0L 16V turbo, en die auto's zijn er achterlijk snel mee. 0-100km/h in onder 7sec
Volvo deed het ook bij de B234F's , de automaatversies hebben een 4,10:1 achteras Het hoogtoerig karakter van de 16V-motor past hier prima bij.
Als kijkt naat een Subaru Impreza GTT dan heeft die auto ook een 4,10:1 overbrenging: 200PK 2,0L 16V turbo, en die auto's zijn er achterlijk snel mee. 0-100km/h in onder 7sec
Volvo deed het ook bij de B234F's , de automaatversies hebben een 4,10:1 achteras Het hoogtoerig karakter van de 16V-motor past hier prima bij.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2008 17:17 #1197344
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Later
Dat is bij de latere exemplaren wel anders hoor...mijn 740 had een 3.54, met als gevolg een toerental van zo'n 2800 bij 120 km/h, prima kwa comfort en mooi laag verbruik. Mijn 940 had een 3,73, en was daarmee wat rumoeriger en veel onzuiniger: zeker anderhalve kilometer minder op een liter LPG.
De V90 met handbak had ook een 3,73 overbrenging, ongeveer 3200 toeren bij 120, en was dankzij de moderne motor gelukkig een stukje zuiniger: 1:7,5 a 1:8 op LPG was goed te doen. Iets onzuiniger dan de 740 (1:8,5) maar stukken beter dan de 1:6,5 a 1:7 van de 940.
Ik zou eigenlijk geen hogere toeren willen, rijd veel snelwegen en vind dat de overbrengingen van Volvo bepaald niet te lang zijn: ik heb veel auto's gehad die minder toeren draaiden op snelheid, en toch behoorlijk snel waren (o.a. Rover 3500 Vitesse: 1900 toeren@120 kmh, verbruik 1:10).
De V90 met handbak had ook een 3,73 overbrenging, ongeveer 3200 toeren bij 120, en was dankzij de moderne motor gelukkig een stukje zuiniger: 1:7,5 a 1:8 op LPG was goed te doen. Iets onzuiniger dan de 740 (1:8,5) maar stukken beter dan de 1:6,5 a 1:7 van de 940.
Ik zou eigenlijk geen hogere toeren willen, rijd veel snelwegen en vind dat de overbrengingen van Volvo bepaald niet te lang zijn: ik heb veel auto's gehad die minder toeren draaiden op snelheid, en toch behoorlijk snel waren (o.a. Rover 3500 Vitesse: 1900 toeren@120 kmh, verbruik 1:10).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2008 17:51 #1197348
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic smaak
het is ook een beetje wat je zelf prettig vindt rijden, en waar je rijdt.
ik zelf zou mijn rijstijl bijna als "ouwe lullen" omschrijven, hoewel men dat met mijn 25 jaren niet zo snel zou denken. rustig optrekken, bij 2500 rpm al schakelen. standaard 55/90/130(op teller). ook veel snelwegkilometers. met dit als achtergrond vind ik de standaard verhouding op mijn LPT wel ok, wat soms wel wat onhandig is dat 50 in de 4 niet echt lekker wil. dat wordt dus snel 55-60 maar dan krijg je weer last van die bumperklevers voor je. is warm trouwens wel wat beter dan koud.
polo die mijn ouders vroeger hadden (1300) kon dit zonder problemen aan, 60 in 5 was ook te doen. maar goed, die draaide 4000rpm bij 130
ik zelf zou mijn rijstijl bijna als "ouwe lullen" omschrijven, hoewel men dat met mijn 25 jaren niet zo snel zou denken. rustig optrekken, bij 2500 rpm al schakelen. standaard 55/90/130(op teller). ook veel snelwegkilometers. met dit als achtergrond vind ik de standaard verhouding op mijn LPT wel ok, wat soms wel wat onhandig is dat 50 in de 4 niet echt lekker wil. dat wordt dus snel 55-60 maar dan krijg je weer last van die bumperklevers voor je. is warm trouwens wel wat beter dan koud.
polo die mijn ouders vroeger hadden (1300) kon dit zonder problemen aan, 60 in 5 was ook te doen. maar goed, die draaide 4000rpm bij 130
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2008 17:57 #1197350
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic weinig opties
Je zou eens kunnen gaan prater met een chipper die je ECU kan herschrijven. En dan is hij misschien in staat om de motor wat soepeler te laten lopen maar verder zijn er zonder grote ingrepen en kosten geen opties.
Moderators: Jerry Stam