Motorwissel: hoe zit dit wettelijk?

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-01-2007 18:09 #1058191 door Willem van Strik (GAST)
Motorwissel: hoe zit dit wettelijk? is gemaakt door Willem van Strik (GAST)
Of het helemaal in dit forum thuishoort, betwijfel ik eigenlijk, maar waar anders/

Ik heb het volgende plan:
momenteel heb ik een 940 van 1993, met B230FB motor en LPG G2-installatie.

In de schuur staat een B280E-motor, de V6 dus, die ik in de 940 zou willen leggen. Technisch is dat geen probleem, al heb ik nog wat uitzoekwerk. Wat ik eerst wil weten, is hoe dit wettelijk zit.

De B280E is een "vuile" motor, de 940 heeft een emissiecode U9 en een katalysator. Die katalysator is overigens leeg: dat kan omdat ik vanwege de G2 installatie niet aan een viergastest hoef te voldoen. Vraag is natuiurlijk, of je de motorwissel op deze manier zonder problemen goedgekeurd krijgt.

Tweede punt is de gasinstallatie: die is al heel wat jaartjes oud, en heeft dus niet de juiste keurmerken van tegenwoordig. Maar is dat nodig? Auto staat al op LPG, of wordt bij een keuring voor motor-wissel de eis gesteld dat de LPG-installatie aan de huidige eisen voldoet?

Laat ik hierbij even duidelijk stellen dat er maar een manier is waarop ik dit wil doen, en dat is legaal, met een omkeuring bij de RDW vanwege het gewijzigde technisch gedeelte (en aantal cilinders). Ik zal deze vragen ook eerst bij de RDW stellen, voordat ik ergens aan begin.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-01-2007 22:32 #1154742 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic typegoedkeuring
Ik denk dat je nieuwe combi in Lelystad op de testbaan moet. Er is immers geen typegoedkeuring voor een 940 chassis met een V6 B280 erin. Hoe ze dan naar emissieproblematiek kijken weet ik niet. Ik vermoed dat de nieuwe auto dan aan de emissienormen van 2007 moet voldoen: dat is immers het moment waarop deze auto voor het eerst op de weg komt. Ik heb geen flauw idee of een B280 nu nog toegelaten zou worden op de Nederlandse wegen, maar ik heb zo het idee dat dat niet het geval is. Maar de APK deskundigen hier in de club weten daar vast een antwoord op.
Wel een hele leuke klus als je er de mogelijkheid voor hebt!
Groet 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2007 01:08 #1154750 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Geboortejaar auto
Hallo Volvisti
Ik meen, dat de motor minimaal de de milieu-eisen moet voldoen, waaraan de oorspronkelijke motor aan moest voldoen, op het moment dat de auto in Nederland op de weg is gezet. Dat zou betekenen dat de B280E minimaal aan de eisen van 1993 zou moeten voldoen.
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2007 12:14 #1155702 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik schat zo in, dat dat
Ik schat zo in, dat dat niet het geval is: voor zover mij bekend, wijkt het chassis van een 940 niet af van dat van de 740 en vroege 760. De motor in kwestie is in dat chassis geleverd, en dus bestaat er een typekeur voor.

Mocht je gelijk hebben voor wat betreft de emissie-eisen, dan zou dat per direct elke vorm van motor-omwisseling uitsluiten, ook voor andere auto's.

Ik vermoed wel, dat het antwoord van Mathy in de richting komt. Deze week zal ik eens bij de RDW gaan buurten en het geval voorleggen. Verslag volgt...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2007 12:39 #1155704 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volvoland.............
Ha Willem,
Weer in Volvoland?
Lang niet gezien hier.
Leuk plan heb je. Succes ermee. Ik denk ook dat Mathy's idee hierover wel in de buurt komt.
We horen het wel.
 
Groet,
Hans van Oostveen, lidnr. 54

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2007 19:50 #1157409 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Inmiddels via mail de vraag
Inmiddels via mail de vraag gesteld, en een reactie ontvangen. Hieronder de volledige tekst

Het betrekking uw vraag over de motorwijziging van de Volvo met kenteken HB-JG-86, kan ik u het volgende meedelen.

Wanneer er een motor met een andere motorcode in een voertuig wordt geplaatst dan moet het kentekenbewijs worden gewijzigd.
U moet het voertuig hiervoor laten keuren bij een RDW keuringsstation. Na goedkeuring wordt het kentekenbewijs en het kentekenregister aangepast.

RDW kentekenkeuring
Tijdens de keuring wordt nagegaan of het voertuig met de gemonteeerde motor overeenkomt met een andere bestaande typegoedkeuring. Eventueel wordt u gevraagd dit aan te tonen door het overleggen van een verklaring van, de fabrikant van het voertuig of de in Nederland gemachtigde importeur.

Wanneer er een typegoedkeuring bestaat, dan past de RDW het kentekenbewijs aan. Is dit niet het geval, dan wordt u doorgestuurd naar het Testcentrum in Lelystad (TCL) voor een geluidstest. En wanneer het vermogen met meer dan 40 % is toegenomen wordt tevens een weggedragtest afgenomen.

De motorwijziging heeft in uw geval geen invloed op de brandstof keuze. Het voertuig is indertijd goedgekeurd voor de brandstof LPG. Na de motorwijziging zal u er voor moeten zorgen dat de LPG installatie ook voor die uitvoering “voertuig/motor “ aan de milieueisen voldoet. Dit zijn dezelfde eisen als de APK eisen.


Het bijgaande plaatje maakt daarna veel duidelijk, maar verwijst ook weer naar eisen die ik nog moet opzoeken.

Al met al lijkt het erop, dat het wel mogelijk is maar wettelijk toch nog wel wat om hakken heeft.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2007 15:47 #1157589 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic you have the technology
nou Willem als ik dat zo lees dat ga jij de enige
940 V6 krijgen!
want het is dus mogelijk. 
ik ben benieuwd naar de vorderingen 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2007 15:59 #1157594 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Enige V6
Hallo Volvisti
Misschien gaat dat net wel een probleem vormen. Want de 760 en misschien ook wel de 960 hebben een typegoedkeuring voor de V6 uitvoering, maar de 940 waarschijnlijk niet. En dan ligt het er maar net aan, hoe ze de regeltjes uitleggen.
BTW als je hem laat keuren Willem, en je zou er veel extra's opgeschroeft hebben, vraag dan van te voren eens, of ze het gewicht van de auto gaan meten. Anders is het misschien handig, om voor de keuring een paar van die extra's weer tijdelijk te demonteren. "Wegenbelasting" is toch al niet goedkoop voor onze cruise-schepen.
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2007 09:45 #1157733 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Volvo Nederland?
Misschien dat je ook contact op kunt nemen met Volvo Nederland betrefffende die typegoedkeuring?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2007 08:48 #1159597 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Verder vragen
Wel, na het antwoord op de eerste vraag, is een een tweede set vragen naar de RDW gestuurd. Met concrete vragen naar de waarschijnlijke beoordelingen van twee specifieke motoren, en met een vraag naar de in het antwoord genoemde eisen.

Al met al is het nog niet zo zeker allemaal, of het wettelijk haalbaar is, maar niet geschoten is zeker mis!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD