Motorwissel: hoe zit dit wettelijk?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik heb het volgende plan:
momenteel heb ik een 940 van 1993, met B230FB motor en LPG G2-installatie.
In de schuur staat een B280E-motor, de V6 dus, die ik in de 940 zou willen leggen. Technisch is dat geen probleem, al heb ik nog wat uitzoekwerk. Wat ik eerst wil weten, is hoe dit wettelijk zit.
De B280E is een "vuile" motor, de 940 heeft een emissiecode U9 en een katalysator. Die katalysator is overigens leeg: dat kan omdat ik vanwege de G2 installatie niet aan een viergastest hoef te voldoen. Vraag is natuiurlijk, of je de motorwissel op deze manier zonder problemen goedgekeurd krijgt.
Tweede punt is de gasinstallatie: die is al heel wat jaartjes oud, en heeft dus niet de juiste keurmerken van tegenwoordig. Maar is dat nodig? Auto staat al op LPG, of wordt bij een keuring voor motor-wissel de eis gesteld dat de LPG-installatie aan de huidige eisen voldoet?
Laat ik hierbij even duidelijk stellen dat er maar een manier is waarop ik dit wil doen, en dat is legaal, met een omkeuring bij de RDW vanwege het gewijzigde technisch gedeelte (en aantal cilinders). Ik zal deze vragen ook eerst bij de RDW stellen, voordat ik ergens aan begin.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wel een hele leuke klus als je er de mogelijkheid voor hebt!
Groet
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ik meen, dat de motor minimaal de de milieu-eisen moet voldoen, waaraan de oorspronkelijke motor aan moest voldoen, op het moment dat de auto in Nederland op de weg is gezet. Dat zou betekenen dat de B280E minimaal aan de eisen van 1993 zou moeten voldoen.
Groetjes
Mathy
- Nieuw lid
-
Mocht je gelijk hebben voor wat betreft de emissie-eisen, dan zou dat per direct elke vorm van motor-omwisseling uitsluiten, ook voor andere auto's.
Ik vermoed wel, dat het antwoord van Mathy in de richting komt. Deze week zal ik eens bij de RDW gaan buurten en het geval voorleggen. Verslag volgt...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Weer in Volvoland?
Lang niet gezien hier.
Leuk plan heb je. Succes ermee. Ik denk ook dat Mathy's idee hierover wel in de buurt komt.
We horen het wel.

Groet,
Hans van Oostveen, lidnr. 54
- Nieuw lid
-
Het betrekking uw vraag over de motorwijziging van de Volvo met kenteken HB-JG-86, kan ik u het volgende meedelen.
Wanneer er een motor met een andere motorcode in een voertuig wordt geplaatst dan moet het kentekenbewijs worden gewijzigd.
U moet het voertuig hiervoor laten keuren bij een RDW keuringsstation. Na goedkeuring wordt het kentekenbewijs en het kentekenregister aangepast.
RDW kentekenkeuring
Tijdens de keuring wordt nagegaan of het voertuig met de gemonteeerde motor overeenkomt met een andere bestaande typegoedkeuring. Eventueel wordt u gevraagd dit aan te tonen door het overleggen van een verklaring van, de fabrikant van het voertuig of de in Nederland gemachtigde importeur.
Wanneer er een typegoedkeuring bestaat, dan past de RDW het kentekenbewijs aan. Is dit niet het geval, dan wordt u doorgestuurd naar het Testcentrum in Lelystad (TCL) voor een geluidstest. En wanneer het vermogen met meer dan 40 % is toegenomen wordt tevens een weggedragtest afgenomen.
De motorwijziging heeft in uw geval geen invloed op de brandstof keuze. Het voertuig is indertijd goedgekeurd voor de brandstof LPG. Na de motorwijziging zal u er voor moeten zorgen dat de LPG installatie ook voor die uitvoering “voertuig/motor “ aan de milieueisen voldoet. Dit zijn dezelfde eisen als de APK eisen.
Het bijgaande plaatje maakt daarna veel duidelijk, maar verwijst ook weer naar eisen die ik nog moet opzoeken.
Al met al lijkt het erop, dat het wel mogelijk is maar wettelijk toch nog wel wat om hakken heeft.
- V700 register
- Nieuw lid
-
940 V6 krijgen!
want het is dus mogelijk.
ik ben benieuwd naar de vorderingen
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Misschien gaat dat net wel een probleem vormen. Want de 760 en misschien ook wel de 960 hebben een typegoedkeuring voor de V6 uitvoering, maar de 940 waarschijnlijk niet. En dan ligt het er maar net aan, hoe ze de regeltjes uitleggen.
BTW als je hem laat keuren Willem, en je zou er veel extra's opgeschroeft hebben, vraag dan van te voren eens, of ze het gewicht van de auto gaan meten. Anders is het misschien handig, om voor de keuring een paar van die extra's weer tijdelijk te demonteren. "Wegenbelasting" is toch al niet goedkoop voor onze cruise-schepen.
Groetjes
Mathy
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
- Nieuw lid
-
Al met al is het nog niet zo zeker allemaal, of het wettelijk haalbaar is, maar niet geschoten is zeker mis!